English

خلیل نیکشاد خبر داد:

کاهش ۸۰ درصدی میزان بارش باران های بهاره در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان بارش باران های بهاره نزدیک به 80 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش 80 درصدی میزان بارش باران های بهاره در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، خلیل نیکشاد ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از خشکسالی در مناطق مختلف استان ما بین 40 الی 70 درصد ارزیابی شده است گفت: در زمستان گذشته به میزان 30 درصد کاهش نزولات آسمانی را شاهد بودیم و میزان بارش باران های بهاره که 40 روز از آن سپری شده است نزدیک به 80 درصد با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم .

وی بیان کرد: وزش بادهای گرم جنوبی نیز بر میزان خسارت این خشکسالی و کم  آبی افزوده است و میزان تبخیر و تعرق را به شدت افزایش داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: میزان مجموع ضریب درجه حرارت 40 روز سپری شده از فصل بهار نیز به میزان 1 الی 2 درجه سانتی گراد افزایش یافته است که همین مسئله نیز بر معضل خشکسالی بیش از پیش افزوده است .  

نیکشاد گفت: توصیه ما به کشاورزان و تولید کنندگان این است که صنعت بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیریم و با بیمه محصولات کشاورزی از ضررو زیانهای اقتصادی بیشتر به اقتصاد خانوار بکاهیم . آنچه که کشاورزان بیش از پیش به آن می بایست توجه داشته باشند اصل مدیریت بهینه مصرف آب درمزرعه است که می بایست با بکار گیری شیوه های نوین آبیاری حداکثر استفاده را از حداقل آب کشاورزی بنمایند .

وی افزود: در مصرف نهاده های کشاورزی نیز می بایست از نظر کارشناسان و مهندسین کشاورزی استفاده نموده و طبق توصیه های آنان اقدام نمایند و توجه داشته باشند که مصرف بی رویه برخی از کودهای شیمایی باعث عطش فراوارن در گیاه شده و رشد محصول را کند و میزان محصول تولیدی را به شدت کاهش می دهد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت بیمه محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر بیش از 190 هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارد که این میزان سطح بیمه محصولات کشاورزی در طی سی سال گذشته بی سابقه بوده است که در سال گذشته 150 میلیارد تومان خسارت از طریق بیمه به کشاورزان گندمکار استان پرداخت شد .

نیکشاد افزود: استان اردبیل از جایگاه ممتاز و برتر کشوری در بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی برخوردار است که این استان در صنعت بیمه دام و طیور و باغات و زراعت جایگاه سوم کشوری را داراست .

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه