English

حمایت از موقوفات وظیفه دستگاه قضا و اداره اوقاف است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر گفت: حمایت از وقف و موقوفات که حاصل یک عقد مدنی اسلامی مبتنی بر اخلاق می باشد از وظایف دستگاه قضایی در راستای حمایت از وظیفه ذاتی اداره اوقاف و امور خیریه می باشد.

حمایت از موقوفات وظیفه دستگاه قضا و اداره اوقاف است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، سید محمد ابراهیم اقبالی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر در دیدار با مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه دادسرای این شهرستان تمام توان خود را در صیانت از حقوق عامه بکار گرفته است، ابراز کرد: حمایت از وقف و موقوفات که حاصل یک عقد مدنی اسلامی مبتنی بر اخلاق می باشد از وظایف دستگاه قضایی در راستای حمایت از وظیفه ذاتی اداره اوقاف و امور خیریه می باشد.

وی افزود: باید با استفاده درست از موقوفات به ویژه اراضی موقوفه و اجرای آن بر اساس نیات واقفین شوق وقف را در مردم ایجاد کرد.

این مقام قضایی اظهار داشت: برخی موقوفات ارزشمند در کشورمان به مرور زمان فراموش شده‌اند و احیا کردن آنها بسیار مشکل است ولی باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی در خصوص فعالان در این عرصه تصریح کرد: کسانی که در حوزه حفاظت و صیانت از موقوفات فعالیت می کنند، نه تنها در حال انجام وظیفه هستند، بلکه در انجام یک وظیفه و واجب شرعی را حفاظت می کنند.

اقبالی بیان داشت: باید تمام اراضی موقوفه، به خصوص در مناطقی که به جهت نبود امکانات و آب، جهت کشاورزی رها گردیده است، احیا گردد.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به جایگاه مطلوب امورات عام المنفعه و حراست از موقوفات، لازم است ادارات اوقاف و امور خیریه و اداره میراث فرهنگی در مسیر  تعامل و هم افزایی موقوفاتی که جز آثار ملی شناخته شده است، کوشا باشند.

این مقام مسئول افزود: اگر بتوان روحیه وقف کردن را در میان مردم احیاء کرد بهتر از احیاء موقوفات است، و این حوزه قضایی می تواند با اداره اوقاف در بحث شناسایی موقوفات عام و خاص و توجیه وراث نسبت به نوع وقف همکاری نماید.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش دادسرا در زمینه وقف و موقوفات این است که از ظرفیت های موجود استفاده کرده و با رعایت اصول مبتنی بر نگاه آگاهانه حقوقی به عرصه وقف این حرکت ارزشی و اندیشه بلند را احیا کند.

دادستان اشکذر با بیان اینکه در دنیای کنونی ایجاد موقوفات جدید نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است، یادآور شد: ورود به عرصه‌های نوین وقف از جمله ضروریات امروز است و باید بر اساس نیاز روز و با توجه به تغییر در سبک زندگی، نوع وقف‌ها نیز به روزرسانی شوند.

در پایان این دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز از زحمات دادگستری شهرستان اشکذر که همواره در جهت حفظ و احیای موقوفات در سطح شهرستان در کنار اداره کل اوقاف بوده، تشکر و قدردانی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه