English

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تأکید کرد؛

پروژه های مدیریت پسماند با رویکرد آینده نگر در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بر فعالیت های آینده نگرانه برای پیشرفت در زمینه مدیریت صحیح پسماندها تاکید کرد.

پروژه های مدیریت پسماند با رویکرد آینده نگر در اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، علی دهنوی به فعالیت های آینده نگرانه برای پیشرفت در زمینه مدیریت صحیح پسماندها اشاره کرده و گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان دارای حدود 100نفر نیروی انسانی متخصص در بخش های مختلف است که از این تعداد حدود 50درصد، مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر از آن دارند.

وی با اشاره به آن که روزانه حدود هزار تن پسماند در اصفهان تولید می شود، ادامه داد: از این میزان بین 10 تا 20تن اقلام ارزشمندی است که جهت بازیافت جدا می شوند و بین 600 تا 650 تن هم که پسماند تر شامل بخش آلی و فسادپذیر است، وارد فرآیند تولید کود آلی می شود و علاوه بر آن 350 تا 400 تن پسماندها هم اقلامی است که قابلیت بازیافت نداشته و تحت عنوان ریجکت شناخته و در فرآیند مدیریت دفن می شود، هر چند ما با این میزان از دفن موافق نیستیم و در تلاشیم تا با بهره مندی از تکنولوژی های جدید، این میزان را به حداقل برسانیم و بتوانیم تا افق سال 1400 شعار اصفهان؛ شهر بدون دفن پسماند را محقق کنیم.

وی در ادامه به پروژه های پژوهشی این سازمان اشاره کرده و افزود: رویکرد ما در پروژه های پژوهشی، کاربردی بودن آن ها بوده است و در این راستا طرح احداث خطوط جدید پردازش پسماند با استفاده از تکنولوژی های روز را کلید زده ایم که از جمله این تکنولوژی ها 2سرنده کردن خطوط است و این اقدام نیز با انجام حالت آزمایشی صورت گرفت و مشخص شد که این امر تا 13درصد جداسازی را افزایش می دهد.

به گفته دهنوی در این راستا، 2سرند بالستیک جدید برای افزایش راندمان جداسازی، توسط شرکت های داخلی ساخته می شود که تا پیش از این نمونه داخلی نداشته و قیمت واردات آن نیز بسیار بالا بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از پروژه پیرولیز به عنوان دیگر پروژه با رویکرد توسعه یاد کرده و افزود: تبدیل پسماندها با پایه کربنی مانند نایلون ها و نایلکس ها به مواد نفتی از جمله گازوییل یکی از تکنولوژی های برتر جهانی است که در این سازمان نیز مراحل بررسی آن انجام شده و در صدد اجرای آن با تکیه بر دانش داخلی هستیم تا از این طریق، اقلامی که به دلایل مختلف وارد فرآیند بازیافت نشده و جزو ریجکت است، برای تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرند.

دکتر دهنوی از احداث زباله سوز بیمارستانی به عنوان دیگر پروژه مهم سازمان یاد کرده و افزود: روش فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی استاندارد نبوده و به همین سبب به دنبال آن هستیم که علاوه بر خرید یک دستگاه زباله سوز استاندارد برای امحای پسماندهای بیمارستانی، لندفیل پزشکی مناسبی را هم احداث کنیم تا این دو امکان در کنار هم، بتواند شرایط را برای مدیریت صحیح این پسماندها فراهم کنند.

وی همچنین به بررسی های صورت گرفته برای اجرای پایلوت طرح هاضم بیهوازی اشاره کرده و گفت: روش فعلی تولید کود، نوعی روش هوازی است اما در مدل های مدرن از روش بیهوازی استفاده می شود و از این طریق در راکتوری دربسته، پسماندهای آلی با فعالیت میکروارگانیسم ها گاز متان تولید می کنند که این گاز می تواند به عنوان سوخت پاک مورد استفاده قرار بگیرد و هم اکنون مطالعات این طرح صورت گرفته و قرارداد ساخت آن با یک شرکت داخلی و نظارت و بهره برداری آن نیز با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران منعقد شده و در حال اجراست.

دکتر دهنوی به طرح مناسب سازی تأسیسات انتقال و تصفیه شیرابه اشاره کرده و گفت: شیرابه از نظر میزان آلودگی از فاضلاب خطرناک تر است و از این جهت ورود آن به منابع آب و خاک می تواند سلامت جامعه را تهدید کند. از این رو پروژه ساماندهی لندفیل شرق اصفهان برای چرخش شیرابه و تبخیر آن و همچنین جلوگیری از نفوذ آن به درون زمین در دستورکار قرار گرفته است. افزون بر این، پروژه طراحی و احداث لاگون های تبخیری شیرابه را هم در کارخانه تولید کود آلی با همین منظور انجام دادیم که مراحل اجرایی آن نیز شروع شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پایان به خرید دستگاه خود دریافت پسماند یا RVM یا خوددریافت تولید داخل اشاره کرده که می تواند بطری های پت و قوطی های آلومینیومی را دریافت کرده و ما به ازای آن را به شهروند پرداخت کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه