English

معاون مهندسی و توسعه آبفای استان قم:

پکیج تصفیه فاضلاب برای ۵۰۰ واحد مسکن مهر ایجاد می‌شود

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم از اجرای پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب برای 500 واحد به ظرفیت 400 مترمکعب در روز در محله یک مسکن مهر با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال خبر داد.

پکیج تصفیه فاضلاب برای 500 واحد مسکن مهر ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج از قم، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم در ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، عمده مشکل فاضلاب پردیسان را مربوط به مسکن مهر دانست و نفوذناپذیر بودن خاک منطقه، تراکم بالای جمعیتی در یک مساحت محدود، اجرای نامناسب چاه‌های جذبی، فاصله زیاد شهرک پردیسان و مسکن مهر تا تصفیه‌خانه، بهره‌برداری از مسکن مهر قبل از اجرای تأسیسات فاضلاب، اشباع سریع خاک در اثر تخلیه به چاه‌های جذبی و پس‌زدگی فاضلاب در اثر پر شدن سریع چاه‌های جذبی را مهم‌ترین مشکلات فاضلاب این شهرک برشمرد.

وی با اشاره به اجرای شبکه فاضلاب حدود 200 هکتار از اراضی 1000 هکتاری پردیسان گفت: این شبکه با خط اصلی به قطر 600 میلی‌متر به خط هزار میلی‌متری در ابتدای شهرک مهدیه متصل شده و به تصفیه‌خانه جامع شهر قم منتقل می‌شود.

مهدی نظرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر پرشدگی این خط 90 درصد رسیده است، ابراز داشت: این در حالی است که استاندارد پرشدگی 70 درصد است و از این خط بیشتر از ظرفیت آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده مسکن مهر برای افق 1415 نیازمند 125 کیلومتر شبکه فرعی و اصلی فاضلاب است، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده برای اجرای شبکه‌های فرعی، اصلی و انتقال، انشعابات و ساخت یکی از مدول‌های تصفیه‌خانه برای 20 سال آینده 120 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

نظرزاده با اشاره اینکه متقاضی جدی برای پساب تصفیه‌خانه وجود ندارد بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست، تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدامات انجام شده در خصوص ورود سرمایه‌گذار به این پروژه، ثمری نداشته است باید برای اجرای آن تأمین مالی از طریق مشارکت مردمی و منابع ملی و استانی صورت گیرد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم تعیین محل تصفیه‌خانه با مهندسی ارزش و پیگیری تملک آن، اجرای 23 کیلومتر شبکه فاضلاب داخل محوطه مجتمع‌های مسکن مهر، اجرای 13 کیلومتر از شبکه فرعی فاضلاب، پیگیری تخصیص منابع مالی جهت اجرا، تهیه اسناد و برگزاری مزایده پیش‌فروش پساب به صورت بیع متقابل، طرح و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب برای 500 واحد به ظرفیت 400 مترمکعب در روز در محله یک و پیگیری استفاده از وام بانک‌های توسعه‌ای را از جمله فعالیت‌های انجام شده در زمینه رفع مشکل فاضلاب پردیسان برشمرد.

وی عدم تخصیص بودجه، هزینه‌های مربوط به مجوزهای حفاری، فرآیند طولانی تملک زمین تصفیه‌خانه، بالا بودن قیمت تمام شده پساب و پایین بودن قیمت آب و عدم استقبال از طرح بیع متقابل و عدم وجود متقاضی جدی برای پساب و عدم مشارکت مردمی در تأمین هزینه‌های تکمیل طرح فاضلاب مسکن مهر پردیسان را از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی اجرای این طرح ذکر کرد.

نظرزاده در ادامه بر ترغیب شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی،صنایع ، فرودگاه و مجتمع‌های دانشگاهی به استفاده از پساب و عدم تخصیص آب بهداشتی به فضای سبز و آب‌های فرآیندی صنایع تاکید کرد و خواستار مشارکت عمومی ساکنین سایت مسکن مهر، بیمارستان خاتم برای سرمایه‌گذاری،  مشارکت شهرداری جهت لوله‌گذاری و احداث تصفیه‌خانه به صورت بیع متقابل، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری و تأمین منابع مالی لازم بر اساس برآورد شرکت آب و فاضلاب شد.

وی در ادامه از اجرای پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب برای 500 واحد به ظرفیت 400 مترمکعب در روز در محله یک مسکن مهر با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال خبر داد و اظهار داشت: با وجود اقداماتی که انجام گرفته است این پکیج تنها مشکل حدود 1.5 درصد از ساکنین مسکن مهر را حل می‌کند و برای حل اساسی مشکل فاضلاب مسکن مهر باید هر چه زودتر طرح اصلی اجرا شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • روح الله

    متاسفانه مسئولین شهری فکری به حال فاضلاب نمی کنند که هیچ بلکه دیگر جایی برای زدن چاه در مجتمع ها نمانده و در آینده فاجعه هایی مانند پلاسکو رخ خواهد داد وزن زیاد بلوکها وسست شدن زمین خیلی خطر ناک است که آنوقت دیگر هیچ فایده ای ندارد

    در کمال ناباوری شهرداری به مجتمع ها می گوید و اخطار می زند فاضلابها را جمع کنید وقتی دیگر جایی برای چاه زدن در مجتمع نمانده باید چه کرد ؟؟؟

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه