English

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم:

عملیات مرمت کارونسرای سنگی محمد آباد کاج در استان قم آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، مقارن خرداد ماه سال جاری عملیات فاز جدید مرمت کاروانسرای سنگی محمدآباد کاج با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال آغاز شد.

عملیات مرمت کارونسرای سنگی محمد آباد کاج  در استان قم آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج از قم، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این موضوع که امسال شاهد مرمت بناهای تاریخی متعددی در استان قم هستیم افزود: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، مقارن خرداد ماه سال جاری عملیات فاز جدید مرمت کاروانسرای سنگی محمدآباد کاج با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال آغاز شد.

وی ادامه داد: یکی از بناهای شاخص در استان قم کارونسرای سنگی کاج  محمد آباد است و  عملیات مذکور در ادامه مرمتهای انجام شده در سنوات گذشته می باشد.

عیسی رضایی با اشاره به آغاز  عملیات مرمت این اثر اضافه کرد : تعمیرات شامل احداث پشت بند، آوار برداری، اجرای تاقهای آجری و سنگی، مرمت حفره های موجود می باشد و شمع گذاری های فنی این کارونسرا از دیگر بخش های مرمت این بنای شاخص تاریخی است .

وی افزود: این کاروانسرا در مسیر جادة بزرگ خراسان که شمال شرق ایران را به جنوب غرب پیوند می داد، واقع است. کاروانسرای سنگی محمد آباد کاج به شکل چهار ایوانی با حصارهای عظیم سنگی و هشت برج دیده بانی و مستحکم از سده های پنجم و ششم هـ. ق بازمانده است.

رضایی گفت: در ساخت کاروانسرا از لاشه سنگ های کوه استفاد ه شده است و این کاروانسرا با مساحت 12610متر مربع یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین بناهای تاریخی استان قم به شمار می رود.

وی گفت: کاروانسرای سنگی مربوط به دوره سلجوقی است و در  شهرستان قم، بخش مرکزی، در روستای محمد آباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه