English

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

انسان با خویشتن داری، مراقبت و اراده می تواند به تقوا برسد

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: تقوا پلیس درون، قدرت خویشتن داری، صیانت از نفس و مدیریت ترک گناه است.

انسان با خویشتن داری، مراقبت و اراده می تواند به تقوا برسد

به گزارش خبرگزاری موج از قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ادامه نکات تفسیری سوره احزاب در جمع روزه داران و زائران حرم حضرت معصومه(س) گفت: در آیه یکم و دوم سوره احزاب خداوند به حضرت رسول(ص) فرمودند که  ای پیامبر نباید سستی کرده و عقب نشینی کنی؛ زیرا نمی توان بت ها را به رسمت شناخت و به رسمیت شناخت بت ها نوعی مداهنه و فدا کردن اصول اسلام است.

وی با اشاره به اینکه تسامح در دین جایی نداشته و نمی توان از اصول کوتاهی کرد، افزود: مدارا کردن با تسامح تفاوت دارد و باید به این موضوع توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: عده ای نزد پیامبر(ص) آمدند و به حضرت بیان کردند که ما مسلمان می شویم به شرط اینکه نماز نخوانیم که حضرت رسول(ص) فرمود دینی که در آن نماز نباشد دین نیست.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که منظور از مدارای در دین این است که ما با روش های پسندیده و خوب دیگران را تشویق به دین داری کنیم ، گفت:  این در حالی است که اگر بخواهیم میان اسلام و خوردن شراب جمع ایجاد کرده و بگوییم که شما می توانی مسلمان باشی و شرب خمر هم بکنی این می شود مداهنه و مداهنه در دین جایی ندارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: یکی دیگر از تأکیدهایی که در آیه نخست سوره احزاب به پیامبر(ص) صورت گرفته این است که ای پیامبر تقوا پیشه کن.

وی افزود: تقوا پلیس درون، قدرت خویشتن داری، صیانت از نفس و مدیریت ترک گناه است و اگر کسی آن قدر اراده داشت که در مقابل حرام بایستند و مرتکب گناه نشود فرد با تقوایی است و باید دقت کرد که تقوا بازدارنده انسان در برابر گناه است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم در مورد تقوا به دو شکل سخن گفته است، ادامه داد: در یکی از آیات قرآن اشاره شده است که« اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ»یعنی نهایت تقوا را داشته باشید و آخر تقوا این است که انسان هیچ گناهی را مرتکب نشده باشد، هیچ فکری زشتی را نکرده و هیچ منکری را انجام داده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: علامه طباطبایی می فرماید که وقتی این آیه نازل شد برای اصحاب شرایط سخت شد و خدا به همین علت تخفیف داد و در آیه ۱۶ سوره تغابن فرمود « فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ».

وی افزود: اگر انسان صد در صد گناه نکند حق تقاته را به جا آورده است اما اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد تقوا پیشه کرده و خود را حفظ کند این نیز خوب بوده و تقوا است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه یکی از اهداف روزه نیز تقوا است، گفت: در آیه ۲۸۳ سوره بقره نیز به این موضوع اشاره شده و خداوند می فرماید« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» یعین ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد همانطور که بر امت های پیش از شما واجب شده بود تا شاید تقوا پیشه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در دعای ندبه به اهمیت تقوا اشاره شده است، گفت: امام زمان(عج) با تقوا از فساد و گناه جلوگیری کرده و جامعه را رشد داده و در مسیر تقوا قرار می دهد و این فراز از دعا می فرماید« این جامع الکلمه علی التقوی».

وی افزود: آن چیزی که موجب می شود انسان حتی در خلوت گناه نکرده و قدرت بازدارندگی بر گناه را داشته باشد، تقوا است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) گفت: حضرت رسول(ص) در حدیثی می فرمایند که نگویید پیامبر(ص) از ماست، و نگویید که ما مسلمان هستیم بلکه کسی از ماست که تقوا داشته باشد و پیامبر(ص) در ادامه فرمودند که دوستان ما نیستند مگر متقین و در قرآن کریم نیز در آیه ۲۷ سوره مائده بیان شده است که خداوند قبول نمی کند مگر از متقین« إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: خداوند از تمامی کارهای نیکی که در قرآن نام می برد قبل از آن به تقوا اشاره می کند که برای مثال قبل از نام بردن از احسان، خیرات، اصلاح، ساختن مسجد خداوند از تقوا و تقوا داشتن یاد می کند.

وی با بیان اینکه روزی امام مجتبی(ع) با دیدن رفتار زشت چند جوان به آنها فرمودند که مگر شما این آیه را نشنیده اید که می فرماید« وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاَّ وارِدُها کانَ عَلی‏ رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیًّا سوره مریم آیه ۷۱» یعنی همه انسان ها چه مؤمن و چه کافر همه جهنم را می بیند و یک گروه تنها نجات می یابند و آن گروه اهل تقوا هستند« ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا(مریم ۷۲)».

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تقوا اهمیت بسیار زیادی دارد و باید دقت کردکه انسان با خویشتن داری، مراقبت و اراده می تواند به تقوا برسد، ادامه داد: همانطور که انسان در ماه رمضان از حلال خدا پرهیز می کند از گناه هم در صورتی که اراده کرده و خویشتن دار باشد می تواند پرهیز کند بنابراین ماه رمضان به ما نشان می دهد که می توانیم به راحتی از گناه پرهیز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: کسی که بتواند از حلال خدا پر هیز کند می تواند از گناه پرهیز کند و ماه رمضان ماه تمرین پرهیز از حرام است.

وی با اشاره به اینکه تقوا اقسام مختلفی دارد، گفت: یکی از اقسام تقوا، تقوای مالی است که خداوند در قرآن کریم در این رابطه می فرماید« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» یعنی تقوا داشته باشید، ربا نخورید پس کسی که بخواهد پر هیز از ربا و لقمه حرام کند باید تقوا داشته باشد و سهم خمس، ربا و رشوه در زندگی او نباشد و حرام نخورد و اختلاس و بی بندباری های مالی و ربا همه نتیجه بی تقوایی است و کسی که تقوا داشته باشد، حقوق نجومی نمی گیرد، اختلاس نکرده و کار را کم نمی گذارد.

استاد حوزه علمیه قم دومین قسم تقوا را تقوای در گفتار عنوان کرد، افزود: این قسم از تقوا در مسائل سیاسی بسیار مهم است و قرآن کریم می فرماید« أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً» و قرآن بیان می کند که مردم تقوا داشته باشید درست حرف بزنید زیرا فردای قیامت به خاطر آن باید جوابگو باشید.

وی افزود: انسان باید نسبت به خانواده تقوا داشته باشد و باید همسر خود را نیکو نگه دارد و بدگمانی نسبت به همسر ناشی از نداشتن تقوا است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که تقوا قضایی یکی از مهم ترین اقسام تقوا است و حضرت علی(ع) در دوران حکومت خود یکی از قضات را به این علت که مراعات ارباب رجوع را نکرده و صدای خود را بر آنها بلند می کرد را از منصب قضاوت بر کنار کرد، یادآور شد: همچینن رسول خدا(ص) در هنگام نبرد با یهودیان حاضر نشدند که آبروی یک یهودی را در حالی که یک مسلمان گناهکار بود از بین ببرند و مسلمان خاطی را به سزای عمل ناپسند او رساندند و در این زمینه حتی آیه ای از قرآن کریم نازل شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه