English

بهانه تازه برای تنش روابط میان آلمان و ترکیه کدام است

چندین تن از نمایندگان مجلس آلمان اعلام کرده‌اند، سربازان این کشور که در پایگاه‌ اینجرلیک کار می‌کنند در صورت تداوم رویکرد آنکارا در منع بازدید قانونگذاران آلمانی از این پایگاه باید به خانه برگردند.

بهانه تازه برای تنش روابط میان آلمان و ترکیه کدام است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه که از به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی در پارلمان آلمان خشمگین است، مانع از بازدید نمایندگان این کشور از پایگاه‌ اینجرلیک شده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفته است، نمایندگان این کشور باید اجازه دیدار با ۲۵۰ سرباز مستقر خود در این پایگاه را داشته باشند؛ سربازانی که به منظور همکاری با ناتو علیه داعش در عراق در این پایگاه حضور یافته‌اند. اما مرکل اکنون تهدید کرده است که در صورت تداوم این شرایط نیروهای خود را از این پایگاه به تبع آن عملیات نظامی خارج می‌کند.

روابط آلمان و ترکیه به عنوان دو شریک مهم در کنترل موج مهاجران به اروپا طی ماه‌های اخیر تیره و تار شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این به دلیل انتشار یک شعر طنز درباره‌اش توسط یکی از طنزپردازان آلمان در شبکه تلویزیونی این کشور به شدت خشمگین شده بود و کار به شکایت رسید.

به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در ماه گذشته نیز به فراخواندن سفیر آنکارا از این کشور منجر شد.

یکی از مقامات حزب اپوزیسیون سبز آلمان درباره شرایط پیش آمده می‌گوید: به عنوان قانونگذاران کشوری که نیرو اعزام کرده‌اند، ما باید بدانیم که سربازانمان کجا هستند و چگونه زندگی می‌کنند. اگر این امر در ترکیه ممکن نیست پس این سربازان باید به آلمان بازگردند.

این در حالی است که پیش از این قانونگذاران آلمانی سرمایه‌گذاری‌ نظامی در اینجرلیک را تصویب کرده بودند.

این نماینده در ادامه اظهاراتش عنوان می‌کند، راهی برای دیدار نمایندگان با این سربازان باید پیدا شود. ما باید به بررسی این موضوع ادامه دهیم اما تاکنون راه حلی برای این مساله دیده نشده است.

مرکل و اردوغان در حاشیه نشست روز شنبه سران ناتو در ورشو دیدار و گفت‌وگو کرد. وی این دیدار را سازنده توصیف و خاطرنشان کرد، اختلافات همچنان پابرجاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه