English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل:

۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان اردبیل مبتلا به دیابت هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از ابتلای حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال این استان به درجاتی از بیماری پنهان و خطرناک دیابت خبر داد.

۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان اردبیل مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی دیابت ، چربی و یا فشار خون بالا را از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت ذکر کرد و گفت: نرخ ابتلا به دیابت در استان اردبیل مثل میانگین کشوری است.

وی با بیان این که دیابت یک بیماری جدی و مزمن محسوب می‌شود و در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به بروز عوارض غیرقابل جبران، ناتوانی و حتی مرگ شود، افزود: در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال ۲۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان، یک نفر با بیماری دیابت زندگی می‌کند که نیمی از آنها نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به یکی از بزرگترین اپیدمی‌های تاریخ تبدیل کرده است، اضافه کرد: روز جهانی دیابت برابر با ۲۳ آبان‌ماه به عنوان روز آگاهی از دیابت در جهان تعیین شده و شعار امسال آن با عنوان "دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر" نام‌گذاری شده است.

وی از شهروندان استان اردبیل خواست با مراجعه به مراکز بهداشتی و بررسی وضعیت خود از نظر ابتلا به دیابت و عوامل خطر مربوط به این بیماری اقدام کرده و از بروز عوارض جبران ناپذیر این بیماری پیشگیری کنند.

دکتر جعفرزاده تاکید کرد: با هدف افزایش سواد سلامت در جامعه از همه می‌خواهیم که با انتخاب شیوه زندگی سالم و ایجاد چند تغییر ساده مانند عدم مصرف دخانیات و الکل، داشتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، یادگیری روش‌های مقابله با فشارهای روانی و در صورت ابتلا به بیماری دیابت، با انجام مراقبت، کنترل مرتب بیماری و دریافت درمان مناسب برای حفظ و ارتقای سلامت خود بکوشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه