English

ستاری فرد در جمع خبرنگاران:

به ازای هر دانش آموز روزانه فقط نوزده هزار تومان سرانه است

ستاری فرد با بیان اینکه بودجه برش یکساله تمدن یک ملت است گفت: در کشور ما برای قانون و لایحه بودجه اصول متعددی مصداق پیدا کرد. در حقیقت بودجه آنقدری واجد اهمیت است که برای طراحی و تدوین مفاد این سند مهم در قوانین بالا دستی احکامی مصداق شده است.

به ازای هر دانش آموز روزانه فقط نوزده هزار تومان سرانه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ظهر امروز نشست خبری صادق ستاری فرد سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، با موضوع "بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲" با حضور جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

ستاری فرد با بیان اینکه بودجه برش یکساله تمدن یک ملت است گفت: در کشور ما برای قانون و لایحه بودجه اصول متعددی مصداق پیدا کرده است. در حقیقت بودجه آنقدری واجد اهمیت است که برای طراحی و تدوین مفاد این سند مهم در قوانین بالا دستی احکامی مصداق شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: نهادهایی برای نظارت بر اجرای بودجه پیش‌بینی شده و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر حسن اجرای بودجه است اما در حوزه آموزش و پرورش باید گفت که این وزارتخانه بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است و ۹۷۱ هزار پرسنل شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد، ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در اختیار و از این جهت جامعه هدف حداکثری دارد.

ستاری‌فرد مطرح کرد: در سال ۱۴۰۱ علی رغم همه سختی‌هایی که وجود داشت و بعد از دوره پرفشار آموزش مجازی ناشی از کرونا و دو سه سال وقفه آموزش حضوری، مدارس میزبان دانش آموزان بودند و نیازها به اقتضای شرایط تغییر کرده بود و می طلبید زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

وی مطرح کرد: در دوره کرونا اغماض می‌شد اما آموزش حضوری ایجاب می‌کرد دقت نظر خاصی در کلاس بندی و تامین معلم داشته باشیم.همچنین سازمان اداری و استخدامی همراهی خوبی داشت و مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی داد که آموزش و پرورش حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد را جذب کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از محل به کارگیری بازنشستگان و حق التدریس شاغلین و بازنشستگان جبران کسری نیرو داشتیم و ۱۰۴ هزار نفر از این دو محل با ما همکاری کردند.

افزایش ۲۱ درصدی رقم بودجه نسبت به سال جاری

وی درباره بودجه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ گفت: رقم پیشنهاد شده در لایحه بودجه سال آینده، ۲۴۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال جاری ۲۱ درصد افزایش داشته است.

ستاری فرد با بیان اینکه خوشبختانه اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون رتبه بندی در سال ۱۴۰۲ در دل ردیف بودجه قرار گرفت مطرح کرد: این موضوع اتفاق خوبی برای پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش است. همچنین رقم پیشنهادی برای حقوق فرهنگیان استان ها ۱۸۱ هزار میلیارد تومان از ۲۴۲ هزار میلیارد تومان است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: سهم بودجه دستگاه آموزش ‌‌و پرورش از تمام دستگاه‌های کشور ۱۵ درصد است که نشان از توجه دولت به آموزش و پرورش دارد.

وی در تشریح نقاط قوت برنامه بودجه امسال گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین برای اولین بار یک ردیف بودجه پیش بینی شده است. این موضوع را می‌توان یکی از نقاط قوت بودجه نظام آموزشی کشور دانست که امیدواریم در مجلس عدد آن افزایش یابد که بتوانیم به اهداف خود در تحقق سند تحول بنیادین توجه شده است.

ستاری فرد با بیان اینکه در نظام رتبه بندی یک ردیف متفرقه برای رتبه بندی در نظر گرفتیم؛ گفت: این مسأله موجب شد تا حقوق و پرداخت رتبه بندی در هم ادغام شود. حقوق همکاران هم در شهرستان‌ها به خوبی پرداخت شد.

بودجه سازمان نوسازی سی درصد کاهش یافت

وی با بیان اینکه هزینه‌های عمرانی دولت برای سال آینده ۴۶ درصد رشد داشته است اما رشد هزینه‌های عمرانی وزارت اموزش و پرورش ۲۱ درصد در نظر گرفته شد، گفت: رشد اعتبارات عمرانی ۲۶ درصد بود اما بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر پیش بینی شد. بودجه سازمان نوسازی هم سی درصد کاهش یافت که این موضوع توان این سازمان در ساخت و تکمیل مدارس در همکاری با خیران مدرسه ساز را کاهش می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش از بودجه کشور یازده و دو دهم درصد پیش بینی شده است؛ گفت: نسبت به لایحه سال گذشته لایحه پیشنهادی امسال افزایش پیدا کرد و سهم نظام آموزشی از بودجه عمومی از ده درصد به یازده و نیم درصد افزایش یافته است. ما هم امیدواریم سهم یازده درصدی وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی در مجلس حداقل به پانزده درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه بودجه کانون پرورش فکری و امور پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است گفت: متأسفانه بودجه ویژه برای مواجه با آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته نشده است و اگرچه چنین ردیفی در بودجه کشور وجود دارد در بودجه وزارت آموزش و پرورش دیده نشده و باید تلاش کنیم بخشی از بودجه آسیب‌های اجتماعی به آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یابد.

۳۵ هزار دانش آموز در کلاس های مختلط تحصیل می کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ۳۵ هزار دانش آموز داریم که در مقطع اول متوسطه در کلاس‌های مختلط تحصیل می‌کنند آقای وزیر دستور دادند هیچ کلاس مختلط متوسطه دومی نداشته باشیم اما همچنان ۸۴۰۰ کلاس درس مقطع متوسطه اول داریم. همچنین ۴۹ هزار مدرسه نیروی خدماتی و سرایداری ندارند. نیروی سرایداری فقط نقش خدماتی ندارند؛ بابای مدرسه هستند و نقش تعلیم و تربیت دارند.

ستاری فر با بیان اینکه اکنون ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند بیان کرد: به ازای هر دانش آموز روزانه فقط نوزده هزار تومان سرانه است. همچنین سرانه هر دانش آموز در امور پرورشی روزانه یک حبه قند است. اعتبارات کل فعالیت‌های پرورشی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که با کسر اعتبارات سازمان دانش آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی روزانه برای دانش آموزان ۱۲۵ تک تومنی است.

وی با انتقاد نسبت به تعطیلی مداوم مدارس در کشور اعلام کرد: آیا کسانی که مدارس را تعطیل می‌کنند. خسارات آن را می‌پردازند؟ آیا آثار منفی عدم حضور دانش آموزان در مدارس را رصد می‌کنند؟ آیا کودکان و دانش آموزانی که به مدرسه نمی‌روند به منظور امور دیگر خود بیرون نمی‌روند؟

بودجه‌ای برای شیر مدارس در نظر گرفته نشده است

وی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ ردیفی برای شیر مدارس در نظر گرفته نشد؛ گفت: متأسفانه علی رغم پیشنهاد ما هیچ بودجه‌ای برای شیر مدارس در نظر گرفته نشد. هزینه شیر مدارس و تغذیه دانش آموزان علی رغم اینکه این مطلب در تحقق عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اثر گذار است؛ پرداخت نشد.

ستاری فرد به استخدام جدید معلمان اشاره کرد و افزود: روش جدیدی برای استخدام و جذب نیروهای با کیفیت دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم برای سال آینده حتماً آزمون استخدامی داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی وجود دارد اما هنوز جلسات متعددی با سازمان اداری استخدامی در این خصوص در حال انجام است که سرآغاز تحولاتی در زمینه شناسایی و جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش باشد.

ستاری فرد در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار لازم برای فعالیت مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: بازگشایی مدارس و فعالیت مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه و شیفت بعد از ظهر مستلزم توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه و نهادهایی است که این روزها مشغول تحصیل کردن مدارس هستند؛ امیدواریم عزیزانی که مدارس را تعطیل می‌کنند موضوع حقوق دانش آموزان حقوق آموزشی و تربیتی آنان را هم مد نظر قرار دهد تا ما را گرفتار این مسئله نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه