English

چه دمایی برای خواب مناسب است؟

دمای اتاق خواب شما می تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت خواب شما به وجود آورد.برای رعایت این موضوع نکاتی را باید در نظر بگیرید.

چه دمایی برای خواب مناسب است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، انتخاب صحیح دمای اتاق خواب برای داشتن یک خواب راحت اقدامی مهم و موثر است زیرا به دلیل وجود تغییراتی خاص در سیگنال دمای بدن، بهتر است دمای اتاق خواب شما بیش از حد گرم نباشد.

ایده‌آل‌ترین حالت این است که دمای اتاق خواب خود را نزدیک به ۶۵ درجه‌ی فارنهایت (۱۸.۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگه دارید. در واقع به علت اینکه دمای بدن در طول خواب کاهش می‌یابد، یک اتاق خنک، اما نه خیلی سرد، به شما کمک می‌کند که در طول شب، خوابی راحت و آرام را تجربه کنید.

ممکن است نوزادان برای خواب به دمای کمی بالاتر نیاز داشته باشند، پس این نکته بسیار مهم است که دمای اتاق را مناسب با بدن کوچک آن‌ها تنظیم کنید.

دما

دلایل علمی دمای مناسب برای خواب

 

دلایل علمی زیادی وجود دارد که اعلام می‌کند که علت مطلوب بودن دمای حدود ۶۵ درجه‌ی فارنهایت (۱۸.۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) برای خواب خوب شبانه پیست. این موضوع به تنظیم دمای داخلی بدن افراد مربوط می‌شود.

دمای داخلی بدن در طول یک دوره‌ی ۲۴ ساعته بسیار متغیر است که آن را به‌عنوان ریتم شبانه‌روزی می‌شناسیم. بدن درست از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید شروع به کاهش دما و خنک‌ شدن می‌کند تا زمانی که نزدیک سپیده‌دم، در حدود ساعت ۵ صبح، به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

گسترش رگ‌های خونی در پوست باعث خنک شدن بدن افراد می‌شود. هنگامی که دمای بدن در شب شروع به کاهش می‌کند، ممکن است متوجه شوید که در ابتدا دست‌ها و پاهای شما گرم‌تر می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که بدن اجازه می‌دهد تا گرما از آن خارج شود.

اگر دمای محیط خواب شما خیلی گرم یا سرد باشد، احتمالا بر کم شدن دمای داخلی بدن موثر خواهد بود و باعث اختلال در خواب می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که دمای اتاقی که در آن می‌خوابید یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن خوابی باکیفیت است.

مطالعه‌ی دیگری با بررسی داده‌های ۷۶۵۰۰۰ پاسخ‌دهنده‌ در یک نظرسنجی‌ نشان داده است که اکثر مردم در طول ماه‌های گرم‌تر تابستان که ممکن است خوابیدن در دمای مطلوب سخت‌تر باشد، الگوهای خواب غیرعادی را تجربه می‌کنند. در واقع این مطالعه می‌تواند بر توانایی بدن برای خنک کردن خود در شب تأثیر بگذارد.

 

بالا بودن بیش از حد دمای اتاق می تواند باعث خواب آلودگی وخواب عمیق شود

 

اگر اتاق شما بیش از حد گرم باشد،  امکان دارد دمای بدن را مختل سازد و شما تمایل بیشتری برای خواب بیشتری داشته باشید. این کار همچنین ممکن است باعث بی حوصلگی زیاد در شما شود. جالب توجه است ، مطالعات افراد مبتلا به بی خوابی نشان داده است که آنها اغلب درجه حرارت بالایی دارند و این امر می تواند مانع خواب شود. همچنین دمای بالای اتاق باعث خواب آلودگی بیش از حد شما خواهند شد .این همچنین باعث افزایش سطح نوروترانسمیترهای حساس مانند سروتونین می شود .

 

کم بودن بیش از حد دما ممکن است که موجب رفتن چندین باره شما به سرویس بهداشتی شود

 

اگر دمای اتاق را بیش از حد سرد کنید ، ممکن است احساس تکرار مکرر سرویس بهداشتی نمایید و این کار باعث می شود کاملا پریشان شوید و دیگر نتوانید بخوابید و احساس آرامش و آسایش نیز نخواهید داشت و روز بعدی را به بدترین شکل ممکن شاید بگذرانید . این احساس را ممکن است در زمستان بیشتر احساس کنید.

ادرار زیاد ناشی از سرما ، اساسا راه بدن شما برای پاسخ دادن به دمای بسیار کم بدن و محیط اطراف می باشد که برای جلوگیری از هیپوترمی انجام می پذیرد . هیپوترمی شامل محدودیت هایی در رگ های خونی می باشد که بدن برای جلوگیری از این مشکل ، راه ادرار مکرر را انتخاب می کند تا به بدن آسیبی نرسد .

از آنجایی که فشار خون شما افزایش می یابد ، کلیه ها شروع به کار بیشتری می کنند تا فشار خون شما کاهش یابد که این کار باعث ادرار بیش از حد خواهد شد.

دما2

دمای مورد نیاز نوزادان

 

شما نیازی به ایجاد یک محیط خواب بسیار متفاوت برای نوزادتان ندارید. تنها کافی است که ترموستات را یک یا دو درجه بالاتر ببرید. درجه‌ی اتاق خواب با دمای بین ۶۰ تا ۶۸ درجه‌ی فارنهایت (۱۵.۶ تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) زمانی که نوزاد لباس مناسب پوشیده باشد، مطلوب است.

به‌طور کلی، شما باید از گرم کردن بیش از حد اتاق نوزاد خودداری کنید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد. همچنین دلایل مختلفی نیز وجود دارد که نوزادان باید در اتاقی بخوابند که کمی گرم‌تر از اتاق بزرگسالان است، در ادامه به دو علت از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

_آن‌ها نمی‌توانند دمای بدن خود را به راحتی بزرگسالان تنظیم کنند.

_آن‌ها برای کاهش خطر ابتلا به مرگ ناگهانی (SIDS) با پوشش زیادی نمی‌خوابند.

 

در این مواقع شما می‌توانید با لمس پشت گردن یا شکم کودک در هنگام خواب مطمئن شوید که دمای بدن او خیلی بالا نیست و در صورتی‌که بدن نوزاد داغ یا عرق کرده بود، یک لایه از لباس‌های او را دربیاورید. همچنین نوزاد شما باید در محیطی تاریک و ساکت بخوابد تا بتواند خوابی راحت و آسوده داشته باشد.

 

بهداشت خواب

 

علاوه بر بهینه سازی دمای محیط خواب خود، می توانید با هوشمندی با ترموستات داخلی خود به بدن خود کمک کنید تا برای خواب آماده شود. از آنجایی که ریتم شبانه روزی به نوسانات نور، رژیم غذایی و ورزش حساس است، زمان بندی این فعالیت ها می تواند بر دمای بدن و به طور بالقوه خواب آلودگی تأثیر بگذارد.

 

عادات بهداشتی خواب مانند:

_سر ساعت همیشگی به رختخواب رفتن در هر شب

_پرهیز از کافئین قبل از خواب

_ داشتن اتاق خواب تاریک و آرام

 

بیشتر بخوانید:

دمای مناسب خانه در زمستان/ راه‌کارهای صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل سرما

تاثیر تغییرات آب و هوا بر کیفیت خواب

بهترین ترفندها برای خواب نوزادان

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه