English

وزیر امور خارجه آلمان هفته آینده به روسیه سفر می‌کند

وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر اینکه برقراری صلح در سوریه و اوکراین بدون روسیه ممکن نیست از تصمیم خود برای سفر به این کشور در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری موج، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه آلمانی " اشتوتگارتر ناخریشتن "، از سفر قریب الوقوع خود به روسیه خبر داد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما همواره عنوان می کنید که دنیا از هم گسیخته شده است و چه کسی می‌تواند سامانی به آن دهد، گفت: اگر پاسخ این مسئله به این سادگی بود دنیا امروز وضعیت بهتری داشت. ما شاهد انواع درگیری های پیچیده و خطرناک هستیم؛ چه در اوکراین، سوریه، لیبی یا اختلافات در طول دهه ها حل نشده بین اسرائیل و فلسطینیان. هر کدام از این درگیری ها تاریخچه، دینامیک و حساسیت خاص خود را دارد. منافع مختلف در تضاد با هم در این درگیری ها وجود دارد و یک چیز آشکار است که بدون خواست و اراده بازیگران شرکت کننده در این اختلافات برای دستیابی به یک راه حل ما نمی توانیم هیچ یک از این درگیری ها و اختلافات را حل کنیم.

وی افزود: این مسئله را ما اخیرا در اختلافات و درگیری های اوکراین می بینیم. این موضوع را ما در درگیری های سوریه که در آن بر روی دوش انسان ها یک بازی مرگبار برای قدرت و نفوذ بیشتر در منطقه شکل گرفته می بینیم. ارائه راه حلی از خارج برای این بحران غیر ممکن است. با این همه ما نباید به روند مداخله در این درگیری ها و اینکه چگونه و کجا می توانیم راهکار عاقلانه ای بیابیم پایان دهیم؛ این امر یا در زمینه کمک های انسان دوستانه و یا به صورت مشترک با آمریکا، روسیه و کشورهای همسایه سوریه در تلاش ها برای پایان دادن درگیری های داخلی در این کشور شکل می گیرد.

اشتاین مایر در ادامه این گفتگو درباره مناسبات با روسیه نیز گفت: ما دائما با روسیه مذاکره می کنیم. این گفتگوها بسیار سخت بوده و بنابراین با تلاش فراوان باید پیشرفت های میلی متری به دست آید. بدون روسیه نه در اوکراین و نه در سوریه صلحی وجود نخواهد داشت. من هفته آینده به یکاترینبورگ روسیه سفر می کنم و در آنجا در دانشگاه بوریس یلتسین سخنرانی کرده و با دانشجویان بحثخواهم کرد. طبیعتا من در موقع مناسب با وزیر امور خارجه این کشور دیدار می کنم. موارد گفتگوی بسیاری وجود دارد.

وی تحریم ها علیه روسیه را به خودی خود یک هدف ندانسته و گفت: هدف از تلاش های ما نه حفظ تحریم ها بلکه راه حل درگیری های اوکراین است. بنابراین ما این مسئله را آگاهانه به پیشرفت ها در اجرای توافق مینسک وابسته کرده ایم. اگر در این زمینه پیشرفت های ملموسی به وجود آید ما می توانیم درباره تغییرات در تحریم ها علیه روسیه فکر کنیم. متاسفانه ما هنوز به آنجا نرسیده ایم، اما به صورت وقت گیر در این راستا کار می کنیم.

اشتاین مایر در بخش دیگری از این گفتگو درباره مواضع آلمان در قبال ترکیه نیز گفت: ما از ابتدا موضع خود را کاملا روشن و شفاف مشخص کرده ایم و از طرف ترکیه شنیده شده است.

وی همچنین بر لزوم گفتگوهای مجدد مستقیم با آنکارا برای حل اختلافات موجود تاکید کرده و در بخش دیگری از این گفتگو درخواست عواقب دیپلماتیک و سیاسی سخت برای اردوغان بعد از کودتای نظامی نافرجام را ساده اما غیر مسئولانه دانسته و گفت: ما انتظار داریم که ترکیه همچنین در تحقیقات درباره کودتای نافرجام در این کشور به اصول و قانون اساسی پایبند باشد. ما تا به حال در این باره کلمات واضح و آشکاری به کار برده ایم و مطمئنا از مواضع خود بر نمی گردیم.

وزیر خارجه آلمان در ادامه به توافق پناهندگان با ترکیه پرداخته و گفت: تا به حال این توافق نه فسخ شده و نه شکست خورده است. ما نباید هر روز در این باره(احتمال شکست این توافق) سخن بگوییم. ترکیه علاقمند به لغو صدور روادید برای شهروندان خود است، اما پیش شرط ها برای آن قبل از توافق پناهندگان تعیین شده و چیز جدیدی نیست. ترکیه می داند که همچنان برای این منظور کار در پیش رو دارد. جدا از این ما طبیعتا باید همچنان در راستای پاسخ های اروپایی مشترک به بحران پناهندگان کار کنیم. برای همه البته باید این مسئله آشکار شود که توافق پناهندگان با ترکیه شامل همه پاسخ ها به فشارهای این بحران نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه