English

وزارت کشاورزی مطرح کرد؛

ارقام تجاری درختان میوه امسال وارد باغ‌ها می‌شود

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد : سال ۹۶ تعداد قابل توجهی نهال گواهی شده از ارقام تجاری درختان میوه تولید و وارد باغ‌های تجاری کشور می‌شود.

ارقام تجاری درختان میوه امسال وارد باغ‌ها می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صغری خوشکام اظهار داشت: از سال ۹۶ به منظورایجاد تحول در دستیابی به نهال سالم و اصیل در کشور، تولید نهال گواهی شده که هسته‌های اولیه و مادری آنها در اسکرین هاووس و گلخانه‌های قرنطینه مطابق استانداردهای بین الملی نگهداری می‌شود؛ تولید و در عرصه ورود می‌یابند.

وی در مورد حمایت از زیرساخت‌های تولید نهال‌های گواهی شده درختان میوه اذعان داشت: برآورد ما نشان می‌دهد برای تولید نهال گواهی شده که پایه مادری آنها عاری از تمام آفات و بیمارگرها باشد حمایت‌های دولتی و اعتباری مناسبی نیاز است.

خوشکام افزود: این اعتبار برای ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها، تأمین ژرم پلاسم تجاری و به روز، ارزیابی دائم سلامت نهال و سایر موارد مرتبط با آن مورد نیاز است که به دلیل شرایط اقتصادی دولت در حال حاضر تنها بخشی از آن تأمین شده است.

وی توسعه و حمایت از تولید نهال در شرایط کنترل شده یا فضای بسته و واحدهای تجاری کشت بافت را از دیگر برنامه‌های معاونت امور باغبانی عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوان از ارقام بومی و تجاری با استفاده از تکنولوژی کشت بافت به نهال سالم، اصیل و گواهی شده دست یافت و خوشبختانه با حمایت معاونت امور باغبانی انجمن تولید کنندگان نهال کشت بافت در کشور ایجاد شده که در برنامه تولید نهال کشور نقش مفید و مؤثر دارند.

رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی، تعداد واحدهای تولید کننده محصولات کشت بافت را نزدیک به ۶۰ مورد عنوان کرد و اظهار داشت: این واحدهای تولیدی در قالب شرکت‌های دانش بنیان در انجمن مجتمع شده‌اند.

وی افزود: در تعدادی از این واحدهای کشت بافت، گل محمدی، خرما، گردو، موز و گل و گیاهان زینتی به صورت رقم و پایه‌های رویشی درختان میوه تولید می‌شود.

خوشکام گفت: در دستور العمل ارسالی به استان‌ها، وسعت نهالستان‌های مرجع برای تولید نهال گواهی شده با زیر ساخت‌های تجاری و بین المللی ۱۰۰ هکتار تعیین شده است و این دستورالعمل نشان دهنده موضوع تخصصی بودن تولید نهال می‌باشد و از این رو باتوجه به این که رویکرد معاونت امور باغبانی اصلاح باغات غیر اقتصادی است، تولید نهال سالم و با اصالت ژنتیکی که احتیاج به دانش فنی و زیرساخت دارد در این دستورالعمل پیش بینی شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه