English

استان یزد ۵۵ هزار هکتار باغ بارور در پسته دارد

پسته یزد به لحاظ طعم مورد استقبال بسیاری قرار می گیرد و در سال‌جاری نیز ۷۰ هزار تن پسته در استان یزد برداشت می شود.

استان یزد ۵۵ هزار هکتار باغ بارور در پسته دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، پسته از خانواده بادام هندی است که در آب و هوای خشک و کم آب توان رشد و باردهی دارد. ریشه  این محصول پر آفت به آسیای میانه و خاورمیانه بر می گردد.

 

جایگاه ایران در تولید پسته

ایران سومین تولید کننده پسته در جهان و بزرگترین صادرکننده پسته است در این میان استان یزد دارای رتبه سوم در تولید پسته ایران است.

در استان یزد شهرستان‌های خاتم، مروست، ابرکوه، اردکان و مهریز  به ترتیب رتبه اول تا پنجم را از نظر سطح زیر کشت پسته در استان یزد دارند و به علت طعم خوب پسته باغات یزد در صادرات به وفور مورد استقبال قرار می گیرد.

 

آفات پسته در این فصل

برخی از درختان پسته به‌صورت ذاتی در برابر آفات و بیماری ها مقاوم هستند؛ اما همه آن‌ها این طور نیستند.

کارشناسان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کردند: پسته خندان می تواند محل تجمع آفات شود و مغز پسته قبل از رسیدن در معرض هوای آزاد قرار گرفته و خراب می‌شود. 

گفتنی است: ۶۲ هزار هکتار از باغات استان به محصول پسته اختصاص دارد که از این میزان ۵۵ هزار هکتار بارور و ۷ هزار هکتار غیر بارور است. 

 

امسال ۷۰ هزار تن پسته در یزد برداشت می شود

حاجی حسینی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به آغاز برداشت پسته در یزد و پیش بینی برداشت ۷۰هزار تن پسته در استان، گفت: برداشت پسته از سطح ۵۵ هزار هکتار از باغات بارور استان آغاز شد. 

محمد جعفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفت یزد گفت: برداشت پسته از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان تفت آغاز شده و به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی، ستاد پسته تشکیل شده تا به متصدیان و مالکین ترمینال ها آموزش های لازم ارائه شود.

لارم به ذکر است: مهمترین مناطق کشت پسته در استان یزد شامل شهرستان‌های ‌خاتم، مروست، ابرکوه، اردکان و مهریز می باشد که‌ این مناطق دارای ارقام اکبری، احمد اقایی، کله قوچی است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر