English

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

سالک بیماری بومی یزد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بیماری سالک بیماری بومی یزد است از رتبه سوم یزد در این بیماری خبر داد.

سالک بیماری بومی یزد است

به گزارش خبرگزاری موج یزد،  میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:استان یزد از لحاظ میزان شیوع بیماری سالک رتبه سوم کشور را دارا است.

محسن میرزایی با اشاره به اینکه بیماری سالک بر اثر گزش و نیش پشه خاکی ایجاد می‌شود گفت: سالک یک بیماری بومی و اندمیک در استان یزد است که سال‌ها است مردم یزد را درگیر کرده است.

وی افزود:میزان بروز این بیماری در استان ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده و امسال با روند افزایشی این بیماری روبرو هستیم،همچنین شهرستان‌های بافق، تفت ، ابرکوه و اردکان مناطقی هستند که بیشترین درگیری این بیماری را دارند.

میرزایی خاطر نشان کرد: دو نوع سالک شهری و روستایی در ایران وجود دارد، اما در بسیاری از استان‌ها به ویژه در مناطق روستایی، سالک نوع روستایی و در شهر‌های بزرگ نوع شهری بیماری شایع است.

وی خاطر نشان کرد :به کشاورزان توصیه می‌کنیم هنگام فعالیت در مزارع کشاورزی که شانس گزش بیشتری دارند با پوشش مناست تردد کنند و افراد در مناطق شهری مستعد به بیماری سالک از پشه بند استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه ضایعه مشکوک که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد، افراد به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

گفتنی است در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ مورد ابتلا به سالک در استان یزد گزارش شده و در سال 1401 هم   ۴۵۰ مورد ثبت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر