English

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان یزد :

راهکار کاهش تورم افزایش تولید است/محدودیت اختصاص مواد اولیه چالش اصلی شرکت های تولیدی استان

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد با تاکید بر اینکه افزایش تولید راهکار کاهش تورم است، گفت: استان یزد هم اکنون ۹۸ نوع کالا تولید می کند و به بیش از ۱۰ کشور صادر می‌ شود.

راهکار کاهش تورم افزایش تولید است/محدودیت اختصاص مواد اولیه چالش اصلی شرکت های تولیدی استان

محمد کاظم صادقیان رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد بیان کرد: قلب تپنده صنایع ما از وجود معادن است و با توجه به اینکه ذخایر چادر ملو در حال پایان است بنابراین باید به فکر جایگزینی ذخایر باشیم بر همین اساس به زودی مزایده‌ای برای معدن خواهیم داشت تا بتوانیم خوراک صنایع استان را تامین کنیم.

صادقیان با اشاره به فعالیت معاونت بازرگانی سازمان صمت اظهارداشت: ۱۰ اتاق اصناف در استان وجود دارد، بیش از یکهزار نفر در اصناف استان شاغل هستند و هم اکنون چالشی که ما در حوزه معاونت بازرگانی سازمان داریم فعالیت اصناف بدون پروانه در یزد می‌باشد.

صدور ۹۵ پروانه بهره‌برداری در سه ماه سال جاری

وی به تعداد پروانه بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: پروانه بهره برداری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۶۷ رسید و این در حالیست که سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۵ مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

این مقام مسئول در ادامه به واحدهای راکد صنعتی استان یزد اشاره کرد و گفت: ۲۳ واحد راکد قابل احیا داریم و دولت سیزدهم بر احیای واحدهای صنعتی تاکید دارد.

صادقیان در ادامه سهم کم اقتصاد دانش بنیان از صنعت استان را یکی از چالش‌های امروز بیان کرد و گفت: اقتصادهای دیجیتال که دارای اینماد و پروانه کسب الکترونیکی هستند بسیار کم می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از استان یزد به کشورهای ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان، امارات، افغانستان، ترکیه، عمان، اندونزی، کالا صادر می‌شود افزود: ۴۷۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات انجام شد و در این میان صنایع شیمیایی از صادرات خوبی برخوردار هستند.

صادقیان با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۰ مورد صادرات انجام شده اس، تصریح کرد: اشتغال ۶۰۰۰ نفر با رشد ۷/۳ درصدی انجام شده و ۲۷ مورد سرمایه‌گذاری داشتیم.

تولید ۸۰۰ نوع کالا در یزد

وی با تصریح بر اینکه ۸۰۰ نوع کالا در استان یزد تولید می‌شود گفت: ۹۸ نوع کالا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

صادقیان در خصوص واردات نیز توضیح داد و گفت: ۲۵۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ واردات انجام شده است که عمده موارد آن شامل ماشین آلات تولید و مواد اولیه بوده که این نشان دهنده صنعتی بودن استان یزد است.

چالش تخصیص محدود مواد اولیه به تولیدکننده

صادقیان در ادامه به چالش تخصیص محدود مواد اولیه به عنوان بزرگترین چالش صنایع تولیدی اشاره کرد و افزود: با زیرساخت‌های موجود و با بهره‌گیری از اصول مدیریت و بهره‌وری، ناترازی انرژی، تامین مالی بیشترین مشکلات صنایع است که می توان یک راهکار آن را بورسی شدن صنایع برای تامین مالی عنوان کرد.

وی راهکار کاهش تورم را افزایش تولید می‌داند و می‌گوید: در این جهت رعایت اصول مدیریتی در تولید، رکن اول را دارد که می‌تواند باعث رشد تولید یا کاهش تولید شود چرا که در برخی مواقع سرمایه‌گذاری به حبس منابع منجر شده و نشان از نداشتن مدیریت صحیح سرمایه‌گذار دارد.

مدیرکل سازمان صمت استان یزد بیان کرد: تاکید داریم متقاضیان سرمایه‌گذاری باید تعیین تکلیف شوند چرا که سرمایه‌های حبس شده توسط سرمایه‌گذاران غیرتخصص هدررفت سرمایه ملی است و باید به متقاضیان واقعی سرمایه‌گذاری واگذار شود.

صادقیان با ابراز تاسف از اینکه بیش از هزار مورد جواز تاسیس صادر شده و از این بین فقط ۳۲۰ مورد به بهره‌برداری رسیده است، بر هدر رفت منابع در این صورت تاکید کرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد بر توازن سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: قبل از این بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به علت زیرساخت‌های موجود در محور عقدا انجام می‌شد ولی هم اکنون توازن سرمایه‌گذاری آغاز شده و تاکید بر سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است.

افزایش بافندگان فرش دستباف یزد

وی در پایان به جرایم خارج از حریم معادن اشاره و بیان کرد: این جرایم ۳۳ برابر است و بر همین اساس یگان حفاظت معدن باید شکل بگیرد که در این زمینه با جدیت کامل پیگیری خواهیم کرد

مدیر کل صنعت معدن تجارت استان یزد در ادامه به فرش دستباف به عنوان یکی از کالاهای قدیمی استان یزد ک روایت کننده صلح کشور اظهارداشت: در همکاری با عربستان بازارهای جدید برای فرش داریم ضمن اینکه در ۳۵۰۰ کارگاه بافندگان خانگی مشغول به فعالیت هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر