English

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد بیان کرد:

اتاق شیشه ای امسال در دشت ابرکوه اجرایی می شود/ هشدار منابع آبی با نشست زمین در دشت های استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی و برداشت از منابع آب زیر زمینی لازم است طرحی اجرا شود که وضعیت منابع آبی را به مصرف کنندگان اعلام کند بر این اساس طرح اتاق شیشه ای در یزد اجرا می شود.

اتاق شیشه ای امسال در دشت ابرکوه اجرایی می شود/ هشدار منابع آبی با نشست زمین در دشت های استان

محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد در خصوص اجرای طرح اتاق شیشه ای و اهمیت بازخورد در مدیریت مصرف آب، گفت: در اتاق شیشه ای تلاش می شود وضعیت منابع و مصارف آب زیر زمینی یک دشت برای کلیه مصرف کنندگان به طور شفاف و برخط در سامانه ویژه نشان داده شود.

وی افزود: در این طرح وضعیت منابع آبی یک دشت بر اساس چاه های پیزومتری که وضعیت آب های زیر زمینی را می سنجند، مشخص می شود.

جوادیان زاده مدیریت مصرف و صرفه جویی را برای ادامه حیات منابع آب زیر زمینی الزامی دانست و بیان کرد: شفاف بودن وضعیت و وخامت سفره های آب زیرزمینی  برای مردم در دنیا هم به عنوان یک روش مثبت به کار گرفته می شود.

وی در ادامه حذف رقابت ناسالم بین مصرف کنندگان را از مزیت های اتاق شیشه ای دانست و اظهار داشت: بر اساس نظریه منابع مشترک، زمانی که گمان بی عدالتی در مصرف کندگان آب ایجاد شود باعث افزایش رقابت ناسالم در برداشت منابع شده و آبخوان از بین می رود.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ فاز اول اتاق شیشه ای راه اندازی خواهد شد، گفت:‌ دشت پایلوت دشت ابرکوه خواهد بود.

جوادیان زاده در خصوص برداشت آب از منابع آب زیرزمینی استان و اجرای طرح تعادل بخشی برای متعادل کردن وضعیت منابع آب زیرزمینی، گفت: درصد استفاده از آب تجدید پذیر یزد به علت منابع محدود و مصرف بالا ۱۳۰ درصد است این در حالیست که در دنیا میزان مصرف مجاز از منابع آب تجدید پذیر ۴۵ درصد است و در کشور ایران میزان استفاده مجاز از آب تجدیدپذیر ۷۵ درصد اعلام شده است.

 

نشست زمین در دشت های ابرکوه و یزد -اردکان یک هشدار است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد از طرح تعادل بخشی به عنوان راه چاره ناترازی منابع آب زیرزمینی یاد کرد و افزود: در صورتی که این طرح به درستی اجرا نشود در تمام دشتهای استان با افت سطح آبهای زیر زمینی مواجه خواهیم شد به طوری که هم اکنون در دشت های ابرکوه و یزد -اردکان نشست زمین را تا حد شدید مشاهده می کنیم.

این مقام مسئول از شور شدن آب های زیر زمینی که قبلا قابلیت شرب را داشتند خبر داد و درباره اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد برای مقابله با برداشت های غیر مجاز چاه های آب، ‌تصریح کرد:‌ سامانه ۳۱۰۷۷، سامانه مردمی پیشنهادات و گزارش های مردمی برای دریافت گزارشات برداشت های غیر مجاز آب در دسترس مردم قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر