English

اجرای سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در کشور

نشست خبری با حضور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و رئیس مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت استان یزد به مناسبت هفته ملی مبارزه با دیابت و روز جهانی دیابت برگزار شد.

اجرای سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، محمدرضا دهقانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نشستی خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با دیابت و روز جهانی دیابت، بیان کرد: استان یزد با دارا بودن تعداد زیادی از افراد دیابتی و رتبه اول دیابت در کشور باید روزهای بیشتری را در طول سال به موضوع اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: یکی از بیماری های غیرواگیر مزمن با وسعت درگیری بالا و عوارض زیاد بیماری دیابت است که مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال خود خواهد آورد لذا بررسی و اقدامات خاصی در خصوص این بیماری در جامعه لازم است.

 وی افزود: از لحاظ شیوع دیابت چه به لحاظ فاکتور قند ناشتا و چه به لحاظ هموگلوبین مرتبط با قندخون، استان یزد در کشور با دارا بودن هر دو فاکتور رتبه اول را در افزایش بیماران دیابتی دارد.

وی در ادامه به اجرایی شدن طرحی جدید اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی بر اساس وظیفه خود سند پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر را ایجاد کرده و با تهیه برش استانی، این سند طراحی، تدوین، در سطح ملی تصویب و اجرای این سند در کشور شروع شده است.

دهقانی اظهار داشت: در این سند، کنترل و مراقبت دیابت به عنوان فاکتور مهم مورد توجه قرار گرفته است.

 وی گفت: اهمیت این سند در این است که تک بعدی نیست، دستگاه مسئول برای اجرای آن مشخص شده و دبیرخانه سند در دانشگاه علوم پزشکی است.

سبک زندگی سالم می تواند جایگزین برخی داروهای دیابت باشد

محمدرضا آقایی رئیس مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت استان یزد در این نشست بیان کرد: فعالیت ها در حوزه دیابت باید موثر واقعی و مستند باشد در این زمینه مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان، پیشگیری، مراقبت و تحقیق و پژوهش دیابت استان یزد در سطح خوب فعالیت می کند.

آقایی در ادامه به خدمات این مرکز در بیمارستانهای دولتی اشاره کرد و گفت:  متخصصان حوزه دیابت در مراکز بهداشت استان از سوی مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت پیگیر مشکلات افراد دیابتی هستند علاوه بر آن در بیمارستان های دولتی استان هم چند روز در هفته کلینیک دیابت فعال است.

مدیر مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت استان یزد در خصوص توزیع انسولین در استان گفت: در پی سهمیه بندی انسولین در توزیع این دارو موفق ترین استان کشور هستیم.

وی عنوان کرد: سبک زندگی سالم تحت نظر پزشک متخصص، می تواند جایگزین برخی داروهای دیابت باشد.

وی با اعلام اینکه آمار مصرف کنندگان داروهای خوراکی دیابت در یزد ۲۰ هزار نفر است،  از تحرک به عنوان عامل پیشگیرانه مهم در دیابت نام برد و افزود: در هفته دیابت بر تحرک مردم تاکید بیشتری داریم بنابراین طرح مثبت کوچ را به دنبال طرح کوچ که آموزش و پرورش در اجرای آن با مرکز دیابت همکاری می کند، طراحی کردیم.

آقایی اظهار داشت: در طرح جدید مثبت کوچ، تمام دانش آموزان استان در یک سایت مشخص، وزن و قد خود را ثبت می کنند و در صورت نیاز به مراقبت و کنترل به مراکز بهداشت ارجاع می شوند و توسط فوق تخصص مرتبط که در مرکز بهداشت حضور پیدا می‌کند، ویزیت خواهند شد.

آقایی در ادامه به وضعیت بیماران دیابتی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ نفر بیمار دیابتی روزانه در ایام شیوع کرونا در مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت یزد ویزیت می شدند.

وی به فعالیت کلینیک آنلاین مرکز دیابت در ایام کرونا، اشاره کرد و گفت: کلینیک آنلاین  یکی از خدماتی بود که در دوران کرونا برای بیماران دیابتی راه‌اندازی شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

آقایی در خصوص زخم پای دیابتی، تعداد مراجعه و درمان آن گفت: زخم پای دیابتی روزانه ۲۵ ویزیت در مرکز تخصصی و فوق تخصصی دیابت یزد دارد که با کمترین هزینه درمان شدند و سعی کردیم روشهای جدید درمان را در زخم پای دیابتی شروع کنیم.

وی در خصوص زخم پای دیابتی افزود: هزینه های زخم پای دیابتی در طول چند سال با هزینه های درمان سرطان برابری می کند و این نکاتی است که مردم باید در جدی گرفتن بیماری دیابت و کنترل و درمان به موقع آن مورد توجه داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر