English

مراسم روضه‌خوانی نباید تعطیل شود، روضه مایه برکت جامعه اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه مکتب شیعه به برگزاری روضه استوار است، گفت: مراسم روضه‌خوانی نباید تعطیل شود و حتی برای یک نفر هم که شده، باید دایر بماند.

مراسم روضه‌خوانی نباید تعطیل شود، روضه مایه برکت جامعه اسلامی است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با اشاره به اینکه رمز سعادت بشر و آنچه که انسانها را سعادتمند و به خدا نزدیک می‌کند، حصول قرب الهی است، اظهار داشت: انسان باید در طول دوران زندگی به نحوی برنامه ریزی کند که او را به خدا نزدیک کند و به رحمت اون متصل شود.

وی افزود: ما همه از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم و در این دنیا نیز به حال خود رها نشده‌ایم زیرا ما قدرت مستقلی نداریم و هستی ما وابسته به رحمت الهی و عنایت خداوند متعال است و اگر رحمت و عنایت او نباشد، ما هیچ نیستیم بنابراین انسان نمی‌تواند خود را جدا و منفصل از خدای متعال کند.

ناصری با تاکید بر اینکه همه ما باید در مسیر کمال و قرب الهی قدم برداریم، ادامه داد: کسانی که در دنیا به این معنا توجه ندارند و هدف زندگی و خلقت را فراموش کرده‌اند و در دنیا فقط به دنبال مسائل مادی و زودگذر دنیا هستند، هم در دنیا و هم آخرت خسارت می‌بینند.

وی عنوان کرد: لازمه این قرب الهی و رسیدن به کمال الهی، اطاعت از خداوند متعال و دوری از معصیت است و آنچه ما را از خدا دور می‌کند، بپرهیزیم و یکی از مواردی که انسان را از خدا دور می‌کند، خودخواهی‌ها و هوای نفس انسان است.

*نیاز به تفکر و تعقل در تمام ابعاد زندگی بشر

خطیب جمعه یزد بیان کرد: دوری از گناه، دوری از غیبت و تهمت، حفظ حرمت و آبروی افراد و خدمت به بندگان خدا، مورد رضایت خداست و انسان را در مسیر خدا و قرب الهی قرار می‌دهد و اگر انسان اساس همه کارهایش، تفکر و تعقل باشد، می‌تواند در این مسیر قرار بگیرد زیرا با قدرت عقل می‌توان حق و باطل را تشخیص داد.

ناصری با اشاره به روایتی از امام کاظم (ع) که فرموده که خداوند متعال «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»، از انسان تفکر و تعقل خواسته است، افزود: شنیدن کافی نیست و استماع لازم است یعنی انسان باید در شنیده‌ها تفکر کند و دنباله‌رو بهترین‌ها باشد.

وی ادامه داد: امروز در آموزش و پرورش، صنعت، اطاعت از ولایت و در تمام ابعاد زندگی ما، تفکر و تعقل اصل مهم و اساسی است به ویژه اکنون که دنیا علیه ما بسیج شده نظیر مسئله انتخابات که دنیا برنامه ریزی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات داشت اما آنها که به صحنه آمدند، تفکر و تعقل کردند و آنها که شرکت نکردند، نتوانستند بین درست و نادرست تشخیص قائل شوند.

*حضور مؤثر و دامنه‌دار از ویژگی‌های شهید صدوقی بود

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 11 تیرماه، سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی اظهار داشت: روز جمعه مصادف با شهادت بزرگمردی بود که 11 تیرماه 61 در محراب نمازجمعه به شهادت رسید، او پناه بی پناهان بود و شرق و غرب کشور ما از خدمات او بهره‌مند شده بودند.

وی با اشاره به خاطراتی از شهید صدوقی بیان کرد: حضور اثرگذار، اقدامات مؤثر و دامنه‌دار، همراهی با امام خمینی(ره)، خدمت به مبارزان و تبعیدی‌ها و زندانی‌ها از ویژگی‌های شهید صدوقی بود.

ناصری با اشاره به ترور علما، افراد اثرگذار و دانشمندان توسط منافقان به ویژه در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: دشمن فهمیده که علما، بزرگان به نفع مردم و در مسیر اسلام هستند و جان خود را در این مسیر می‌دهند به ویژه در مکتب شیعه از بزرگان صدر اسلام تاکنون، همه یک نیت دارند و آن خدمت به دین، اسلام و مردم است و برخی از آنها زندگی‌های سختی را نیز می‌گذرانند اما آنچه برای آنها مهم است، بندگان خدا و دین اسلام و مکتب شیعه است.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه امروز نیز دشمن به نحوی دیگر در صدد تخریب روحانیت است، تصریح کرد: دشمن به همین دلیل ترور شخص‌ها و شخصیت‌ها را هدف قرار داده و در هر دوره‌ای به شکلی در این زمینه اقدام کرده و امروز نیز به بهانه مشکلات معیشتی مردم، به روحانیت حمله می‌کند.

*روحانیت نیز همچون مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند

وی تصریح کرد: به هر حال مردم در مسیر زندگی مشکلاتی در معیشت خود پیدا می‌کنند اما روحانیون هم مانند آنها هستند و آنها نیز درگیر مشکلات مالی شده‌اند زیرا روحانیت از مردم جدا نیستند و آنها نیز اکنون در تنگنا قرار دارند بنابراین مردم و جوانان ما نباید دنباله‌رو رسانه‌های بیگانه باشند و نباید این مشکلات را از چشم روحانیون ببینند و نباید ارتباط خود را با روحانیون قطع کنند.

ناصری یادآور شد: در یک سال گذشته که به دلیل کرونا و اعمال محدودیت‌ها، مجالس روضه تعطیل شده و نمازهای جماعت کمرنگ شده، ارتباط مردم با مسجد و روحانیت کاهش یافته و دشمن از این خلأ در حال استفاده به نفع خود است و معتقدیم نباید انفکاک مردم از مساجد، روضه‌ها و روحانیون اتفاق بیفتد زیرا دشمن با استفاده از این فرصت، یک جامعه منفک از مذهب برای ما می‌سازد.

امام جمعه یزد تصریح کرد: خانواده‌های شهدا و بانیان روضه که به مناسبت‌های مختلف مجلس روضه برگزار می‌کردند، اکنون این مجالس را تعطیل نکنند و در منازل خود ولو با دو نفر، مجالس روضه خوانی را برپا بدارند.

ناصری اظهار داشت: روضه‌ها برکت جامعه اسلامی هستند و ارتباط ما را با خدا و امام حسین(ع) اصلاح می‌کنند ضمن اینکه شیعه وابسته به امام حسین(ع) است و استواری شیعه به این مجالس روضه است و تا زمانی که کرونا وجود دارد، این مجالس نباید ترک و تعطیل شود و به هر نحوی که شده، در منازل برگزار شود.

*تعطیلی روضه‌ها و جدایی مردم از روحانیت خواسته صهیونست‌ها و استکبار جهانی است

وی تاکید کرد: انفکاک روحانیت از مردم، مردم از روحانیت و انفکاک مردم از روضه، تبعات بدی دارد زیرا دشمن با دروغ و شایعه و تمسخر دین و ایجاد شبهه، از فرصت استفاده می‌کند و زمانی که روضه‌ها تعطیل باشد، فضا و فرصتی هم برای پاسخ دادن به این شبهات نیست.

خطیب جمعه یزد عنوان کرد: باید مراقبت کنیم که بچه‌های ما از دین و مذهب و مکتب امام حسین(ع) جدا نشوند چرا که این امر هم خواسته صهیونیست و هم استکبار جهانی است.

ناصری تاکید کرد: مراسم فاتحه و پُرسه، جدای از مراسم روضه‌خوانی است و مراسم فاتحه بهتر است به همین نحوی که شرایط کرونا برگزار شده، ادامه پیدا کند تا هم برخی سنت‌های غلط از بین برود و هم هزینه‌های اضافه هزینه امور خیریه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر