English

اکران فیلم دو کمدین استن لورل و الیور هاردی در حوزه هنری یزد

فیلم استن و الی به کارگردانی جان اس برد و بازیگری استن لورل و الیور هاردی در هشتاد و نهمین نشست تخصصی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به نمایش در آمد.

اکران فیلم دو کمدین استن لورل و الیور هاردی در حوزه هنری یزد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، فیلم استن و الی به کارگردانی جان اس برد در هشتاد و نهمین نشست تخصصی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به نمایش در آمد و با حضور وحید حسنی نویسنده و مدرس نویسندگی از جنبه‌های کمدی و طنز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

حسنی با اشاره به اینکه این فیلم به سال‌های آخر زندگی حرفه‌ای استن لورل و الیور هاردی زوج ماندگار تاریخ کمدی می‌پردازدۀ، گفت: کمدین‌ها با میمیک‌ها و بازی‌های خاص‌شان معروف شده‌اند و اگر دیگران بخواهند بدل آنها را بازی کنند کار سختی است که در این فیلم شاهد آن بودیم ولی در مجموع راضی کننده بود و با کمک تکنولوژی و بازی بازیگران، اثر خوبی ساخته شده است.

این نویسنده، تعجبی که سمت و سویی نداشته باشد را موجب خنده و خندیدن دانست و بیان کرد: طنز زمان‌دار است و با گذر زمان شاید برای نسل بعدی تعجب و جذابیتی نداشته باشد هرچند آثاری هم وجود دارد که پس از قرن‌ها همچنان با استقبال مخاطبان همراه است و سبب تعجب و خنده می‌شود.

وی با اشاره به بالا بودن ذوق طنز نویسی در ایران افزود: کمدین‌ها موجب ارتقای ذائقه طنز در جامعه می‌شوند.

این مدرس نویسندگی در ادامه به انواع کمدی و طنز و تفاوت بین آنها اشاره کرد و گفت: کمدی ژانری نمایشی است و در فضای ادبی به کسی که اثر طنز می‌نویسد عنوان کمدی یا کمدی نویس اطلاق نمی‌شود. کمدی باید تصویری و در حال اجرا باشد در حالی که طنز عام است و در سایر ژانرها می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه به رغم باور بعضی‌ها، طنز چیز کم‌ارزشی نیست افزود: طنز از هزل، هجو و فکاهه جدا است و مشخصه‌های خاص خودش را دارد.

حسنی طنز را یک نقد اجتماعی کارکردگرا که لزوماً خنده دار نیست تعریف کرد و ادامه داد: طنز حتماً باید یک پیامی در بر داشته باشد ولی فکاهه متنی هنری است که هدف آن فقط خنداندن مخاطب است و کارکرد دیگری ندارد.

نویسنده رمان «برنامه نویس»، هزل را مطلب خنده دار بدن قید و بند عنوان کرد و گفت: هزل می‌تواند از حدود خود فراتر رفته و بدون پایبندی به استانداردها و چارچوب خاصی سخنانی بیهوده و غیرجدی مطرح کند.

وی افزود: هدف هجو تمسخر، بدگویی و برشمردن معایت کسی است.

وی با بیان اینکه این فیلم برشی از زندگی‌نگاره است گفت: زندگی‌نگاره‌ها، زندگی نیستند که از ابتدا تا انتها را شامل می‌شود بلکه بخشی از آن هستند و کارگردان تلاش کرده تا کمدی بودن آنها در فیلم منعکس شود.

حسنی در ادامه با برشمردن انواع کمدی به تبیین کمدی‌های اسکروبال، سالنی، فارس و اسلپ استیک پرداخت.

وی همچنین درخصوص شوخی تصویری و شوخی تک‌خطی مطالبی را بیان کرد.

در ابتدای این نشست شرکت کنندگان هم نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره فیلم بیان کردند.

نودمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، ویژه اکران و تحلیل فیلم سینمایی معاون، ساخته آدام مک‌کی، سه‌شنبه ۱۱ تیرماه، ساعت ۱۸، در نارنجستان هنر این نهاد برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر