English

۳۰ درصد روستاهای استان یزد با تانکر آبرسانی می شود

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی یزد با بیان اهمیت انتقال آب کوهرنگ و بهره مندی 40 طرح آبرسانی در دهه فجر گفت: هم اکنون حدود 30 درصد روستاهای استان با 16تانکر سیار و 550 تانکر ثابت آبرسانی می شود.

30 درصد روستاهای استان یزد با تانکر آبرسانی می شود

به گزارش خبرگزاری موج یزد، "محمد فاتحی" روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبتچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: تعداد روستاهای استان یکهزار و 184 موردا اعلام شده که 574 روستا زیر پوشش شرکت آبفار قرار دارد.
وی با اشاره به 15 میلیمتر بارندگی در چهار ماه سال آبی امسال در استان افزود: به دلیل تداوم خشکسالی و کمبود آب ناشی از افت حدود 60 سانتیمتری سفره های زیرزمینی ، 330 روستا با تانکر آبرسانی می شود که برخی از اینها زیرپوشش آبفار نیست.
مدیرعامل آبفار یزد با اشاره به زیر پوشش داشتن280هزار نفری جمعیت روستایی اضافه کرد: هم اکنون 393 روستا بالای 20خانوار با 217 هزار نفر جمعیت به همراه چهار شهر عقدا ، بفروئیه ، خضرآباد و مهردشت با 23هزار نفر جمعیت و نیز 40 هزار نفر در آبادی های زیر 20 خانوار زیرپوشش این شرکت قرار دارد.
به گفته فاتحی از جمعیت 280هزار نفری زیرپوشش ، 120هزار نفر که در مسیر خط انتقال آب قرار دارند از آب کوهرنگ بهره مند هستند.
وی تصریح کرد: علاوه بر تأمین آب شرب جمعیت روستایی ، ساکنان هشت شهرستان نیز به آب انتقالی از کوهرنگ وابسته هستند بنابراین رسانه ها و مسئولان باید در انعکاس اطلاعات این موضوع ، منسجم عمل کنند.
این مسئول یادآور شد: آب شرب حدود 90درصد روستاهای استان از منابع زیرزمینی تأمین شده ولی در چند سال اخیر به دلیل افت این سفره ها ، مجبور به حفر چاه در دشتها و انتقال آب آن به مناطق روستایی بویژه در کوهستانها هستیم.
مدیرعامل آبفار ادامه داد: همین عوامل موجب شده تا با افت و کاهش کیفیت آب در این مناطق مواجه شویم و به دلیل تغییر مزه آن ، باید آب موجود با آب انتقالی مخلوط شود .
فاتحی یکی از راه حل های این مشکلات را ساخت مجتمع های آبرسانی عنوان کرد و گفت: در این خصوص 30 مجتمع آبرسانی در روستاهای استان در حال تکمیل است که هر کدام منبع تغذیه آب به چند روستاست و از طریق آنها ، آب شرب بیشتر روستاهای استان تأمین می شود.
وی ادامه داد: این مجتمع ها به گونه ای طراحی شده که قابلیت اتصال به آب انتقالی از کوهرنگ و یا خلیج فارس را به عنوان یک منبع پایدار در آینده دارند .
وی تصریح کرد: در استان یزد روستای خالی از سکنه نداریم و معتقدیم تعداد جمعیت روستایی کاهش نیافته چون هر سال تعداد مشترکان این شرکت افزایش یافته است.
این مسئول تأکید کرد: نباید مردم روستاها را ناامید کرد به همین دلیل با آبرسانی به این مناطق ، رونق را در آنها ایجاد می کنیم و امیدواریم با طرحهای گردشگری و بوم گردی ، تولید نیز در این مناطق افزایش یابد و جمعیت روستایی ماندگار شود.
فاتحی در پایان با اشاره به بهره برداری از 40 طرح آبرسانی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این طرح ها که با 430 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد 133 روستا با 72 هزار نفر جمعیت را زیرپوشش قرار می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر