English

خاطره ماندگار قدیمی های ندوشن با شرکت تعاونی

« تعاونی» واژه ای است که روحیه تلاش و کار جمعی را در فعالیت های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی در ذهن افراد تداعی می کند.

خاطره ماندگار قدیمی های ندوشن با شرکت تعاونی

به گزارش خبرگزاری موج یزد، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی، شرکت های تعاونی را متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی می دانند که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان تشکیل شده است.

تعاونی ها در کنار بخش های دولتی و خصوصی، نقش مهمی را در رشد و توسعه اقتصادی، تولید، اشتغال و حذف واسطه ها در توزیع کالا و خدمات ایفا می کنند.

ندوشن که مرکز بخشی به همین نام است، در گذشته روستا بود و امروز یکی از 21 شهر استان یزد است و شرکت تعاونی داشت که مردم منطقه از آن با عنوان « شرکت » یاد می کردند؛ این فروشگاه اصلی ترین و مطمئن ترین محل خرید مردم به خصوص قدیمی ها، پیرمردان و پیرزنان به حساب می آمد.

شرکت در نگرش مردم ندوشن جایی بود که اغلب اجناس و کالای ضروری و مورد نیاز مردم را توزیع می کرد و مردم احساس خوبی از آن داشتند و مایحتاج زندگی خود را از آنجا تهیه می کردند.

به علاوه، شرکت، اجناس سهمیه ای را هم توزیع می کرد و به نوعی مجری سیاست های دولت در عرضه مستقیم کالا بود و نقش برخی فروشگاه های بزرگ امروزی شهرها را در تنظیم بازار ایفا می کرد. 

کالاهای عرضه شده در این شرکت نه تنها با کیفیت؛ بلکه ارزانتر هم از دیگر فروشگاه ها بود و به همین دلیل مردم استقبال خوبی از آن داشتند و امروزه نیز قدیمی ها خاطره خوش، شنیدنی و ماندگاری از آن دوران دارند.

گرچه، امروز شرکت تعاونی ندوشن فعالیتی به گستردگی گذشته ندارد؛ اما عملکرد گذشته اش نام آن را به یک « برند» تبدیل کرد و به همین دلیل علی رغم گسترش مغازه ها و فروشگاه های متعدد در این شهر، مردم تمایل به خرید از این تعاونی دارند.

مردم منطقه فروشندگانی را که برای مدتی در شرکت تعاونی کار می کردند با پسوند « شرکتی» یاد می کردند و می شناختند. هرکس به عنوان فروشنده در شرکت تعاونی فعالیت داشت، مورد اعتماد و وثوق مردم بود و شهروندان او را فردی معتمد، زحمتکش، خدمتگزار، درستگار و بی ادعا می دانستند.

شرکت تعاونی ندوشن در ابتدای ورودی یا بهتر بگویم ابتدای بافت تاریخی و در کنار یکی از دروازه های قدیمی روستا قرار داشت و هنوز تابلو تاسیس حدود نیم قرن پیش ( 1351 هجری شمسی) بر سر در آن خودنمایی می کند.

شرکت در مجاورت و مشرف بر رودخانه قدیمی که امروز بندهای خاکی، راه را برای عبور سیل از آن بسته و به خیابان اصلی شهر تبدیل شده، قرار دارد؛ رودخانه ای که جریان سیل عظیم را در خاطره خود دارد.

« حیدرعلی جعفری» یکی از فروشندگان قدیمی شرکت تعاونی ندوشن است که مردم منطقه او را ا نام « حیدر علی شرکتی» می شناسند می گوید: 15 سال در فروشگاه کار کرده ام و روزهای پر رونق و پر رفت و آمد مردم منطقه را شاهد بودم.

او می افزاید: در گذشته مردم علاقه زیادی به خرید کالا از این فروشگاه داشتند و استقبال و رفت و آمد مردم هم خوب بود.

وی وجود و حمایت از چنین فروشگاه هایی که قدمت بالا و سابقه درخشانی دارد ضروری دانست و گفت: حفظ و احیای این شرکت با حسن شهرت گذشته اش می تواند نقش موثری را در رونق اقتصاد شهر ایفا کند.

نکته حائز اهمیت اینکه احیا این شرکت تعاونی می تواند ضمن حفط فرهنگ، آداب و رسوم و میراث معنوی مردم به رونق اقتصادی منطقه کمک کند و در توزیع کالاها و اجناس اساسی مردم نظیر گوشت، مرغ، روغن، برنج و غیره کمک کار دولت در تنظیم بازار باشد.

چیزی که به گفته مردم و مسئولان این روزها در فرایند توزیع کالا در این شهر احساس می شود و ضروری به نظر می رسد. 

همچنین با توجه به اینکه ندوشن قطب دامداری استان یزد محسوب می شود این شرکت می تواند در تامین نهاده ها و نیازهای این بخش نیز نقش آفرینی کند؛ لذا پیشنهاد می شود جمعی از جوانان علاقه مند با حمایت مسئولان شهر گردهم جمع شوند و برند خوب شرکت تعاونی را احیا کنند و شرکت را رونق دهند. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

وب گردی