English

نماینده انجمن جامعه ایمن ایران در یزد:

کمربند ایمنی عاملی برای بازدارندگی تصادف جاده ای است

نماینده انجمن جامعه ایمن ایران در یزد بابیان اینکه کمربند ایمنی عاملی برای بازدارندگی در تصادف جاده ای است ، گفت: بسیاری افراد نسبت به اعداد حیاتی از ثانیه و بستن کمربند ایمنی در پیشگیری از حوادث ترافیکی بی‌اطلاع هستند که باید سطح آگاهی آن‌ها ارتقاء یابد.

کمربند ایمنی عاملی برای بازدارندگی تصادف جاده ای است

به گزارش خبرگزاری موج، حسن جان فدا افزود: براثر حوادث به‌خصوص ترافیکی روزانه بیش از 50 نفر در ایران فوت می‌کنند و حدود یک هزار نفر مجروح و معلولیت دائم به دنبال دارد. 

وی با تأکید بر اینکه برای کاهش حوادث مختلف خصوصاً رانندگی نیاز به عزم همگانی هست، آموزش و اعمال قانون در این زمینه را بسیار مؤثر و نقش‌آفرین عنوان کرد. 

به گفته جان فدا، نبستن کمربند ایمنی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و برخورد احتمالی، فقط یک‌دهم ثانیه پس از برخورد خودرو ، سرنشین عقب از شیشه جلو به بیرون پرتاب می‌شود. 

مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث،بلایا و پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: اگر اتومبیلی با سرعت 80 کیلومتر به مانع ثابتی برخورد کند، ظرف مدت 2 صدم ثانیه سپر خودرو درهم می‌شکند و فشار 30 برابر وزن خود را تحمل می‌کند که چهارصدم ثانیه طول می‌کشد که راننده و سرنشین هرکدام با فشاری معادل 2 تن به جلو پرت شوند. 

نماینده انجمن جامعه ایمن کشور در استان اضافه کرد: همچنین با سرعت یادشده پنج‌صدم ثانیه بدن راننده با همان نیروی 2 تن با فرمان اتومبیل و هفت‌صدم ثانیه سرنشین جلو به داشبورد برخورد می‌کند. 

نماینده دانشگاه علوم پزشکی یزد در شورای ترافیک استان خاطرنشان کرد: همچنین 9 صدم ثانیه طولمی‌کشد سر سرنشینان به شیشه خودرو برخورد کند و همچنین 10 صدم ثانیه نفرهای عقب به سرنشینان جلو می‌پیوندند. 

وی بابیان اینکه هنوز، 9 دهم ثانیه باقی است، تصریح کرد: اگر رانندگان بدانند فاصله مرگ و زندگی در رانندگی یک‌دهم ثانیه است، آنگاه رفتارمان را در رانندگی تغییر خواهیم داد. 

مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث،بلایا و پدافند غیرعامل علوم پزشکی یزد در ادامه این سئوال را مطرح کرد، چند نفر از مردم از اهمیت این اعداد آگاهی دارند؟ 

در حال حاضر متولی آموزش ترافیکی در کشور ما مشخص نیست

وی در ادامه بر استفاده از کمربند ایمنی از سوی همه سرنشینان خودرو تأکید کرد و یادآور شد: مردم بدانند که کمربند ایمنی صرفاً برای راننده و سرنشین جلو نیست، در بسیاری از تصادف فرد با بستن کمربند ایمنی از مرگ حتمی نجات‌یافته است. 

نماینده انجمن جامعه ایمن کشور مستقر در یزد خاطرنشان کرد: متأسفانه شهروندان با وجود فوت چند نفر بر اثر تصادف برخی از نکات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و نسبت به آن بی‌توجه هستند. 

جان فدا با قدردانی از تلاش‌های مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس‌راه استان در اعمال قانون و برخورد با متخلفان، افزود: امید است، با آموزش و اعمال فرهنگ ترافیکی، موارد به‌صورت فراگیرتر در اختیار مردم گذاشته شود. 

ماهانه پنج‌ تا 6 میلیون دستگاه خودرو در جاده‌های یزد تردد می‌کند ، این استان نقش مؤثری در برقراری ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب کشور دارد. 

بر پایه آمار یزدی‌ها 400 هزار دستگاه موتورسیکلت و 200 هزار دستگاه خودرو دارند. 

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند. 

آمار رسمی از تعداد تصادف منجر به فوت، زخمی و خسارت مالی در 9 ماهه سال جاری در استان یزد منتشر نشده است.

کمربند ایمنی 

کمربند ایمنی وسیلهٔ ایمنی کنش گیر در وسایل نقلیه است که برای حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر حرکت های آسیب آور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی ‌شده است. 

کمربند ایمنی به‌صورت تسمه‌ای متحرک به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو، نیم‌تنه بالای هر یک از سرنشینان را تحت مهار خود قرار می‌دهد، تا در صورت تصادف یا توقف ناگهانی خودرو ، سرنشینان از صندلی جدا نشده و از برخورد آنان به شیشه جلو یا دیگر اجزای درونی خودرو یا پرتاب شدن آن‌ها به خارج جلوگیری شود. 

کمربند ایمنی ابتدا به‌صورت دونقطه‌ای (مانند کمربند ایمنی در هواپیماهای مسافربری) در دهه چهل میلادی طراحی و توسط برخی شرکت‌های آمریکایی در خودروهای تولیدی کارگذاری شد. پس‌ازآن در دهه پنجاه میلادی، کمربندهای دونقطه‌ای طراحی شدند که برخلاف کمربندهای معمول آن زمان نه از روی لگن که به‌صورت اریب از روی سینه سرنشین خودرو رد می‌شد. 

اما این طرح پس از آزمایش‌های اولیه به دلیل بالا بودن خطر مصدومیت اعضای داخلی بدن، کنار گذاشته شد. 

سرانجام در سال ۱۹۵۸ با به‌کارگیری سه‌نقطه اتکا توسط یک مهندس سوئدی صنایع هواپیماسازی به‌نام « نیلس بوهلین» تحول بزرگی در طراحی و تولید کمربند ایمنی به وجود آمد. 

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای در یک خودرو 

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای طوری طراحی‌شده‌بود که با استفاده از یکدست بسته می‌شد. 

ویژگی آن این است که به شکل V از روی لگن و قفسه سینه سرنشین رد می‌شود و در قفلی که در کنار صندلی تعبیه‌شده، قرار می‌گیرد. 

شرکت ولوو به‌عنوان ثبت‌کننده این اختراع، ضمن خارج ساختن انحصار تولید این وسیله به‌منظور ترویج و پیشبرد آن، از سال ۱۹۵۹ به‌عنوان نخستین شرکت خودروسازی، به‌کارگیری آن در اتومبیل‌های تولیدی خود آغاز کرد. 

استفاده از کمربند ایمنی در ردیف جلو، تقریباً در تمامی کشورهای جهان و در هر دو ردیف جلو و عقب در اروپا اجباری است. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر