English

آلودگی هوا؛ ما را به خودکشی دستجمعی می برند

آلودگی هوا؛ ما را به خودکشی دستجمعی می برند
به گزارش خبرگزاری موج

، رئوف پیشدار، استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت:

دروغ چرا! تا قبر آآآآ ( تکیه کلام مرحوم فنی زاده در دایی جان ناپلئون) من خودم که  از قزوین می آمدم دیدم که از دود کش نیروگاه شهید رجایی دود سیاه برمی خاست و کیلومترها خط آن در آسمان به سمت تهران کشیده شده بود. مسیرم سمت کرج و اطراف آن نبود تا راستی آزمایی کنم. اصلا مساله مازوت سوزی فقط نیست که آقایان دست پیش می گیرند که عقب نیفتند.

آلودگی هوای کلان شهرهای ایران بویژه تهران سال‌هاست که به عنوان یک مساله جدی در همه ی حوزه ها از جمله در حوزه امنیت ملی مطرح بوده است. آلودگی هوا در همه ی نقاط ایران متهمان شناخته شده ای مانند خودروهای فرسوده، موتورسیکلت ها،تأسیسات خانگی، برهم خوردن توپوگرافی تهران بواسطه عدم ملاحظات زیست محیطی در صدور پروانه های ساختمانی در مسیر گردش هوا دارد که حوصله کنید خواهید دید همه ی این‌ها ناشی از منافع و یا تعارض منافع است، وگرنه دلیلی ندارد کارخانه ای که چندین برابر کل سرمایه اش زیان انباشته دارد، هم‌چنان خودروهایی با استاندارهای دهه ها پیش تولید کند و یا شهرداری شهر را برای درآمدهای بیش‌تر بفروشد.طوری که جریان هوای شهر- در تهران از سمت جنوب غربی به سمت شمال شرقی است -عملاً مسدود شود. نیروهای مسلح آن در مسیر چرخش هوای تهران برج سازی کنند که منافع کی تامین شود؟ 

برای حل معضل آلودگی هوای تهران و یا حداقل کاهش آن، سال‌ها قبل مطالعات گسترده و پرهزینه ای توسط کارشناسان داخلی و خارجی از جمله کارشناسان ژاپنی انجام شد که مورد اعتنای دولت ها قرار نگرفت و حالا کار به این‌جا کشیده است که به گزارش وزارت بهداشت فقط در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده و خسارات اقتصادی آن بیش از ۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

سال‌های سال است که وضعیت هوای تهران و کلان شهرها همین است. و اما کار دولت ها، بازی با افکار عمومی و طول دادن موضوع شاید باران و برفی و بادی بیاید و بعد بگویند : ما مدیریت کردیم! همراه با ذوقی کودکانه! 

  این نمونه عالی مدیریت در کشور است. همان‌طور که سر بحث ساعت کار اداره ها در طول بهار و تابستان داشتیم و پیش‌تر هم بارها و بارها در مسائلی دیگر دیده بودیم. تابستان و زمستان آب و برق و گاز صنایع را قطع کردند تا به خانه ها بدهند و اسمش را هم گذاشتند«مدیریت منابع»،از خسارت های کلانش چیزی نگفتند و هر کی هم گفت:بابا!مشکل در عدم توسعه زیر ساخت و نیاز به سرمایه گذاری و فن‌آوری نو است که با این سیاست و مدیریت کسی، کشوری و جایی حاضر به انجام آن نیست ، به چیزی متهم شد! 

   در این‌جا افکار عمومی به هیچ گرفته می شود و شده است و رسانه ها تا به این‌جای کار عمده آن‌ها که دولتی اند مدعی اند که از نظر آن‌ها آلودگی هوا هم! چه قبل و چه حالا و حتی بعدها، مقصر دولت قبل و قبل تر است! 

آمار سازمان بهشت زهرا(س) و سازمان پزشکی قانونی و گفته های برخى اوقات بدون ملاحظه بعضى مدیران میانی شهرى، نشان می دهد که در بحث آلودگی هوا، کار از سلام و صلوات و حتى دعا هم گذشته است. فقط خواهش می کنم باور کنید که این زندگى ، و این سبک آن ! چیزى جز به خودکشی دستجمعی بردن مردم نیست .این مردم شایستگی و لیاقت زندگی خوب را دارند.

آقایان!   به در و دیوار شهر نگاه کنید.اعلانیه های مرگ را می بینید!پرتعداد شده است! هر روز اعلان مردن خودمان را در آن می بینیم یک روز کرونا ، یک روز آلودگی هوا،سرطان،سکته و...ولی هنوز باور نداریم که "مرگ فقط برای همسایه نیست !" 

تعطیلی نهایت عقل مدیریت چنبره زده بر کشور است. زمستان گاز نداریم، صرفه جویی کنید، تابستان، آب نیست، صرفه جویی کنید، خروجی ساعت‌ها بحث و جلسه و حق جلسه! عدم تبلیغ کولر گازی و یا تغییر نام چند سیگار، آقایان مردم می فهمند شما دارید چکار می کنید!

مساله مردم و مصرف آن‌ها نیست. مساله بی برنامگی در اداره امور کشور از صدر تا ذیل و منافع بی شماری است که هر کس به صندلی ای نشست، برای خودش، جناحش و اطرافیانش قائل شد که اگر نبود، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص که پسر جاسوسش را با همین منصب ها نجات داد، نمی گفت : لایحه واردات خودرو را هوا خواهم کرد.

آقایان! مساله ساده است، سال‌های سال در این کشور سرمایه گذاری قابل اعتنایی در فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم نشده، آن‌چه به ارث رسیده بود، مستهلک شده و حالا مردم به بازی گرفته می شوند. محاسبه کرده اید که چقدر زندگی به این مردم بدهکارید؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر