English

یادداشت:

قدرت هوایی و اقتدار ملی

با مطالعه تاریخ و تعداد جنگ‌هایی که صورت گرفته است می‌توان گفت که ﺟﻨﮓ ﻳﻚ ﭘﺪﻳﺪه‌ای تلخ اما واﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎعی و یکی از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺎﻳﺪار ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ که باعث از بین رفتن امنیت و آرامش بشر می‌شود.

قدرت هوایی و اقتدار ملی

خبرگزاری موج- امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در جدیدترین یادداشت خود نوشت: امنیت یکی از مواهب بزرگ الهی است که در قرآن کریم از آن به عنوان نمعت ویژه یاد شده است و مهمترین راهبرد برای تأمین امنیت مسلمانان را توسعه قدرت با هدف بازدارندگی، دانسته و  مسلمانان مکلف کرده که همه مولفه‌های قدرت را شناسایی و در اختیار بگیرند تا هیچ دشمنی نتواند جامعه اسلامی را تهدید یا مورد هجوم قرار دهد. بنابراین در دنیای فعلی برای اینکه به شما حمله نکنند باید قوی بود و مهمترین راه قوی شدن، به تعبیر امیرمومنان علی(ع) علم و دانش(العِلمُ سُلطانٌ) است.

جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق یکی از نمونه جنگی‌هایی است که عراق با خیال خام این که ایران توان مقابله با عراق را ندارد و بااین خیال باطل که شش روزه تهران را فتح کند، حمله سراسری خود را علیه ایران را شروع کرد اما دفاع در برابر حمله ناگهانی و ارتش بعث عراق به خاک میهن اسلامی، حماسه‌ای همگانی بوده و آحاد ملّت شریف ایران در کنار ارتش، سپاه، بسیج و... در این پیروزی بزرگ سهم به سزایی داشته‌اند، به عبارت دیگر می‌توان گفت که دفاع کشور عزیزمان ایران دمکراتیک‌ترین دفاع بود که تمامی ملت از هر نوع قشر مذهبی و دینی در آن نقش‌آفرینی داشتند، اما در این میان نقش برخی اقشار و عوامل، کلیدی و سرنوشت‌سازتر بود، از آن جمله می‌توان نقش مهم کارکنان نیروی هوایی به‌خصوص تیزپروازان نیروی پرافتخاراشاره کرد، نقش سرنوشت‌ساز نیروی هوایی در حساس‌ترین مقاطع این نبرد، باعث تغییر راهبرد  دشمن از حالت تهاجمی به حالت تدافعی شد. این نیروی تجهیزات محور و دانشی در همان شش ماه اول جنگ که نیروی زمینی و مردمی هنوز منسجم نشده بودند، با تمام فشارهایی که  روی دوشش بود، به‌تنهایی صحنه نبرد را در هوا و زمین مدیریت نمود و در طول جنگ هیچ عملیاتی موفقیت آمیز نبود مگر اینکه نیروی هوایی نقش بسیار سازنده ای را در آن عملیات ایفا کرد. گواه این جمله را می‌توان از سه طریق اقدامات نیروی هوایی در طول جنگ، سخنان بزرگان و کارشناسان جنگی و خبرهای مختلفی که خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در آن زمان منتشر کرده‌اند، جستجو کرد.

در طول این چند سال از تأسیس، نیروی هوایی ارتش هم در قدرت نرم هم در قدرت سخت نظامی نقش بسیار ارزشمند داشته است. پس از انقلاب، عده‌ای یا از سر جهل یا از سر خیانت، اعلام کردند که ایران با کسی سر جنگ ندارد و ایرانی‌ها توان بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در جنگده‌ها را بدون کمک مستشاران خارجی ندارد. بنابراین نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سرداده و پرچم فروش جنگنده‌ها را برافراشتند و استدلال می‌کردند که این جنگنده‌ها و دیگر تجهیزات به کار ایران نمی‌آید و این فرماندهان و به‌ویژه افسران و خلبانان جوان نیروی هوایی در آن شرایط پرآشوب بودند که سینه سپر کردند و نگذاشتند به تجهیزات نیروی هوایی گزندی برسد. هرچند برخی از قراردادهای نظامی ایران که حتی پول آن‌هم پرداخت شده بود، ناباورانه، یک‌طرفه لغو شد و حقیقت این است، تاوان آن خطای نابخشودنی را ارتش و مردم پرداخت کردند. نبرد بعدی نیروی هوایی در قالب جنگ نرم، تهمت کودتا بود که حتی نامی اشتباه بر آن نهادند. «نوژه» نام یکی از خلبانانی بود که در راه حراست از میهن جان خود را فدا کرد.

این نیروی پر افتخار نمونه بارز اقدام به هنگام در حوزه های مختلف به خصوس در اولین پاسخ به حملات رژیم بعث عراق در حمله سراسری خود بود که  در کمتر از 2 ساعت به این تهاجم پاسخ سخت و کوبند داد و  در کمتر 10 ساعت از تهاجم عراق عملیات کم نظیر و معروف به 140 فروند با نام کمان 99  را در کارنامه پر افتخار خود به ثبت رساند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلام ایران در طول 45 روز اول جنگ بیش از میزان یکصد میلیون پوند مهمات‌  از طریق بیش از شش هزار پرواز خود بر روی مواضع دشمن فروریخته شد؛ لذا باید گفت همین رشادت ها، ایثارگری‌های تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای اول جنگ با انجام عملیات‌های مختلف رویای فتح یک هفته‌ای ارتش بعث عراق را به سرابی برای صدام صدامیان تبدیل کردند و بسیاری از رکوردهای بزرگ جنگ‌های هوایی را در تاریخ به خود اختصاص دادند. بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی دنیا، با 4 بار سوختگیری هوایی عمق تهاجم هوایی 4000 کیلومتر پرواز،  5 میلیون کیلوگرم مهمات ترابری هوایی، بیشترین رکورد مدت پرواز شکاری بیش از 10ساعت پوشش هوایی با 7 بار سوختگیری هوایی در یک سورتی پرواز، بیشترین ساعات پرواز به مدت ۳ هزار ساعت پرواز در جنگ،  اولین شهید جنگ اولین شهید در عمق خاک دشمن، اولین شهید آزاده، بیشترین درصد ازاده و شهید، آخرین آزاده یعنی سرلشکر شهد حسین لشکری اسوه صبر و مقاومت، را می‌توان از جمله رکورد داران جنگ‌های هوایی در تاریخ نام برد.

نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مزین به نام رزمندگان و شهدایی است که شجاعت و تخصص، ایمان و صلابت، علم و عمل را همزمان داشتند. نیروی هوایی ارتش در آسمان کشور کهکشانی پر از ستارگان درخشان است که نسل جوان باید بدانند ایران چگونه در پی جنگی سخت و طولانی پابرجا ماند. این نیروی پر افتخار سرشار از اقدامات به موقع است که باید در این خصوص صدها کتاب و فیلم به رشته تحریر و تصویر درآید که اولا نقش نیرو هوایی در جنگ نشان داده شود و از طرفی این فرهنگ غنی و ارزشمندی که در کارکنان و خلبانان تیز پرواز نیرو وجود دارد در بین جوانان و آینده‌سازان این مرز و بوم نهادینه شود زیرا در جنگ‌های دو دهه اخیر سرعت بخشیدن به جنگ و یا به عبارت دیگر پیروزی سریع همواره خواست کشور شروع کننده جنگ بوده است. نیروی هوایی یک عوامل بسیار تاثیر گذار در این سرعت بخشیدن به جنگ و پیروزی برق آسا است. تجهیرات مورد استفاد در نیروی هوایی دارای فناوری بسیار بالای است که مولفه اصلی قدرت هوایی محصول «علم» است. نیروی هوایی مظهر تام و مشخص قدرت هوایی و نقش آفرینی کلیدی در عرصه نبردها، جنگ‌ها و عرصه امنیت نظامی و ملی به شمار می‌روند. بنابراین برای اقتدار ملی و داشتن قدرت هوایی برتر، ایجاد یک نیروی هوایی قدرتمند و مدرن با فناوری بالا که هوشمندانه  قادر باشد با حداکثر سرعت و در حداقل زمان، مأموریت‌های محوله خود را به انجام برساند، خواسته همه متخصصین علوم نظامی و دولتمردان کشور باید باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر