English

سالن‌های نمایش رشت به بخش‌خصوصی سپرده شود

بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: اگر در شهرستان‌ها به ویژه رشت سالن‌های نمایش به بخش‌خصوصی سپرده شود می‌توان با موانع توسعه تئاتر بیشتر برخورد کرد و هر جا کم توجهی به این مقوله شد از بخش‌خصوصی مطالبه‌گری کرد.

سالن‌های نمایش رشت به بخش‌خصوصی سپرده شود
به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسن معجونی در حاشیه نخستین اجرای دو نمایشنامه «خرس» و «خواستگاری» اثر آنتوان چخوف روسی در رشت درجمع خبرنگاران اظهار کرد: این دو نمایشنامه اغلب یکی از پرکارترین متن‌های نمایشنامه در کشور بوده که توسط کارگردانان دیگر نیز کار شده است.

وی با بیان اینکه نمایش خواستگاری اخیراً توسط عظیم موسوی به سبکی محلی و سنتی به صحنه رفت، افزود: ابتکاری که بنده در این دو نمایشنامه دادم، اجرای آن به زبان گیلکی است.

طراح و کارگردان تئاتر کشور با اشاره عدم آشنایی خود با زبان گیلکی، گفت: زمانی که متن به گیلکی ترجمه شد همان اتفاقی که در متن روسی آن افتاد در متن گیلکی آن نیز صورت گرفت و در واقع متن گیلکی بسیار نزدیک‌تر از متن فارسی آن به اصل متن روسی بود.

وی دلیل این تشابه را نزدیک بودن آداب و رسوم روسیه به فرهنگ گیلان عنوان کرد و ادامه داد: طبق اعلام مرکز هنرهای نمایشی کشور، رشت پایتخت تئاتر ایران است که باید از این عنوان دفاع شود.

معجونی ادامه داد: در رشت تمام ظرفیت‌های ساخت یک نمایشنامه مانند سالن و استعداد جوانان وجود دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها رشت را تبدیل به پایگاه تئاتر کرد.

وی با تصریح بر اینکه تئاتر رشت را قابل حمایت دانست و خاطرنشان کرد: هر چند که کار در شهرستان‌ها و رقابت با تهران با مشکلاتی همراه بوده اما اگر در شهرستان‌ها به ویژه رشت سالن‌های نمایش به بخش‌خصوصی سپرده شود می‌توان با موانع توسعه تئاتر بیشتر برخورد کرد و هر جا کم توجهی به این مقوله شد از بخش‌خصوصی مطالبه‌گری کرد.

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما به تسلط اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان بر سالن‌های اجرای نمایش در استان اشاره کرد و یادآور شد: رشت فاقد لجستیک تئاتر بوده و امیدواریم ارشاد گیلان با در نظر گرفتن شرایط سالن‌های نمایش را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

وی به اجرای دو نمایش خرس و خواستگاری در رشت اشاره کرد و گفت: بسیار علاقه‌مند به آثار آنتوان چخوف هستم و تنها بیشتر از یک اثر از او کار نکرده‌ام اما برای اجرای نمایش مذکور سه ماه تمرین کرده‌ایم

معجونی تئاتر را از دغدغه مهم خود عنوان کرد و افزود: برخی افراد حاضر هستند برای هنرپیشه و معروف شدن در سینما پول پرداخت کنند اما بنده برای کسب درآمد به رشت نیامده‌ام و دغدغه تئاتر را دارم.

وی زنده نگه‌داشتن تئاتر را ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: افرادی که در تئاتر بازی می‌کنند معقول‌تر هستند ضمن اینکه هر جا که پول و سرمایه در میان باشد قطعا فساد هم پشت پرده‌ها وجود دارد در حالی که اینگونه فسادها هنوز به دنیای تئاتر راه نیافته است.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: در دنیای تئاتر پول و سرمایه حرف اول را نمی‌زند و فساد مالی وجود ندارد و در تئاتر با افراد موجه‌تری مواجه هستیم.

به گزارش موج، نخستین اجرای دو نمایش «خرس» و «خواستگاری» به کارگردانی «محمدحسن معجونی» در شهر رشت به روی صحنه رفت، این دو نمایش کمدی که آثاری از آنتوان چخوف‌ روسی هستند توسط «مریم‌ نژاد» به گیلکی برگردانده شده‌ است.

در نمایش‌های مذکور محمدحسن معجونی علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه و لباس را نیز به‌عهده داشته و بازیگران این دو نمایش، برنا انصاری، برنوش پورغفار، روشنک شعبانی، عارف گم‌زاد، مهتاب محبوب، مهیار ندایی، مریم‌ نژاد و بوده و طراح گرافیک آن آرمان کوچکی است.

مهرداد هنرمند، مدیر پروژه و آرزو عادلی به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان با معجونی همکاری داشته و دستیار دوم کارگردان شکوفه داودی است.

دو نمایش «خرس» و «خواستگاری» تا اول مرداد ماه امسال ساعت ۱۹:۳۰ در سالن «دکتر رحمدل» مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) شهر رشت اجرا می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه