English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی سکوی پیشرفت محققان و پژوهشگران بوده است/انقلاب دارویی در ایران دستاورد انقلاب اسلامی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظام سلامت از جمله در حوزه بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، دارو و تجهیزات پزشکی را تبیین و تشریح کرد.

انقلاب اسلامی سکوی پیشرفت محققان و پژوهشگران بوده است/انقلاب دارویی در ایران دستاورد انقلاب اسلامی است
به گزارش خبرگزاری موج گیلان

 ، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در مراسم ستادی جشن انقلاب دانشگاهیان علوم پزشکی گیلان در سالن همایش‌های مرکز آموزشی درمانی الزهرا سلام الله علیها رشت با اشاره به توانمندی‌ها و عزت‌آفرینی انقلاب اسلامی، دستاوردهای نظام سلامت را در ابعاد مختلف از جمله در حوزه بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، دارو و تجهیزات پزشکی تبیین و تشریح کرد.

وی نظام سلامت را  یکی از زیرساخت‌های ارتقا و اعتلا یافته در انقلاب برشمرد و افزود: یکی از این بخش‌ها، رشد و توسعه نظام سلامت اعم از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین توسعه خدمات دارویی و تجهیزاتی بوده است.
دکتر آشوبی با اشاره به افزایش امید به زندگی، گفت: این شاخص از 59 سال در سال 1357 به حدود 78 سال افزایش‌یافته است.
وی با اشاره به ایجاد و توسعه اورژانس پیش بیمارستانی در طول انقلاب اسلامی از افزایش 4 مرکز اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان گیلان به  84 مرکز خبر داد.
نظام سلامت

 دکترآشوبی با اشاره به توسعه ناوگان خودرویی آمبولانس از  فعالیت  ۱۱۴ ناوگان آمبولانس در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که پیش از انقلاب تنها چهار آمبولانس در استان وجود داشت. وی افزود: گیلان هم‌اکنون هشت دستگاه موتورلانس و یک فروند اورژانس هوایی در اختیار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رشد کمی و کیفی حرفه پزشکی در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروزه به برکت انقلاب اسلامی، 3247 پزشک عمومی، 2620 پزشک متخصص، 128 پزشک فوق تخصص و 91 پزشک فلوشیپ در سطح استان گیلان در حال ارائه خدمت به مردم هستند.
آشوبی با بیان اینکه پیش از انقلاب در استان گیلان خبری از CT اسکن و MRI نبود، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر 29 دستگاه CT اسکن و 11 MRI دولتی و خصوصی در استان گیلان وجود دارد و به مردم خدمت می‌کنند.
وی یکی از بخش‌های توسعه‌یافته نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی را ایجاد و گسترش بخش‌های آزمایشگاه طبی دانست و گفت: در حال حاضر 141 آزمایشگاه در استان گیلان به مردم خدمت می‌کنند درحالی‌که در سال 1357 تنها 49 واحد آزمایشگاهی در استان وجود داشت.

نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به انقلاب دارویی اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی ۷۰ درصد داروهای کشور وارداتی بود، ولی پس از انقلاب داروسازان ایرانی توانستند ۹۷ درصد داروها را در کشور تولید کنند.
دکتر آشوبی با اشاره به رشد فزاینده ایجاد و فعالیت داروخانه در سطح استان، افزود: در استان گیلان پیش از انقلاب 76 باب داروخانه فعال بود و امروزه حدوداً 530 داروخانه ، انواع داروها را به مردم عرضه می کنند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، سکویی برای محققان و پژوهشگران بوده، تصریح کرد: ایران اسلامی رشد فزاینده‌ای در علم و فناوری داشته است و شاهد ارتقا جایگاه علمی ایران در سطح منطقه و جهان هستیم به‌گونه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی سلامت‌محور در گیلان وجود نداشت اما امروز هشت مرکز و واحد تحقیقاتی در کنار یک پژوهشکده در نظام سلامت فعال‌شده است.
وی، با اشاره به افزایش مراکز آموزشی-درمانی و بیمارستانی در استان گیلان طی عمر پربرکت انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در استان گیلان 15 بیمارستان وجود داشت و خوشبختانه امروزه 38 بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی در راستای خدمات سلامت‌محور به مردم خدمت می‌کنند.
دکترآشوبی افزایش تخت‌های درمانی را از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و افزود: قبل از انقلاب در استان گیلان 1540 تخت درمانی و 12 تخت CCU وجود داشت اما امروز شمار تخت‌های درمانی به 3888 تخت افزایش‌یافته و این در حالی است که این استان دارای 180 تخت CCU و 339 تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) است.
وی با اشاره به اینکه آموزش علوم پزشکی قبل از انقلاب در استان گیلان وجود نداشت، گفت:  اما امروزه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 512 هیئت‌علمی در هشت دانشکده، دانش و مهارت های علوم مرتبط به پزشکی، بهداشت ، پیراپزشکی و داروسازی را به  حدود 6000 نفر دانشجو ارایه می کنند.

نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به رشد شاخص‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تعداد شبکه‌های بهداشت از 12 به 16 شبکه و یک مرکز بهداشت، تعداد خانه‌های بهداشت از 60 خانه به 959، تعداد مراکز بهداشتی از 70 به 197 ارتقا یافته و همچنین 146 پایگاه بهداشتی شهری و روستایی در استان مشغول به فعالیت هستند.
دکترآشوبی تلاش‌های دولت سیزدهم در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی قابل‌توجه توصیف کرد و گفت: تنها در دوسال فعالیت دولت سیزدهم 118 پروژه باارزش ریالی بیش از 1220 میلیارد تومان در استان گیلان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.
وی با اشاره به توجه بهداشت عمومی در انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب به مقوله بهداشت توجه وافری شده و غربالگری  نظیر دیابت و فشار خون و انواع سرطان و ... در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی مجتمع دانشگاهی لاکان را یکی از افتخارات نظام سلامت برشمرد و گفت: در این مجتمع دانشگاهی در حال حاضر چند دانشکده فعال و در حال ساخت وجود دارد و طی سال‌های آینده به یکی از مجهزترین سایت های دانشگاهی تبدیل میشود.
دکتر آشوبی همچنین به راه‌اندازی بخش‌های پیشرفته درمان ناباروری، توسعه تجهیزات درمانی در اغلب مراکز سلامت‌محور و همچنین پیشرفت‌های نظام سلامت در حوزه آموزش علوم پزشکی و درمان اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه