English

به بهانه روز خبرنگار؛

خبرنگاری حرفه ای مقدس در زمانه ای که مردم فقط سرچ می کنند

روز خبرنگار، ضمن اینکه روز بزرگداشت مقام خبرنگار و اصحاب رسانه است؛ روز احترام به حقوق ملتی است که حق دسترسی به اطلاعات صحیح، فوری و مناسب را دارند.

خبرنگاری حرفه ای مقدس در زمانه ای که مردم فقط سرچ می کنند

معصومه پاداش ستوده - خبرگزاری موج گیلان؛ مرداد داغ هر سال یادآور رشادت های مردیست که روز خبرنگار به نام او ثبت شد.

شهید «محمود صارمی» خبرنگار با غیرت و وظیفه شناس لرستانی، که گروه تروریستی طالبان در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ وی را در مزار شریف افغانستان به شهادت رساندند.

و از آن پس روز خبرنگار تقدیر از زحمات کسانی شد که چون صارمی با مسئولیت و آزادی و تحمل سختی های فراوان به نگاشتن حقایقی می پردازند که رشد و توسعه جامعه را ثمر می بخشد و همواره به مثابه دیده بانان امین جامعه در عرصه های مختلف پرچم آزادی، آگاهی و امید را می افرازند.

روز خبرنگار،  ضمن اینکه روز بزرگداشت مقام خبرنگار و اصحاب رسانه است؛ روز احترام به حقوق ملتی است که حق دسترسی به اطلاعات صحیح، فوری و مناسب را دارند.

خبرنگار، بی‌ هیچ قید و شرطی پذیرفته است که در دنیای امروزی که به عصر رسانه شهرت دارد در سخت‌ ترین شرایط، بار امانت دریافت، پردازش و ارسال خبر را به دوش گیرد و در این رهگذر تعهد داده تا صداقت‌، امانت‌، سرعت و صحت را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

خبرنگاری حرفه ی مقدسیست در زمانه ای که مردم فقط سرچ می کنند؛ زیرا یک خبرنگار در مرحله اول وظیفه دارد اطلاعات حیاتی جدید را به طور ساده و قابل فهم در اختیار عموم قرار دهد و آنگاه این اطلاعات را در قالبی درآورد که برای ارتقای کیفیت زندگی بشر قابل استفاده باشد، پس هدف یک خبرنگار از کاری که انجام می‌دهد رسیدن به شهرت نیست؛ او به دنبال حقیقت و پساحقیقت بعد از یک رویدادست.

هر خبری که نوشته می‌‌شود، چراغی است که در شبستان حیات فردی و وجدان جمعی جامعه افروخته می‌‌گردد تا واقعیت، یعنی تصویر شفاف درستی‌‌ها و راستی‌‌ها و کژی‌ها و ناراستی‌ها، بیشتر و بهتر در دیدرس و قضاوت مخاطبان قرار گیرد.

در خبرنگاری قانونی بالاتر از این وجود ندارد که در عین رعایت اخلاق و کار حرفه ای، حقیقت را بگویی و بد ذاتان را به خجالت واداری! روز خبرنگار شاید برای بعضی ها اهمیتی نداشته باشد. اما این روز برای بسیاری به قداست قلم و به شهادت شهدای عرصه خبر و خبرنگاری یک دنیا معنا است.

زیرادر یک جامعه زنده، برای اینکه بتوان از بحران‌ها گذر کرد، دانستن واقعیت‌هاجزو ملزوماتست و خبرنگاران کسانی هستند که تلاش دارند تا برای مردم از واقعیت‌های موجود، امید و تحرک بسازند؛ هرچند خودشان در زندگی و کار، با هزاران سختی مواجه باشند.

پس سلام و درود خدا بر تمامی خبرنگاران شهید که قلم را سلاح خویش و رسانه را سنگر دفاع از استقلال و آزادی و مقابله با زرمندان و زورمندان بریده از انسانیت و قدرت‌های سلطه گر جهانی قرار دادند و در این راه پرافتخار به لقاء محبوب رسیدند.

سلام و درود خدا بر تمامی خبرنگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس می دارند و تمامی مساعی خویش را جز در مسیر حق و عدالت به کار نمی گیرند و درود بر عزیزانی که در سنگر خبرنگاری مستحکم ایستاده اند و از حرمت صداقت دفاع می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه