English

کلر ژوبرت در گیلان:

نوشتن فرصتی برای ایده‌پردازی‌های تازه است

کلر ژوبرت در آیین«دوپنجره» گفت: نوشتن، فرصتی برای چیدمان آجر‌های ذهنی و بستری برای ایده‌پردازی‌های تازه است.

نوشتن فرصتی برای ایده‌پردازی‌های تازه است

به‌گزارش خبرگزاری موج از گیلان، این نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک در جمع مربیان و اعضای کارگاه‌های ادبی کانون گیلان تصریح‌کرد: هر ایده به ظاهرکوچک می‌تواند تبدیل به داستان بزرگی شود و هنگامی که می‌نویسیم، فرصتی برای ایده‌پردازی، فراگیری و بازنگری در اندیشه‌‌هایمان فراهم‌می‌کنیم .

کلرژوبرت در ادامه سخنان خود در آیین ادبی «دو پنجره» که به منظور فراهم‌سازی فرصت هم‌نشینی پدید‌آورندگان ادبیات کودک و نوجوان با مخاطبان و با نگاهی ویژه به کتاب «خداحافظ راکون پیر» این نویسنده برگزارشد، اظهار‌کرد: لازمه‌ی علاقه‌مندی، کوشش است و برای نویسنده شدن بایستی افزون بر مطالعه‌کتاب، جذابیت‌های یک اثر خوب را شناخت و بر اندیشه‌ورزی تکیه‌کرد.

نویسنده کتاب «کلوچه‌های خدا» در همین زمینه به پیشینه‌ی فعالیت‌های ادبی و نقطه‌ی آغاز تلاش خود در این عرصه اشاره و با بیان این‌که علاقه‌مند‌سازی کودکان به مطالعه و پاسخ‌گویی به پرسش‌های بی‌پاسخ آنان دلیل اصلی این حضور بوده است، افزود: پیوند کودکان با داستان‌های خردورزانه و توصیف کودکانه واقعیت‌های زندگی برای این نسل ازدیگرعلت‌های فعالیتم در این حوزه به‌شمار‌می رود.

او هم‌چنین به اهمیت برنامه‌ریزی هدف‌مند برای انتقال مفاهیم دینی و اسلامی به کودکان اشاره و تصریح‌کرد: آموزه‌های دینی پاورچین پاورچین به دنیای زیبای کودک وارد‌می شود؛ بنابراین ارایه‌ی غیرمستقیم آموزه‌ها و بهره‌گیری از قصه و داستان می تواند نقش به‌سزایی در این زمینه داشته‌باشد.

نویسنده کتاب «خداحافظ راکون پیر» در همین حال به پرسش‌های کودکان در ارتباط با این کتاب پاسخ گفت و با بیان این‌که «مرگ، آغازی دوباره است»؛ اظهارداشت: این کتاب تلاش دارد به زبانی ساده به پرسش‌های بی پاسخ کودکان پیرامون مرگ پاسخ گفته و با بیانی ساده آنان را با این واقعیت آشنا کند .

وی در همین زمینه ادامه داد: خداحافظ، سلامی دوباره است و در این داستان نیز مرگ راکون، نقطه‌آغازی برای حرکت خرگوش در مسیر دانایی و توانایی به شمارمی رود.

این نویسنده و تصویرگر ادبیات کودک در این میان دلیل انتخاب شخصیت‌های داستان را توجه هم‌زمان به نکته‌های علمی و تخیلی دانست و گفت: یادآوری نکات علمی، بهره‌گیری از ظرافت‌های طنز و هم‌چنین توجه به شاخصه‌های داستان کودک که همانا ساده‌گویی و گویایی است، از دلایل انتخاب شخصیت‌های این کتاب محسوب‌می شود.

این نویسنده فرانسوی که در نوزده‌سالگی به دین مبین اسلام گرویده، هم‌چنین نگاهی به اهمیت حجاب در اسلام داشت و با تبیین این موضوع که اسلام کامل‌ترین دین و آموزه‌های آن بر حکمت استوار است گفت: خوشحالم که محجبه هستم و کتاب «لینالونای» نیز بر اساس دیدگاه‌هایم در همین زمینه نوشته و منتشرشده است.

خالق داستان «درجستجوی خدا» در پایان صحبت‌های خود، ایجاد ارتباط قلبی با خداوند را لازمه‌ی زندگی موفق عنوان و به حاضران توصیه‌کرد با مخاطبان ارتباطی صمیمانه داشته باشند و ازدریچه نگاه کودک به این دنیای زیبا و شیرین نگاه کنند.

کلرژوبرت

ارتقای آگاهی های ادبی در گرو دیدار با صاحبان خرد است

مدیر کل کانون گیلان نیز در این آیین به اهمیت و اثر‌بخشی چنین برنامه‌هایی اشاره و با تاکید بر این موضوع که دیدار با صاحبان خرد و اندیشه و صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات می تواند زمینه‌ی ارتقای آگاهی‌های ادبی و فردی مخاطبان را فراهم‌کند، افزود: خداوند را شاکریم که فرهنگ ایران زمین شاهد حضور چهره‌های به نامی است که می توانند تغییرات بهتر و تحولات برتری را در زندگی همه‌ی ما ایجاد‌کنند.

اسفندیار ضیائی در ادامه سخنان خود به اهمیت فعالیت‌های ادبی پرداخت و تصریح‌کرد: ادبیات، هویت‌بخش یک ملت است و باور‌های زندگی مردم آن را درجامعه جاری و ساری می‌کند.

او در همین زمینه حضور کلرژوبرت در جمع مربیان و اعضای کانون گیلان را مورد توجه قرارداد و با اشاره به این‌که نگاه ژرف‌اندیشانه این نویسنده و تصویر‌گر به دنیای کودک و پیوند ناگسستنی آثار وی با مسایل‌دینی، ارزش‌مند و در ترسیم آینده‌ی مخاطبان اثر‌بخش‌است تاکید‌کرد: بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده شخصیت‌های برجسته و الگو‌برداری از آنان باید در سرلوحه برنامه‌ها قرارداشته باشد.

کلرژوبرت

قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری آیین «دوپنجره» و توصیه‌به کودکان برای استفاده درست از زندگی کانونی و و فرصت‌های ارزش‌مند هم‌نشینی با پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان بخش‌پایانی سخنان اسفندیارضیائی در این مراسم بود.

گفتنی است کلر ژوبرت درحاشیه آیین دو پنجره که درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت صورت‌گرفت، نشست صمیمانه‌ای نیز با کارشناسان و مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی داشت و با آنان در ارتباط با ادبیات کودک به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه