English

اهتمام ویژه دولت در احیای تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: دولت اهتمام ویژه ای در احیای تالاب های کشور دارد و تالاب انزلی نیز از این برنامه ریزی‌ها بی‌نصیب نمانده است.

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کم آبی و کاهش عمق منجر به خشک شدن تالاب و در نهایت افزایش تصرفات اراضی این اکوسیستم از سوی سود جویان می‌شود.

قربانعلی محمدپور گفت: دولت اهتمام ویژه ای در احیاء تالاب های کشور دارد و تالاب انزلی نیز از این برنامه ریزی‌ها بی‌نصیب نمانده است.

وی افزود: برخی از آبراهه‌های تالاب انزلی به دلیل انباشت رسوبات مسدود شده بود که با انجام کارهای لازم رسوب‌برداری ها از ۵ آبراهه تالاب در حال انجام است و در ۲آبراهه اصلی این تالاب رسوب برداری ها به طور کامل انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: حجم بالای انباشت رسوبات موجب شده بود که عمق تالاب انزلی در برخی مناطق از ۱۱متر به نیم متر برسد و با لایه روبی آبراهه های تالاب و برداشت رسوبات، آبها به این مناطق منتقل شدند و از کاهش عمق مستمر تالاب کاسته شد.

محمدپور با اشاره به اینکه کاهش عمق تالاب در مناطق موجب شده بود که مشاهده تپه های گلی در تالاب رو به افزایش باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه با خشک شدن اراضی تالاب تصرفات این اراضی از سوی سودجویان نیز افزایش می یابد.

وی از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای برخورد با متصرفین سودجو خبر داد و گفت: به منظور حفاظت از حقوق بیت المال هیچ اغماضی در برخورد قانونی با متصرفین نخواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص وضعیت حضور گیاه خطرناک سنبل آبی در تالاب انزلی تصریح کرد: به روش مکانیکی موفق شدیم در نبرد با این علف هرز خطرناک موفقیت های چشمگیری را کسب کنیم و علاوه بر برداشت این گیاه از پهنه تالاب انزلی، تالاب عینک رشت نیز در برداشت و نابودی سنبل ابی دارای پیشرفت ۹۷درصدی است.

محمدپور از حضور و مشارکت فعال مردمی در برداشت گیاه سنبل آبی تالاب انزلی قدر دانی کرد و گفت: حتی برخی از شکار چیان این خطه به همراه خانواده شان برای برداشت گیاه سنبل ابی به ما کمک کردند.

وی افزود: مشکلات در بخش تاب تاب روگای تالاب انزلی برطرف شده است و سوب برداری ها انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: به زودی پایش آبی در تاب تاب روگای تالاب انزلی احیاء می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه