سرخط خبرها
  • هشدار تداوم گرمای غیرمعمول در کشور
  • آغاز فعالیت ۱۰۱ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری در پایتخت
  • آغاز ثبت‌نام سفر اربعین در سامانه سماح از ۹ تیرماه
  • جاده چالوس و آزادراه تهران ـ شمال یک‌طرفه شد
  • هیچ مجوزی برای کشت خشخاش صادر نشده است
  • مترو و اتوبوس در پایتخت تا ۱۹ تیر رایگان شد
  • تعطیلی میادین میوه و تره‌بار تهران در روز تاسوعا و عاشورا
  • رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ۳ نمره منفی دارد
  • فرودگاه عسلویه از شنبه ششم تیرماه جاری بازگشایی می‌شود
  • فریدزاده: «سفیر» باعث آشتی دادن قشر مذهبی با سینما شد
  • ادعای اکسیوس: محدودیت سفر تیم ملی ایران به آمریکا کاهش یافت
  • اینفانتینو: جام قهرمانی را با ترامپ به تیم قهرمان اهدا خواهیم کرد
  • رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶
  • سد کرج در آستانه سر ریز شدن
  • جملهٔ فارسی نخست‌وزیر پاکستان خطاب به پزشکیان، غم شما غم ماست
  • هشدار دادگستری تهران درباره پیامک‌های جعلی خدمات دولتی
  • بورس دوباره صعودی شد
  • اختلال گسترده در شبکه بانکی کشور
  • دانشمندان چینی پرینت سه‌بعدی‌ای اختراع کردند که فقط با نور، اشیا را در ۰.۶ ثانیه می‌سازد
  • مجله اشپیگل آلمان: ۹۲ درصد مردم اسرائیل، ایران را پیروز جنگ می‌دانند

پلنگ دوساله در پارک ملی گلستان رهاسازی شد

توله پلنگ دوساله با نام «هیرکان» که توسط اداره کل حفاظ محیط زیست گلستان نگهداری می شد، با حضور معصومه ابتکار در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

LMzAal5IA9NQ
به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتکار درباره رهاسازی این توله پلنگ گفت: در سازمان اصل بر این است که این گونه ها به طبیعت بازگردند ولو اینکه درصد زنده ماندن آن ها کم باشد. وی بیان کرد: از مدت ها قبل که این دو توله پلنگ در گلستان نگهداری می شدند بحث این بود که تیمار آن ها به گونه ای باشد که با انسان سروکاری نداشته باشند و خودشان در محیطی شبیه طبیعت واقعی نگهداری شده، شکار و آب پیدا کنند تا بتوانند زندگی مستقلی در طبیعت داشته باشند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و سازمان محیط زیست و اداره کل گلستان در نگهداری توله پلنگ ها، گفت: در نگهداری این پلنگ ها طوری برنامه ریزی شده که آن ها قدرت شکار کردن و پیدا کردن طعمه را داشته باشند و قطعا می توانند خود را سریع با محیط سازگار کنند. ابتکار با تاکید بر این که اصل بر حفظ ذخایر ژنتیکی است، بیان کرد: این گونه ها متعلق به پارک ملی هستند و در همین جا هم به طبیعت بازگردانده می شوند. در حال حاضر به نظر می رسد پلنگ ماده بهتر شکار را یاد گرفته و انتقالش به طبیعت مثبت ارزیابی شده بنابراین ابتدا پلنگ ماده رهاسازی می شود. وی ادامه داد: با توجه به ارزیابی ها احتمال این وجود دارد که این پلنگ در طبیعت زنده مانده، جفت خود را پیدا و زاد و ولد کند. با این حال حتی اگر این گونه پس از رها سازی زنده نماند این که در چرخه حیات بمیرد از زنده ماندن در باغ وحش بهتر است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قلاده گذاری این توله پلنگ گفت: این امر کمک می کند که بتوانیم حیوان را ردیابی کرده و رفتارش را مورد بررسی قرار دهیم. این رصد حیوان کمک خواهد کرد که در ماه های اول که بامحیط ناآشنا است کمی از حیوان مراقبت کنیم. ابتکار با بیان این که پارک ملی گلستان یکی از زیستگاه های خوب پلنگ است، ادامه داد: برای حفاظت از این منطقه برنامه ویژه ای داریم اما آسیب هایی مانند نااگاهی جوامع محلی نیز وجود دارد که متاسفانه صدمات زیادی به پلنگ ها و سایر گونه های جانوری وارد می کند. وی افزود: دامداران و جوامع محلی باید آموزش های لازم را ببینند تا با ارزش گونه هایی مانند پلنگ آشنا شوند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر