English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

آیا بارش‌های پاییزی «دریاچه ارومیه» را از شرایط بحرانی خارج می‌کند؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 65 درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه است که اگر این بارش‌ها با اجرای تکالیف ستاد احیای دریاچه ارومیه همزمان شود، قدم بزرگی در مسیر احیای دریاچه ارومیه برداشته خواهد شد.

آیا بارش‌های پاییزی «دریاچه ارومیه» را از شرایط بحرانی خارج می‌کند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، شرایط " دریاچه ارومیه " درحال حضار مانند پاییز گذشته بحرانی شده و علیرغم انتقال آب از تونل زاب، تبخیر شدید در فصل تابستان و عدم پرداخت کامل حقابه دریاچه ارومیه، خطر خشک شدن آن  را افزایش داده است.

علیرغم تأکید سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم کاهش سطح زیرکشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سطح زیر کشت به بیش از 600 هزار هکتار رسیده است! تبدیل اراضی دیم به آبی و اراضی کشاورزی به باغات همچنان ادامه دارد و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز نیز انجام نشده است.

تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده  و اصلا شرایط خوبی ندارد. برای احیا دریاچه لازم بود که 27 اقدام از جمله کاهش آب کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه تا 40 درصد، انتقال پساب تصفیه‌خانه ارومیه و تبریز،کاهش سطح زیرکشت محصول آب‌بر چغندر قند و ... همزمان انجام که این اتفاق نیفتاد.

شرایط نامطلوب دریاچه ارومیه از اواخر دهه 70 کلید خورد و این شرایط تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند خشکسالی و کاهش بارش‌ها و عواملی انسانی مانند عدم تأمین حقابه زیست محیطی دریاچه،‌ سدسازی‌، ساخت پل شهید کلانتری بدون توجه به ملاحظات محیط زیستی، افزایش سطح زیرکشت و ... تشدید شده و باعث شد تا امروز دریاچه ارومیه در بدترین شرایط تاریخ خود باشد.

دولت‌های مختلف برای احیای دریاچه ارومیه اقداماتی را به صورت نرم‌افزاری (ایجاد معیشت جایگزین پایدار برای کشاورزان و ...) و سخت‌افزاری (طرح‌های آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب و...) انجام دادند، اما زمانی که به خروجی این اقدامات نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که علی‌رغم صرف هزینه‌های سنگین و حتی جذب کمک‌های مالی از سازمان‌های جهانی، عملاً هیچ اقدامی انجام نشده است.

اگرچه دریاچه ارومیه درحال حاضر کم جان‌تر از همیشه شده است اما همچنان امید احیای آن و جلوگیری از خشکی‌های 100 درصدی وجود دارد. امید به جان گرفتن دوباره ارومیه از اینجا نشأت می‌گیرد که پیش‌بینی‌های اقلیمی گواه از افزایش 60 درصدی بارش‌ها در کشور و به ویژه در پاییز و زمستان جاری دارند.

به گفته مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌بینی‌های بلندمدت اقلیمی که البته تا 65 درصد درست هستند، پیش‌بینی می‌کند که بارندگی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین در اظهار نظری دیگر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفته است که بارش‌ها در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

علاوه بر اظهار نظر مسئولین کشوری؛ پیش‌بینی‌های WHO(سازمان جهانی هواشناسی) نیز ضمن تأیید این داده‌ها بر افزایش قابل توجه بارندگی در ایران تأکید دارد.

این مورد نشان می‌دهد که اگرچه احیای دریاچه ارومیه روز به روز دشوارتر می‌شود اما اگر تشدید بارش‌ها با رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه (به میزان 3 میلیارد متر مکعب در سال) و همچنین انتقال آب از تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز به طور همزمان انجام شود، می‌توان انتظار داشت که قدم بزرگی در مسیر احیای دریاچه ارومیه برداشته شود و با ادامه این روند در بازه حدود 5 ساله بار دیگر ارومیه را پرآب و حیات‌بخش ببینیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه