English

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به موج؛

افزایش ثبت سفارش واردات گوشت قرمز در سال ۹۷

علیرضا رفیعی پور گفت:در حال حاضر 10 درصد نیاز کشور از طریق واردات انجام می شود و میزان ثبت سفارش واردات گوشت از 140 هزار تن سال گذشته به 260 هزار تن در سال جاری رسیده است و واردات از یک کشور به 17 کشور از اروپا، استرالیا و آفریقا توسعه یافته است.

افزایش ثبت سفارش واردات گوشت قرمز در سال 97

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رییس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت های چهار دهه سازمان دامپزشکی کشور، گفت: حوزه دامپزشکی در هر دوره زمانی فعالیت حساسی داشته، زیرا با جان و مال مردم در ارتباط بوده و سلامت عمومی جامعه همیشه در اولویت بوده است. یکی از اتفاقات در چند دهه اخیر وجود آمار در حوزه دامپزشکی است که پیش از  وجود داشته، براساس آمار ایران پیش از انقلاب تنها واردکننده بوده، اما امروز یک صادرکننده موفق است و این موفقیت به 60 سال فعالیت اخیر برمی گردد که صنعت دام و طیور ایران صنعتی شده است

علیرضا رفیعی پور با بیان اینکه سال 57 جمعیت ایران 31 میلیون نفر بوده است، افزود: در آن سال 57 میلیون دام بوده و امروز به 65 راس دام رسیده است و در تعداد گاو 6 میلیون راس به 8 میلیون راس رسیده که به تولید 10 میلیون تن شیر خام منجر شده است.

او افزود: جوجه گوشتی در سال 57 نزدیک 200 میلیون و 200 هزار قطعه بوده و در سال 97 بیش به 1 میلیارد و دویست میلیون جوجه گوشتی رسیده است. همچنین ماهی از تولید 40 هزار تن در سال 57 به 400 هزار تن رسیده است و این نشان می دهد که تولیدات دامی ایران در سی سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه 1100 مرکز ایمن سازی دام در سال 96 فعالیت داشته اند که پیش از انقلاب وجود نداشته است، گفت: در بخش دارو و درمان دامی از 82 مرکز در سال 57 به 1799 مرکز رسیده است. همچنین در بخش آزمایشگاهی از یک مرکز به 279 آزمایشگاه رسیده است که 32 مورد آن به صورت مرکزی فعالیت می کنند. همچنین در بخش مطب درمانی به 2500 مرکز رسیده که در بخش روستایی و عشایری فعالیت می کنند. در بخش داروهای دامی از 5 درصد تولید داخلی به 95 درصد خودکفایی رسیده ایم که در بخش دام 95 درصد، در بخش طیور به 35 درصد و در بخش آبزیان داروها در داخل تامین می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه قبل از انقلاب 450 نفر بخش خصوصی در بخش دامپزشکی به بیش از 6300 نفر فعال رسیده، تصریح کرد: در سال 57 تنها 4 کشتارگاه صنعتی در کشور وجود داشته که امروز به بیش از 75 کشتارگاه دام رسیده است و در بخش طیور 3 کشتارگاه صنعتی وجود داشته که امروز به 274 مورد رسیده است که تعدادی از آن ها دارای کد «ای آر» برای صادرات هستند.

او درباره آمار جهانی اظهار کرد: در سال 97 در بخش بیماری ها در شرایط خوبی قرار گرفته که حتی نسبت به سال 95 و 96 قابل مقایسه نیست. در سال 57 واکسن تب مالت بسیار پایین بوده اما امروز به 2 میلیون و 400 هزار راس دام رسیده است. در بخش بازدید دامپزشکی از 200 هزار مورد به 2 میلیون و 800 هزار مورد رسیده است. در بخش نظارت بر ذبح تنها 980 هزار مورد بوده که به بیش از 12 میلیون مورد نظارت رسیده است. 

او تصریح کرد: 40 سال قبل تنها 19 واحد صنعتی خوراک دام به 570 واحد صنعتی رسیده است و ارزش تولیدات دامی براساس همین نظارت ها به 15 میلیارد دلار است که به امنیت غذایی رسیده ایم که از لحاظ کمی صادرکننده هستیم و امیدواریم در بخش کیفی نیز ارتقای بیشتری داشته باشیم.

او با بیان اینکه ایران در موقعیت پرخطر بیماری قرار دارد، اظهار کرد: ایران با وجود اینکه در تحریم قرار داد نشست دامپزشکی کشورهای عضو اکو را برگزار کرد که نماینده ده کشور در ایران حضور پیدا کردند و در 13 اسفند ایران میزبان 80 کشور با هزینه فائو و اتحادیه اروپا خواهد بود تا درباره تب برفکی خاورمیانه دستاوردها را ارائه دهد.

او با بیان اینکه در تولید تخم مرغ ایران جزو در کشور است، افزود: در تولید ماهی قزل آلا ایران در جهان رتبه نخست را دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج، درباره واردات گوشت قرمز گفت: در حال حاضر 10 درصد نیاز کشور از طریق واردات انجام می شود و میزان ثبت سفارش واردات گوشت از 140 هزار تن  سال گذشته به 260 هزار تن در سال جاری رسیده است و واردات از یک کشور به 17 کشور از اروپا، استرالیا و آفریقا توسعه یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه