English

مجری طرح توسعه گلخانه ها مطرح کرد؛

ایران ۱۰۰ میلیون دلار سازه و نهاده گلخانه ای صادر کرد

بنی عامری گفت:احداث ۲۷۶۳ هکتار گلخانه در سال ۹۷ هدفگذاری شده که از این میزان در ۶ ماهه نخست امسال ۱۳۵۷ هکتار در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.

ایران ۱۰۰ میلیون دلار سازه و نهاده گلخانه ای صادر کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ولی اله بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه های کشور ،گفت: در شش ماهه امسال در احداث گلخانه ها حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و پیش بینی می کنیم ۱۰۰ درصد برنامه تا پایان سال محقق شود.

وی افزود: تا کنون نزدیک به ۱۴ هزار هکتار گلخانه در کل کشور و به طور عمده در پنج قطب مهم تولید شامل استان تهران، اصفهان، یزد، جنوب کرمان و هرمزگان احداث شده است. به گفته بنی عامری از ۱۴ هزار هکتار گلخانه، ۱۲ هزار هکتار در حال بهره برداری است.

این مقام مسئول با بیان این که پس از عملیات احداث، ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد که گلخانه ها به بهره برداری برسند، اظهار داشت: با احداث و راه اندازی ۲۷۶۳ هکتار گلخانه برآورد می کنیم ۶۰۰ هزار تن به محصولات گلخانه ای تنها در گروه سبزیجات و صیفی جات اضافه شود.

وی درباره اعتبارات ساخت ۲۷۶۳ هکتار گلخانه نیز گفت: احداث این سطح از گلخانه به ۸ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که نزدیک به نیمی از این سرمایه به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و نیمی دیگر آورده بخش خصوصی است.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور درباره اشتغالزایی در حوزه گلخانه ها اذعان داشت: به طور متوسط با احداث هر هکتار گلخانه ۸ تا ۱۲ نفر مشغول به کار می شوند .

وی میزان تولیدات محصولات گلخانه های در کشور را در حال حاضر ۳ میلیون تن اعلام و تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۴ تولید ۲۰ میلیون تن محصولات گلخانه ای را هدفگذاری کرده ایم.

بنی عامری افزود: ۵۰ درصد این تولید به میزان ۱۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ باید صادر شود.

مجری طرح توسعه گلخانه ها با اشاره به این که بازار هدف ۶۰۰ میلیون نفری در کشورهای همسایه و آسیای میانه برای صادرات محصولات گلخانه ای داریم، اظهار کرد: روسیه مهمترین و بزرگترین بازار محصولات گلخانه ای است و این کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات سبزی و صیفی جات گلخانه ای دارد.

بنی عامری، نبود شناخت کافی از ویژگی های بازار تقاضا و بازارهای هدف شامل بسته بندی و سایز، نبود اطلاعات و شناخت کافی از قوانین و مقررات کشورهای هدف از جمله در زمینه عوارض، قرنطینه و گمرک و همچنین مساله حمل و نقل را از چالش های مهم صادرات محصولات گلخانه ای ایران دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر به یک هزار دستگاه کامیون کانتینر یخچال دار برای صادرات سبزی و صیفی جات گلخانه ای نیاز داریم.

این مقام مسئول درباره پایانه های صادراتی گفت: بیش از ۱۰ پایانه صادراتی در کشور پیش بینی شده که چهار مورد آن در حال ساخت است.

وی افزود: دو مورد از این پایانه ها شامل پایانه صادراتی گل و گیاه احمدآباد مستوفی و پایانه صادراتی سبزی و میوه در شهرستان آمل تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

بنی عامری ادامه داد: در این پایانه استانداردهای بسته بندی، نگهداری، پیش سرمایش رعایت خواهد شد.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر روند ساخت و ساز گلخانه ها، افزود: تحریم ها مانع توسعه کار احداث نمی شود، اما هزینه ها را افزایش می دهد.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور با بیان این که ۹۰ درصد لوازم و تجهیزات گلخانه ای در داخل کشور تولید می شود، تصریح کرد: تولید داخلی بذر هیبرید سبزیجات گلخانه ای که بخشی از آن وارداتی است باید افزایش یابد.

وی در پایان تصریح کرد: ظرف دو سال اخیر با آغاز طرح توسعه گلخانه ها، ۱۰۰ میلیون دلار صادرات سازه ها و نهاده های مصرفی گلخانه ها شامل پوشش پلاستیکی، انواع تجهیزات مثل بخاری ها، سیستم های اتوماسیون و دانش فنی داشتیم که این روند رو به افزایش است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه