English

یک مقام مسئول عنوان کرد؛

۱۱هزار هکتار تاغکاری در بیابان‌های ورامین

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: تاکنون ۱۱هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان زیر پوشش عملیات تاغکاری قرار گرفته است.

۱۱هزار هکتار تاغکاری در بیابان‌های ورامین

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، احمد فدائی با اعلام این مطلب افزود: این عملیات بیولوژیکی با هدف تثبیت شن‌های روان، احیای اراضی تخریب شده و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی در مناطق بیابانی ابردژ و آبشور که در شرق شهرستان ورامین واقع شده به مرحله اجرا در آمده است.

وی اظهار داشت: عملیات تاغکاری در این مناطق که حاصل اقدامات بیابان زدائی از سوی این اداره کل طی چندین سال گذشته است، علاوه بر نقش مؤثر و بسزایی که در تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان داشته، موجبات بازگشت زندگی به این مناطق را نیز فراهم کرده است.

فدائی در ادامه اضافه کرد: در سال جاری اقدامات موثری برای مراقبت و احیای این تاغزارها که به عنوان جنگل کاری دست کاشت بیابانی در کشور منحصر به فرد است، انجام گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به عملیات آبیاری و کاشت نهال‌های جدید تاغ اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تصریح کرد: از ابتدای سال جاری در سطح حدود ۶۷۰ هکتار از این تاغزارها عملیات پرورشی از قبیل جمع آوری و حذف پایه‌های خشک، قطع و برش درختچه‌هایی که دچار آفت زدگی و دیرزیستی شده بودند انجام شده است.

وی حمله ملخ‌های کوهاندار تاغ را تهدیدی جدی برای تاغزارهای این مناطق دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط مناسب اکولوژیکی، آفات و بیماری‌ها در کنار خشکسالی می‌توانند تهدیدات جدی برای تاغزارها به شمار آیند که در این صورت ضرورت ایجاب می‌کند تا با بهره گیری از روش‌های علمی، تخصصی و دانش روز، اقداماتی از قبیل پیش آگاهی، پیشگیری و کنترل را در زمان مناسب و به نحوی که اثرات سوء برای محیط زیست نداشته باشد علیه آنها به کار بست.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال جاری با وجود بارش‌های مناسب شاهد رشد و شادابی خوبی در تاغزارها هستیم که این شرایط افزایش ملخ‌های کوهاندار را نیز بدنبال داشته که برای کنترل این وضعیت مبارزه جدی‌تری را می‌طلبد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تأکید کرد: کمبود اعتبارات، عدم امکانات و تجهیزات کافی از مشکلات پیش رو برای مبارزه با این آفت است که امیدواریم با همکاری و مساعدت تمامی دستگاه‌های مرتبط بتوانیم حتی الامکان از بروز خسارات وارده جلوگیری کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه