سرخط خبرها
  • هشدار تداوم گرمای غیرمعمول در کشور
  • آغاز فعالیت ۱۰۱ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری در پایتخت
  • آغاز ثبت‌نام سفر اربعین در سامانه سماح از ۹ تیرماه
  • جاده چالوس و آزادراه تهران ـ شمال یک‌طرفه شد
  • هیچ مجوزی برای کشت خشخاش صادر نشده است
  • مترو و اتوبوس در پایتخت تا ۱۹ تیر رایگان شد
  • تعطیلی میادین میوه و تره‌بار تهران در روز تاسوعا و عاشورا
  • رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ۳ نمره منفی دارد
  • فرودگاه عسلویه از شنبه ششم تیرماه جاری بازگشایی می‌شود
  • فریدزاده: «سفیر» باعث آشتی دادن قشر مذهبی با سینما شد
  • ادعای اکسیوس: محدودیت سفر تیم ملی ایران به آمریکا کاهش یافت
  • اینفانتینو: جام قهرمانی را با ترامپ به تیم قهرمان اهدا خواهیم کرد
  • رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶
  • سد کرج در آستانه سر ریز شدن
  • جملهٔ فارسی نخست‌وزیر پاکستان خطاب به پزشکیان، غم شما غم ماست
  • هشدار دادگستری تهران درباره پیامک‌های جعلی خدمات دولتی
  • بورس دوباره صعودی شد
  • اختلال گسترده در شبکه بانکی کشور
  • دانشمندان چینی پرینت سه‌بعدی‌ای اختراع کردند که فقط با نور، اشیا را در ۰.۶ ثانیه می‌سازد
  • مجله اشپیگل آلمان: ۹۲ درصد مردم اسرائیل، ایران را پیروز جنگ می‌دانند

نصب نماد «سپر آبی» در تاق‌بستان کرمانشاه

نماد بین‌المللی «سپر آبی» به عنوان نشان حفاظت از اموال فرهنگی در برابر تهدیدات، بر محوطه تاریخی تاق‌بستان کرمانشاه نصب شد.

تاق بستان
به گزارش خبرگزاری موج از کرمانشاه

، تاق‌بستان که یکی از بی‌نظیرترین آثار باستانی ایران و جهان و مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌های دوره ساسانی است، با هدف تضمین امنیت و حفاظت بیشتر در برابر حوادث طبیعی و انسانی، به این نماد مجهز شد.

سازمان «سپر آبی» که پیش از با نام «کمیته بین‌المللی سپر آبی» شناخته می‌شد، سازمانی بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۶ میلادی برای محافظت از میراث فرهنگی جهان در برابر تهدیداتی نظیر درگیری‌های مسلحانه و بلایای طبیعی تأسیس شده است. این سازمان متعهد به حفاظت از میراث ملموس و ناملموس در سراسر جهان است و استفاده از نماد ویژه «سپر آبی و سفید» برای نشانه‌گذاری اموال فرهنگی، الزامی است که دولت‌ها و طرف‌های درگیر را به خودداری از آسیب رساندن به این آثار ملزم می‌کند.

تاق بستان یکی از بی‌نظیرترین آثار باستانی ایران و جهان و مجموعه ای از سنگ نگاره‌های ساسانی است که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده است؛ این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.

چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی در آن کنده‌کاری شده است.

یکی از ویژگی های این مجموعه تاریخی وجود چشمه های جوشان آب در کنار سنگ نگاره ها و تاق های سنگی آن است که اگرچه باعث زیبایی چشم انداز محوطه و محیط اطراف شده است اما از دیگر سو دغدغه ای برای حفظ اثر است.

 

تاق بستان به روی گردشگران باز است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه گفت: با نظر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان مقرر شد تا محوطه‌های تاریخی تاق‌بستان، بیستون و معبد آناهیتای کنگاور در ایام نوروز برای رفاه حال بازدیدکنندگان باز شود.

«کیومرث اعظمی» افزود: این محوطه‌ها از روز اول فروردین بازگشایی شده و هر روز از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۰ پذیرای گردشگران است.

وی با بیان اینکه محوطه‌های تاریخی استان کرمانشاه پیش از این با شروع جنگ تحمیلی آمریکایی - صهیونیستی تعطیل شده بود، اظهار امیدواری کرد در این شرایط جنگ بازگشایی این محوطه‌ها فرصتی برای افزایش تاب آوری جامعه و انسجام ملی شود.

به گفته او کماکان موزه‌های استان و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی تکیه معاون الملک و تکیه بیگلربیگی تعطیل بوده و امکان بازدید ندارند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه