English

حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان تنها راه نجات کشور از وابستگی به نفت است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی سهم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تولید ناخالص کشور را کمتر از نیم درصد عنوان کرد و گفت: در هدف‌گذاری سند چشم‌انداز ۲۰ ساله که ۱۰ سال از آن باقی‌مانده است سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناوری بومی از تولید ناخالص داخلی باید به ۵۰ درصد برسد که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در این هدف‌گذاری به‌تنهایی ۱۰ درصد است.

حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان تنها راه نجات کشور از وابستگی به نفت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دکتر بهزاد سلطانی افزود: تمام تلاش ما این است تا در ۱۰ سال باقی‌مانده بتوانیم سهم ۱۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان را محقق کنیم که در این صورت کار بزرگی کرده‌ایم و ۴۰ درصد مابقی هم سهم شرکت‌هایی است که بومی‌سازی محصولات وارداتی را بر عهده‌دارند، حتی اگر دانش‌بنیان نباشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در راستای تحقق این هدف باید کارهای زیادی انجام شود، ازجمله اینکه نظام ملی نوآوری ما باید هدفمند مدیریت شود، باید نظام سیاست‌گذاری علم و فناوری ما انسجام پیدا کند، همان‌طور که این انسجام در نظام اقتصادی کشور رخ داد و امیدواریم این اتفاق در حوزه علم و فناوری هم بیافتد.

سلطانی بابیان اینکه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر مسائل دانش‌بنیان اثرگذار است، گفت: همواره تأکید ما بر این است که مسائل حوزه دانش‌بنیان نباید سیاسی شود و جناح‌های سیاسی باید به این بلوغ برسند که نیاز رشد کشور از طریق اقتصاد دانش‌بنیان را با منویات سیاسی مخلوط نکنند و همیشه برنامه‌های این شرکت‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

تاکنون ۱۱۰۰ طرح دانش‌بنیان در صندوق مصوب شده است

وی در ادامه با اشاره به تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۱، گفت: در اساسنامه صندوق ما استقلال مالی داریم و در همه زمینه‌ها از همه دستگاه‌ها مستقل هستیم، این امر موجب می‌شود تا تحت‌فشار هیچ نهادی دولتی برای تصویب طرح‌ها قرار نگیریم و در انتخاب طرح‌ها استقلال داشته باشیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بابیان اینکه تاکنون ۱۷۰۰ طرح شرکت‌های دانش‌بنیان طی این مدت در صندوق بررسی‌شده است، گفت: از این تعداد ۱۱۰۰ طرح از ۱۰۲۰ شرکت دانش‌بنیان مصوب شده است.

وی بابیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بیش از یک طرح به صندوق بدهند، گفت: با تصویب طرح اول، شرکت دانش‌بنیان می‌تواند سه ماه بعد طرح دوم خود را بدهد و طرح سوم را زمانی می‌تواند ارائه کند که هزینه‌های طرح اول خود را با صندوق تسویه کرده باشد.

سلطانی این حرکت در جهت تصویب طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را حرکت بزرگی دانست و اظهار کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و مشکلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نکنیم، در چند سال آینده شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای علم و فناوری کشور حرف اول را خواهند زد.

طرحی که نتواند همپای تورم ارزش‌افزوده داشته باشد، ارزش سرمایه‌گذاری ندارد

وی بابیان اینکه در اساسنامه صندوق، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که بیش از ۴۰ درصد سهام آن‌ها دولتی باشد ممنوع است، گفت: علاوه بر این ما در پرداخت تسهیلات خود به شرکت‌های دانش‌بنیان خط قرمزهایی داریم ازجمله اینکه شرکت‌ها باید ارزش‌افزوده اقتصادی فراوان داشته باشند.

سلطانی بابیان اینکه سود پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان یازده درصد است، گفت: شرکتی که نتواند به‌اندازه یازده درصد ارزش‌افزوده داشته باشد، قطعاً طرح‌های آن اقتصادی نیست و نباید انجام دهند.

وی بابیان اینکه صندوق یک موسسه مالی است، گفت: ما باید ارزش سرمایه‌ای که دولت به ما می‌دهد را حفظ کنیم و اگر هزار میلیارد تومان به صندوق اعتبار می‌دهد باید بتوانیم طی چند سال همپای نرخ تورم سرمایه داشته باشیم.

جای خالی صندوقی برای پرداخت تسهیلات بلاعوض در کشور

سلطانی بابیان اینکه برخی شرکت‌ها برای روی خط تولید افتادن نیاز به تسهیلات بدون سود دارند، گفت: متأسفانه در کشور ما جای صندوقی که تسهیلات بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهد خالی است که این صندوق در بسیاری کشورهای دیگر وجود دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ما تنها بر اساس اساسنامه خود می‌توانیم برای نمونه‌سازی تسهیلات با سود چهار درصد و برای پیش‌تولید، توسعه، ضمانت‌نامه، صادرات محصولات و انتقال فناوری هم می‌توانیم تسهیلات با سود یازده درصد بدهیم.

سلطانی تأمین دفتر کار و خدمات توانمندسازی برای گرفتن ISO و فراهم کردن زمینه حضور در جشنواره‌های معتبر را از دیگر خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سایت صندوق خدمات آموزشی و مشاوره‌ای هم به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

۲۴۵۰شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم

سلطانی در ادامه بابیان اینکه پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها نهادهای دولتی محسوب می‌شوند، گفت: ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم بر اساس اساسنامه خود به این نهادها تسهیلات بدهیم.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰۰ شرکت فناوری در پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: از این تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان است که ما به این شرکت‌ها تسهیلات می‌دهیم که عملاً نوعی کمک به پارک‌ها محسوب می‌شود، از طرف دیگر ما می‌توانیم به صندوق پژوهش و فناوری پارک‌ها هم کمک کنیم که این صندوق علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های دیگر مستقر در پارک هم کمک می‌کند، عملاً به‌طور غیرمستقیم به شرکت‌های دیگر هم که دانش‌بنیان نیستند برای فعالیت کمک می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به وجود ۲۴۵۰ شرکت دانش بینان در سطح کشور، گفت: از این تعداد تنها ۵۰۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و ما می‌توانیم درصورتی‌که حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان به همراه هم درخواست مکانی برای فعالیت بدهند، ساختمانی را خریده و به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم ایجاد «مجتمع‌های فناوری» در سطح شهرها، گفت: ما در سطح شهرها مجتمع‌های پزشکی، وکالت، اداری و مسکونی داریم اما مجتمعی به نام مجتمع فناوری نداریم و این در حالی است که در پکن پایتخت چین تنها یک‌سوم شهر به‌صورت مجتمع‌های فناوری است که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن استقرار دارند.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما هم نیاز به ایجاد چنین مجتمع‌هایی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که در همین راستا در صورت درخواست چند شرکت دانش‌بنیان به‌صورت مشترک باهم ساختمان برای آن‌ها خریداری می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی