English

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان:

مراسم ۱۰۰۰ دف در روستای پالنگان برگزار می شود

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: مراسم ۱۰۰۰ دف با حضور دف نوازانی از سراسر ایران اسلامی در جهت تحقق ثبت جهانی روستای باستانی پالنگان برگزار می شود.

مراسم ۱۰۰۰ دف در روستای پالنگان برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، اسعد فرهادی به برنامه ریزی های فرهنگی و هنری در راستای ثبت جهانی روستای پالنگان اشاره کرد و گفت: یکی از زمینه های مهم توسعه و جاذبه های کردستان در کنار ویژگی های اقلیمی و زیبایی های بصری آن وجود فرهنگ و هنر غنی کردستان است که جمعه ۳۱ فروردین ماه بخشی از آن در قالب دف نوازی هنرمندان کردستانی از شهرهای سنندج، دهگلان، مریوان، کامیاران، سقز، دیواندره و همراهی دف نوازانی که به صورت افتخاری از تهران، کرمانشاه، همدان، اصفهان، مازندران، گیلان، شیراز، یزد، بوشهر، آبادان، خمین، البرز، زنجان، آبادان و ... حضور پیدا خواهند کرد در پالنگان این روستای تاریخی و ویژه خود را نمایان خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در این مراسم مولودی خوانان برجسته استان به همراهی دف نوازان بر فراز خانه های پلکانی پالنگان، نوای عرفای ساز دف و نغمه های عرفانی مردمان این سرزمین را به صدا در آورده و جلوه ای زیبا از جاذبه های استان هنر، فرهنگ و اصالت کردستان را به تصویر در می آورند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان افزود: نوای عرفانی این ساز هنگامی که با صدای مولودی خوانان و مداحان توانمند با بهره گیری از اشعار نغز شاعران به شکرگزاری از درگاه احدیت و ذکر اوصاف پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) می پردازند هم آوا می شود، مخاطب را به عالم والا سوق و روح ها را صیقل می دهد.

فرهادی با اشاره به نامگذاری سنندج به عنوان پایتخت دف جهان، ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان در یونسکو و ثبت دف سازی و دف نوازی را به عنوان یک میراث معنوی مردم کردستان دانست و ادامه داد: ثبت جهانی روستای پالنگان به عنوان یک میراث معنوی جهانی در کنار قرار گرفتن این منطقه در مسیر توسعه سبب خواهد شد تا نام و آوازه هنر و فرهنگ کردستان و ایران بیش از پیش جهانی شود.

وی با قدردانی از مردمان خونگرم و مهمان نواز پالنگان در بخش مدیریت اجرای این برنامه، یادآور شد: حوزه هنری به منظور مشارکت جوانان و نوجوانان روستای پالنگان با اهدای تعدادی دف و اعزام یک مدرس مجرب حوزه دف نوازی استان زمینه حضور اهالی روستا را در این مراسم بزرگ فراهم کرده و با برنامه ریزی صورت گرفته تلاش خواهیم کرد تا در دوره بعدی این مراسم که قرار است هر سال جمعه آخر فروردین برگزار شود، تمامی جوانان و نوجوانان روستای پالنگان به عنوان نوازنده دف در این برنامه مشارکت داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه