English

کتاب « فلسفه تربیت در اسلام» منتشر شد

کتاب « فلسفه تربیت در اسلام» در انتشارات جهاددانشگاهی کردستان به چاپ رسید.

کتاب « فلسفه تربیت در اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ کتاب «فلسفه تربیت در اسلام (بررسی تطبیقی فلسفه‌ی تربیت در اسلام و فلسفه‌های تربیتی معاصر)» نوشته ماجدعرسان کیلانی با ترجمه دکتر مظهر بابایی در انتشارات جهاددانشگاهی کردستان به چاپ رسید.

فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت، زمانی آغاز شد که انسان‌ها از جایگاه تربیت به‌مثابه یک فعالیت خاص بشری، آگاه شدند. چرا که بود زمانی که جوامع ابتدایی بشریت، فاقد هرگونه اهداف بلندمدت و دیدگاه‌های پیچیده‌ای - که در دوران معاصر وجود دارد - بودند.

امروزه مطالعه‌ی فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت ضرورتی حتمی به نظر می‌رسد؛ چراکه در دوران حساس انتقال قرار داریم. تغییر همواره وجود داشته، اما به‌ندرت سرعت زمان ما را داشته است. در چنین شرایطی، برای مردم آسان‌تر آن است که یا بدون تفکر درباره‌ی نتایج احتمالی، آن تحولات را بپذیرند، یا در مقابل تغییر مقاومت کنند و ارزش‌های کهن را آن گونه که هست حفظ نمایند. فلاسفه‌ی تربیتی، صرف‌نظر از هر نظریه‌ای که دارند، به ما آموختند که این هر دو، نشدنی است. ازاین‌رو، معتقدند که بهترین شیوه برای دستیابی به حل مشکلات، استفاده از تفکر دقیق و انتقادی است.به یک معنا، اگر بپذیریم که فلسفه تعلیم‌وتربیت، کاربرد آرای فلسفی در مسائل تربیتی است؛ لذا اقدامات تربیتی به اصلاح و پالایش اندیشه‌های فلسفی منجر می‌شود. از این دیدگاه، فلسفه تعلیم‌وتربیت صرفاً، ابزاری برای نگریستن به اندیشه‌های دیگری نیست، بلکه وسیله‌ای است برای این که بیاموزیم چگونه از اندیشه‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم.

درست از همین روست که زمانی یک فلسفه تعلیم‌وتربیت دارای اهمیت و ارزش است که مربیان تربیتی پی ببرند که باید درباره هر کاری که انجام می‌دهند، دقیقا فکر کنند و کارها را در بافت رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه خود ببینند. این امری است که در کتاب «فلسفه تربیت در اسلام»، دیده می‌شود. نویسنده‌ی  این کتاب، قرآن را به‌عنوان تنها منبع اصلی فلسفه تربیت در اسلام، خود فرهنگ و منبع فرهنگ‌ساز برای حصول تربیت دانسته و تحولات نگرشی و فلسفی معاصر را با آن تطبیق نموده است. امری که در  سه‌گام و سه مجلد برداشته شده است.  این مجلد از کتاب، گام نخست آن است که خود در سه مرحله است: تبیین اهمیت پژوهش در فلسفه‌ اسلامی، معرفی الگوی تعاملات انسان در فلسفه تربیت و  سرانجام معرفی مبحث معرفت‌شناسی در تربیت اسلامی.

کتاب «فلسفه تربیت در اسلام» در 263  صفحه در قطع رقعی  و با قیمت 120 هزار تومان در تیر ماه 1402 توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان با شماره تماس 33287517-087 تماس حاصل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه