English

ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق سنندج از طریق انتقال مجرای شیرابه زباله

مدیر طرح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج : شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه ژاوه علاوه بر توسعه و ارتقای تصفیه خانه سنندج، اقدام به اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله این شهر به تصفیه خانه فاضلاب نمود.

ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق سنندج از طریق انتقال مجرای شیرابه زباله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، مدیر طرح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نقش اهمیت و کیفیت آب در جوامع امروزی به خصوص  در کشور  ما بر هیچ کس پوشیده نیست و حفاظت از پیکربندی های طبیعی  آبی جزو اولویت های امروزی است. در سال های اخیر در استان کردستان  برای حفاظت  از کیفیت  آب و آب های زیر زمینی  اقدامات خوبی انجام گرفته است.

 کیانی افزود: ما نزدیک به 20 کیلومتر لایه روبی در سد قشلاق انجام دادیم و برای پروژه  اتصال شیرابه محل دفن زباله به تصفیه خانه 5/8 کیلومتر لوله گذاری انجام شده  و قطر لوله هم 140 است. تاکنون 35 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و در سفر آقای محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که 50 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شود.

وی گفت: شیرابه زباله  از آلوده  ترین ترکیبات  تولید شده از پسماند دپو شده صنعتی و شهری می باشد که حاوی حجم  بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی است. این ترکیبات یکی ازبزرگترین تهدید ها برای سفره های آب زیر زمینی به شمار می آید که شرکت آب و نیرو به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق با ایجاد خط انتقالی به طول هشت و نیم کیلومتر، مجرای شیرابه حاصل از دفن پسماند و زباله سنندج را به تصفیه خانه فاضلاب این شهر منتقل و در آنجا پس از رقیق سازی تصفیه می شود.

طرح اتصال شیرابه زباله

کیانی افزود: سایت زباله شهر سنندج در سال 1372 در محلی واقع در 12 کیلومتری جاده سنندج – کامیاران و در محوطه ای به مساحت تقریبی 36 هکتار احداث گردیده که تقریبا روزانه، پذیرای بیش از 370 تن زباله شهر سنندج و روستاهای اطراف آن تا شعاع 20 کیلومتری می باشد و پیش از این شیرابه حاصل از آن بدون هیچ تصفیه ای به رودخانه قشلاق سرازیر می شود.

مدیر طرح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج بیان کرد: شرکت آب و نیروی همچنین به منظور ارتقای تصفیه خانه فاضلاب  و کاهش  یا حذف شیمیایی فسفر پساب ها، جهت جلوگیری از تغذیه گرایی سد ژاوه، یک ساختمان شیمیایی احداث کرده است که با افزودن محلول نمک های فلزی که نوع خاصی از کلرید و سولفات آهن می باشد سبب واکنش این نمک ها با فسفات محلول در فاضلاب و تشکیل رسوبات جامد و ته نشینی آن ها در کیک لجن می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه