English

کسب رتبه سوم ترانزیت خارجی توسط گمرک باشماق مریوان در بین ۸۷ گمرک مرزی

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: طی 5 ماهه نخست سال97 گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت 414 هزار تن کالا به ارزش 1میلیارد و 879 میلیون دلار موفق به کسب رتبه چهارم ترانزیتی مقصد کشور گردید.

کسب رتبه سوم ترانزیت خارجی توسط گمرک باشماق مریوان در بین 87 گمرک مرزی

بختیار رحمانی پور در گفتگو با خبرنگار موج کردستان گفت :گمرک باشماق مریوان رتبه سوم  ترانزیت خارجی را در بین 87 گمرک مرزی کسب کرد.

وی در ادامه میزان صادرات استان طی این مدت را 510 میلیون دلار اعلام کرد و گفت:در 5 ماهه سال 97، مقدار 426 هزار تن کالا به ارزش 251 میلیون دلار در گمرکات استان و 353 هزار تن کالا به ارزش 259 میلیون دلار در سایر گمرکات کشور ازطریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

 مدیر کل گمرکات استان کردستان عنوان کرد : در مجموع 780 هزار تن صادرات کالا به ارزش 510 میلیون دلار طی  مدت 5 ماهه از گمرکات استان انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 60 درصد افزایش و از لحاظ ارزش ریالی 37 درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور  با تاکید بر اینکه طی این مدت  بالغ بر 800  قلم کالای صادراتی به بیش از 6  کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان،پاکستان، روسیه و رومانی  بابیش از  90 درصد، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

وی عمده ترین گروه کالاهای صادراتی را مواد پلاستیکی ، سبزیجات و میوه، گوساله پرواری دانست و افزود: سبزیجات با اختصاص119 هزار تن به ارزش بیشترین سهم حجمی و مصنوعات پلاستیکی به ارزش 47 میلیون دلار بیشترین  سهم ارزشی را داشته است.

مدیر کل گمرکات استان کردستان با اشاره به اینکه در سال 97 مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از 19 میلیون دلار و به وزن بیش از 5 هزار تن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است، بیان  کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 35 درصد و از لحاظ وزن 83 درصد کاهش داشته است.

رحمانی پور گفت: بیش از 30 درصد واردات کالا از ترکیه انجام شده وعمده ترین کالاهای وارداتی به استان  ماشین آلات خط تولید، محصولات شیمیایی و مصنوعات آلومینیومی بوده است و کشورهای ترکیه ،عراق، سوئیس، ایتالیا و آلمان از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

 وی همچنین افزود:در 5 ماهه سال جاری تزانزیت 929 هزار تن کالا به ارزش 2میلیارد دلار  از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا انجام گرفته که این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزن 36 درصد  و از نظر ارزش دلاری 8 درصد  افزایش داشته است .

مدیر کل گمرکات استان کردستان بیان کرد : گمرک مرزی باشماق در میان 107 گمرک فعال صادراتی کشور طی 5 ماهه  اول سال 97 از نظر ارزش کالاهای صادر شده رتبه 20 را کسب نموده است.

رحمانی پور در ادامه با اشاره به افزایش 23 درصدی تردد مسافرین ورودی از مرز باشماق گفت: مرز باشماق مریوان تنها مرز مسافری استان است که تعداد سفر‌ها از مرز‌های کرد‌نشین عراق به داخل ایران در یک ماه اخیر افزایش یافته است.

وی در پایان گفت:سفر‌هایی که با عنوان ایران گردی و  توریستی انجام می شود و مسافران عراقی با اقامت در شهر‌های زیارتی و سیاحتی سبب ارزآوری به کشور و رونق صنعت توریسم و گردشگری می‌شوند، مشکلی نیست، چرا که به گفته کارشناسان رونق این صنعت در ایران می‌تواند حتی جایگزین درآمد‌های ایران از محل فروش نفت باشد، مسئله ای که اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته مسافرانی است که با هزینه اندک وارد شهر‌های مرزی ایران می‌شوند و بخشی از مایحتاج روزانه خود را تهیه می نمایندکه گمرک استان تدابیری اندیشیده تا از خروج کالاهای اساسی حتی به صورت چمدانی و مسافری ممانعت به عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه