English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

ژنرالی برای حفظ بقای قلعه ایران در آسیا

امیر قلعه‌نویی در حالی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد که پیش از این در مقطعی تقریباً یک ساله هدایت ملی‌پوشان کشورمان را برعهده داشته است و حال باید دید آقای ژنرال چه استراتژی را برای حفظ قلعه فوتبال ایران در آسیا در نخستین گام دارد؟

ژنرالی برای حفظ بقای قلعه ایران در آسیا

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری موج،  امیر قلعه نویی 1 آذر 1342 در تهران به دنیا آمد. قلعه نویی فوتبال را از راه آهن آغاز کرد.اردشیر لارودی و پرویز ابوطالب، اولین کسانی بودند که او را برای تیم‌ های پایه‌ راه‌ آهن انتخاب کردند و بعد ناصر ابراهیمی او را به تیم بزرگسالان راه‌ آهن برد که توانست در سن 17 سالگی، 3 گل در جام حذفی تهران در سال 1359 بزند.

در این فصل راه‌ آهن هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را در جام حذفی تهران شکست داد و تا فینال پیش رفت، اما با شکست در مقابل نیروی هوایی نایب قهرمان شد. امیر در سال 1360 به تیم ملی جوانان دعوت شد که نمایش قابل قبولی هم از خود ارائه کرد. ناصر ابراهیمی از میان تمام بازیکنان نخبه راه‌ آهن مثل فرشاد پیوس، مرتضی یکه، و بیژن طاهری، تنها قلعه نویی 18 ساله را با خود به شاهین برد.

شاهین، ملی پوشان زیادی در آن روزها داشت که نادر فریادشیران، مهدی دینورزاده، نصرالله عبداللهی، محمد صادقی و حمید مجدتیموری شامل آن بودند. ابراهیمی در سال 1363 از شاهین جدا شد و جای خود را به محراب شاهرخی و سپس به نصرالله عبداللهی داد. در سال  1364 و پس از خداحافظی صادقی از فوتبال و جدا شدن دینورزاده از شاهین، قلعه نویی 22 ساله به عنوان کاپیتان تیم انتخاب شد، در حالی که در ترکیب اصلی شاهین تقریباً تمام بازیکنان از نظر سنی از او بزرگتر بودند.

امیر قلعه نویی بعد از 6 سال بازی در شاهین در سال 1366 لژیونر شد و به السد قطر پیوست و همراه با این تیم قهرمان لیگ و جام حذفی شد. قلعه نویی در زمستان 1367 به تهران بازگشت و به باشگاه استقلال تهران پیوست و تا پایان دوران بازی اش در این تیم ماند.

امیر قلعه نویی

ژنرال استقلال

امیر قلعه نویی یکی از اسطوره های فوتبال ایران و استقلال است. ژنرال 9 فصل آخر فوتبالش را در استقلال گذراند و در 4 سال آخر حضورش در استقلال بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو می‌ بست. به امیر قلعه نویی در زمان فوتبالش، به دلیل میدان داری منحصر به فردش لقب ژنرال دادند.

اولین بار کامران منزوی به او لقب ژنرال داد و زنده یاد عباس عبدالمکی در تحلیل های فنی هم از این لقب برایش استفاده می کرد. قلعه نویی زمانی که سرمربی شد، لقب ژنرال رویش ماند و هنوز هم هواداران و مطبوعات از این لقب برای قلعه نویی استفاده می کنند. امیر قلعه نویی در زمان مربی گری اش هم کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشته و 5 قهرمانی لیگ برتر به همراه تیم های استقلال و سپاهان را در کارنامه اش دارد.

حالا امیر قلعه‌نویی پس از ۱۶ سال و تماشای چهره‌هایی مانند منصور ابراهیم‌زاده، علی دایی، افشین قطبی، کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ بر روی صندلی محبوبش، دوباره بازگشته است تا به قول خودش کاری که اجازه ندادند انجام دهد را به سرانجام برساند.

 

اولین تجربه تک شکستی قلعه نویی با مربی گری تیم ملی

 

قلعه‌نویی برای نخستین بار در 26 تیر ماه سال ۸۵ و پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفت. او که جایگزین برانکو ایوانکوویچ کروات شده بود، ماموریت داشت تا ایران را پس از سال‌ها به مقام قهرمانی جام‌ ملت‌های آسیا برساند، در این رقابت‌ها، او با هدایت تیم ملی صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شد و بالاتر از کره جنوبی به‌عنوان تیم نخست، تیم ملی را به جام ملت‌ها برد. در جام ملت‌ها، تیم ملی با هفت امتیاز به‌عنوان تیم نخست گروهش راهی مرحله بعد شد.

در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی در ضربات پنالتی، نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد تا از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. پس از این رقابت‌ها، قلعه‌نویی از تیم ملی کنار رفت و تا سال‌ها اعلام کند بدون شکست در بازی‌های رسمی برکنار شده است. پایان کار او در تیم ملی 31 تیر ماه 1386 بود که با این اوصاف عمر مربیگری‌اش در تیم ملی به 370 روز رسید.

تنها شکست قلعه‌نویی در 90 دقیقه در زمان حضورش در تیم ملی، در دیداری دوستانه مقابل مکزیک و با نتیجه 4 بر صفر بود. تیم ملی در زمان قلعه‌نویی در مجموع 10 بار به پیروزی رسید، در شش بازی به نتیجه تساوی رضایت داد و در یک بازی هم طعم شکست را چشید. پیروزی 8 بر یک مقابل جامائیکا بهترین نتیجه قلعه‌نویی با تیم ملی به شمار می‌رود.

امیر قلعه نویی

امیر قلعه نویی در جام ملت‌های آسیا 2007

 

امیر قلعه‌نویی پس از جدایی از تیم ملی در تیم‌های مس‌کرمان، استقلال (۲ دوره)، سپاهان (۲ دوره)، تراکتور (۲ دوره)، ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان مربی‌گری کرد و توانست ۵ قهرمانی و ۴ نایب‌قهرمانی لیگ برتر و ۲ قهرمانی و ۲ نایب‌قهرمانی جام حذفی را به کارنامه افتخارات خود اضافه کند.

در تمام این سال‌ها ژنرال فوتبال ایران هر بار که فرصتی پیش می‌آمد و صحبتی در خصوص فوتبال ملی مطرح می‌شد، از بی‌عدالتی که در زمان حضورش در تیم ملی در حق خودش شده سخن می‌گفت و از امکاناتی که در اختیار سایر سرمربیان تیم ملی قرار گرفت و به او نرسید گلایه داشت. ژنرال همواره به دنبال فرصت دیگری برای اثبات توانایی‌هایش در رده ملی بود و حتی وقتی در اواسط فصل ۹۹-۹۸ و در زمان دوره دوم حضورش در سپاهان پیشنهاد تیم ملی را دریافت کرد به دنبال توافقی برای جدایی از سپاهان و حضور در تیم ملی بود که درخواست او هرگز مورد موافقت مدیران وقت باشگاه سپاهان و کارخانه فولاد مبارکه قرار نگرفت.

در یک نگاه کلی قلعه‌نویی 59 ساله مربیگری‌اش را با تیم کشاورز آغاز کرد و سپس به برق تهران رفت. او در ادامه به استقلال تهران رفت و پس از قهرمانی در جام حذفی به استقلال اهواز پیوست. او پس از بازگشت به استقلال، این تیم را پس از سه فصل قهرمان لیگ برتر کرد و سپس سرمربی تیم ملی شد. در کارنامه قلعه‌نویی، سه قهرمانی لیگ برتر با استقلال و دو قهرمانی جام حذفی با این تیم دیده می‌شود. او هدایت تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، تراکتور تبریز، ملوان بندر انزلی و گل‌گهر سیرجان را نیز برعهده داشته است. وی با سپاهان اصفهان نیز به دو قهرمانی لیگ برتر رسیده است.

امیر قلعه نویی

قبل و پس از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نام امیر قلعه‌نویی در کنار سایر گزینه‌ها بارها برای هدایت تیم‌ملی مطرح شد و حتی در آخرین مورد که نام او به صورت رسمی در میان گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی‌ قرار گرفت، واکنش اینستاگرامی این مربی باسابقه فوتبال ایران را در پی داشت و او از حضور در تیم ملی انصراف داد.

اما این پایان کار نبود و ژنرال فوتبال ایران برای دومین بار نتوانست دست رد به سینه فدراسیون بزند و با پذیرش هدایت تیم‌ملی، پس از سال‌ها خود را در معرض چالشی جدید قرار داد. حالا او این فرصت را دارد تا به منتقدان خود ثابت کند در دوره نخست حضورش در تیم ملی نسبت به وی کم‌لطفی شده است و می‌تواند در صورت مهیا بودن شرایط کشتی تیم ملی را به ساحل موفقیت برساند.

موفقیتی که از نظر جامعه فوتبالی ایران چیزی جز قهرمانی در مسابقات جام ‌ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نمی‌تواند باشد؛ این رقابت‌ها در دی ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و امیر قلعه‌نویی حدود ۱۰ ماه زمان دارد تا ملی‌پوشان را برای حضور قدرتمندانه در این مسابقات آماده کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه