English

صفر تا صد حذف سرخابی ها از لیگ قهرمانان آسیا؛

شوربای فوتبال ایران به کام کیست؟

خبر حذف دو تیم تاریخ دار فوتبال ایران از آسیا حاشیه های زیادی را در پی داشته و از بازیکن و مربی و کارشناس و وکیل و وزیر همه را به تکاپو انداخته و هر کسی هم اظهار نظر جدیدی ارائه میدهد که در جای خود قابل تامل است.

شوربای فوتبال ایران به کام کیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فوتبال ایران یک سر و گردن از فوتبال آسیا بالاتر است و در سال های اخیر هم شاهد بازی های خوب دو تیم سرخابی بوده ایم، اما مشکلات فوتبال ایران ریشه ای است و کار من و شما و این کارشناس و اون پیشکسوت نیست.

ما باید به این اجماع برسیم که آیا ما فوتبال حرفه ای را میخواهیم یا نه؟ من به شخصه نمیتوانم به این سوال جواب بدهم و از کارشناسان و مراجع زیربط خواهشمندم پاسخ شفافی بدهند. اگر میخواهیم باید موانع موجود را از سر راه برداریم اگر هم که نمیشود حالا به هر دلیلی که ذهن ما به آن نمیرسد بازهم اعلام کنید نمیشود.

یکی از مهمترین ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه  کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح شده از سوی AFC است. یک کشور یک استادیوم ناتمام با نقایص فنی قابل توجیه نیست.

حالا چرا این ها را برطرف نمیکنیم خدا میداند. مگر چقدر هزینه میخواهد؟ دوستداران ورزش خصوصا فوتبال کم نیستند میتوانستیم از خیرین ورزشی استفاده کنیم. یعنی کشوری به عظمت نام ایران برای ساخت هزینه یک استادیوم معطل است؟ کاش مشکلات بهتری داشتیم. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با مدیریت مشترک وزارت ورزش اداره می‌شوند. اعمال این "خطا" در کنار عدم رعایت سایر شرایط الزامی مانند تدوین و ارائه برنامه‌های تعریف شده طبق اساسنامه AFC در زمینه امور جوانان، امور پزشکی و نیز عدم وجود ثبات مالی (مانند بدهی به بازیکنان و مربیان)، گریبان‌گیر تیم‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر شده است.

گفتنی است که با حذف این ۳ تیم از لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌ سپاهان اصفهان به عنوان دومین نماینده ایران به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی می‌شود. در کنار این تیم، تیم فولاد خوزستان نیز دیگر نماینده فوتبال ایران در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. به جای استقلال و پرسپولیس نیز هیچ باشگاه ایرانی دیگری به مسابقات لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۲ به عنوان "جایگزین"، اضافه نخواهد شد.

در این میان که یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال و پرسپولیس که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند. البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.

از دیگر مشکلات پرسپولیس بحث پرداخت مطالبات گابریل کالدورن بود. بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدورن را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پروده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.

درباره بدهی‌ها، بررسی پرونده استقلال نشان می‌دهد این باشگاه پیش از تاریخ ۱۰ شهریور بدهی قطعی نداشته و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی برمی‌گردد.

واقعیت این است که فوتبال ایران از آن حالت سنتی خارج شده است ما باید پا به پای دنیا جلو برویم .در عقد قراردادهای خارجی باید دقت کنیم اما از انجا که عده ای خودشان را سلطان بلامنازع فوتبال میدانند با دو تا از دوستانشان میروند و جان من و جان شما قراردادهایی را میبندد که در مخیله هیچ ادمی نمیگنجد و بعد امضا میکنند و برمیگردند و فکر نمیکنند باید غرامت را پرداخت کنند .مشکل اصلی فوتبال ایران فقر سواد حرفه ای است و تا این موضوع ریشه ای برطرف نشود این شوربای فوتبال ایران است که معلوم نیست به کام کیست ؟ ظاهرا که از بزرگ تا کوچک هم ناراضی این وضعیت هستند

به باشگاه‌ها ۵ روز و‌ تا روز ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ فرصت داده شده تا دفاعیات و‌ مدارک و مستندات خود را برای تصمیمات آتی ارسال کنند.

AFCهفده ایراد از پرسپولیس و 15 ایراد از استقلال گرفت

دبیرکل فدراسیون فوتبال تلویحا حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا را تأیید کرد، از صحبت‌های حسن کامرانی دبیرکل فدراسیون فوتبال پیداست که استقلال و پرسپولیس شانسی برای حضور در رقابتهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا ندارند. 

باورش سخت است اما AFC ایرادهای پرسپولیس را در 623 صفحه و ایرادهای استقلال را در 490 صفحه لیست کرده که برخی از این صفحه‌ها شامل فرم‌ها و لیست‌هایی می‌شود که باید دو باشگاه به راحتی پر می‌کردند. به طور نمونه، لیست بازی‌های حرفه‌ای‌شان در یک سال گذشته، فرم آموزش کادرفنی تیم و فرم‌ها و لیست‌های ساده دیگر که برخی را اصلا فدراسیون به دست دو باشگاه نرسانده و بخش عمده‌اش را هم دو باشگاه پشت گوش انداخته‌اند.

متاسفانه ناآشنایی فدراسیون فعلی به قواعد کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال و پرسپولیس را در منگنه قرار داده و ممکن است جواب‌های استقلال و پرسپولیس از نگاه کنفدراسیون قانع کننده نیاید و هر دو باشگاه حذف شوند 

مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از وزارت ورزش به وزارت صمت و اقتصاد منتقل شد.با توجه به مالکیت مشترک سرخابی‌ها که یکی از ایرادهای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای عدم صدور مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه عنوان شده است، مالکیت باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شد.

برخی ایرادها و نواقص دیگر که مانع از دریافت مجوز حرفه‌ای دو باشگاه شده نیز در حال برطرف شدن است و از سوی باشگاه‌ها بارگذاری خواهد شد. با این شرایط باید دید AFC چه تصمیمی در این باره می‌گیرد و آیا کورسوی امیدی برای بازگشت پرسپولیس و استقلال به آسیا وجود دارد یا خیر.در خبرهای بعدی اعلام شده است که استقلال و پرسپولیس هنوز از آسیا حدف نشده‌اند

رئیس کمیته استیناف اعلام کرده است که مدارک برای AFC فرستاده شد و استقلال و پرسپولیس هنوز از آسیا حذف نشده‌اند. البته در این بین مشکل مالکیت سرخابی حل شد.

 فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال در مصاحبه‌ای بیان کرد : استقلال محروم نمی شود اما جریمه مالی خواهیم شد

فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال اضافه کرد : باشگاه استقلال از ۱۰ اسفندماه ۹۹ تا یک مهر ۱۴۰۰ هیچ اقدامی جهت اخذ مجوز حرفه ای نکرده بود.

اگر کمیته بدوی مدارک را تأیید می‌کرد موضوع اخد مجوز حرفه‌ای حل می‌شد.

بعید می‌دانم برای استقلال محرومیت در نظر گرفته شود ولی جریمه مالی می‌شویم.

عده‌ای باعث و بانی وضع موجود هستند ولی در نقش شاکی ظاهر می‌شوند.

شاید خبر حذف به اندازه کافی برای هواداران استقلال و پرسپولیس ناراحت کننده باشد، اما فقط همین خبر نمی‌تواند پایان ماجرا باشد.

در صورتی که مشخص شود استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر با ارائه اسناد خلاف واقع، قصد داشته‌اند فدراسیون فوتبال و AFC را برای دریافت مجوز حرفه‌ای خود فریب دهند، مسلماً باید منتظر تبعات آن هم باشند.

تبعاتی که می‌تواند از جریمه نقدی که حداقل محکومیت است آغاز شود و تا محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل‌های آینده که محکومیتی سنگین خواهد بود، ادامه پیدا کند.

واکنش باشگاه پرسپولیس به حذف از آسیا هم قابل توجه است این تیم اعلام کرده است که ۳ ماه پیش حذف بودیم!

سیامک نعمتی مصاحبه ای داشته و این جمله را « مرسی که آسیا را هم از این تیم گرفتید!»بیان کرد و باید این سوال را پرسید اقای نعمتی مرسی از کی؟ 

علی عطایی هم معاون مالی باشگاه پرسپولیس با اشاره به حذف سرخابی‌ها از آسیا در صفحه شخصی خود نوشت: 

کاملاً مشخص بود که امید واهی می‌دادند. ۳ ماه پیش حذف شده بودیم. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دادند تا سال آینده در ACL (لیگ قهرمانان آسیا) نباشیم. 

همانطور که گفته بودم به جای مواجهه با چالش‌ها و حل مشکلات، هموطنان‌مان راحت‌ترین کار را انتخاب کردند و ۳ ماه پیش ریجکت‌مان کردند.

معاون باشگاه پرسپولیس چند هفته پیش هم اعلام کرده بود: مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها همان روزی دچار مشکل شد که کمیته بدوی به جای کمک به برطرف نمودن نواقص، اقدام به رد مجوز کرد. بعد کمیته استیناف بدون دلیل اقدام به تایید پرونده‌ها کرد. فکر می‌کنم بهترین سیگنال‌ها برای حساس شدن AFC از داخل مخابره شد. مشکلات ما داخلی است یا خارجی ،بهر حال طرفداران سرخابی ها را کاملا نامید کردید .البته فوتبال دوستان بدانند ما تنها نیستیم و نمایندگان کشورهای کره شمالی، لبنان و میانمار، مجوز حضور در این رقابت‌ها را دریافت نکردند .ایران را با چه کشورهایی مقایسه میکنید 

ادعای شکایت مجلس از روحانی درپی حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا شایان توجه است که «مجلس از حسن روحانی به دلیل ترک فعل درباره استقلال و پرسپولیس که در نهایت باعث حذف آنها از آسیا شد ، شکایت می‌کند.»

در سال‌های قبل بارها نسبت به حرفه‌ای شدن استقلال و پرسپولیس هشدارهای متعددی به فدراسیون فوتبال داده شده بود که علیرغم اطلاع دولت قبل از این موضوع هیچ اقدامی برای حل مشکلات این ۲ باشگاه انجام نشد.

 واقعیت این است که مشکل فوتبال ما درون خود بافت فوتبال است ولی چگونه میتوان انرا رفع کرد.

در جدید ترین خبر که بسیار ناراحت کننده نیز،بوده است رئیس سابق فدراسیون به فوتبالی‌ها کار را یکسره کرد و اب پاکی را روی دست همه ریخت  و آنهم اینکه شاید ایران را از حضور در جام جهانی محروم کنند.

علی کفاشیان درباره اینکه اگر اساسنامه فدراسیون فوتبال تصویب نشود، این موضوع باعث می شود که کل فوتبال ما از ریل خارج شود گفت:

متأسفانه در آینده جام جهانی را در پیش داریم و قطعا اگر این مشکلات حل نشود جلوی ما را برای حضور در جام جهانی می‌گیرند.

 همین اتفاق برای تیم پرتغال هم رخ داده بود و فیفا به آنها اعلام کرده بود اگر مشکلاتتان حل نشود نمی‌گذاریم به جام جهانی بروید. از همین الان باید هشدارهای لازم را به مسئولان بدهیم.

فیفا می‌تواند در حوزه خود مخالفت کند، همانطور که در فدراسیون مجمع می‌تواند یک تیم و یک عضو را تعلیق‌کند و نمیتواند درتشکیلات فدراسیون بیاید، فیفا هم می‌تواند اعلام کند اگر مشکلات حل نشود نمی توانید در مقابل تیم های خارجی قرار بگیرید.

با ذکر واقعیت مذکور بنظر میرسد که دیگر وقت آن رسیده باشد که باید فکری بحال فوتبالمان کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه