English

اندر احوالات یک ابهام قدیمی؛

قرارگاه جوانان وعده‌ای که باید عملی شود!

سید حمید سجادی با کسب ۱۶۳ رای موافق و ۱۰۷ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع توانست، به دشوارترین حالت ممکن، از مجلس شورای اسلامی، برای حضور در وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد بگیرد و به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شود تا اینبار پس از چندین سال با تابوشکنی، پای یک ورزشی به مسند وزارت ورزش و جوانان باز شود.

قرارگاه جوانان وعده‌ای که باید عملی شود!

 به گزارش خبرگزاری موج، باتوجه به تعداد نه‌ چندان بالای آرای موافق او و مخالفت اکثیرت اعضای کمیسیون فرهنگی و بعدتر انتقادات گسترده و تند رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم، از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که، کار برای سجادی در مسند وزارت ورزش و جوانان بسیار دشوارتر از وزرای قبلی باشد.

مسیری که ابتدا به علتِ وجود مخالفان فراوانی که سجادی از همین حالا دارد، پُرپیچ و خم خواهد بود و بعدتر هم شرایط خرابه‌ای است، که عملکرد فضاحت‌بار مسعود سلطانی‌فر در دولت دوازدهم برای او، به یادگار گذاشته است.

اما پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان، مدت زمان مدیدی است که، مقوله جوانان در سیاست‌های این وزارتخانه، مغفول مانده است و حتی تغییر دولت‌ها هم این رویکرد نادرست را عوض نکرده، تا معاونت جوانان در وزارت ورزش و جوانان، نقش فرزند سرراهی این وزارتخانه را در دولت‌های مختلف داشته باشد.

اما طبق همان چرخه باطلِ وزرای ورزش و جوانان در سال‌های اخیر، حمید سجادی هم در برنامه‌های خود، قولِ چندان قابل اتکایی درخصوص جوانان نداد و رسیدگی به امور جوانان، در برنامه‌های اصلی او برای رسیدن به میز و صندلی مدیریت ورزش کشور نبود،‌ تا آن نگرانی‌های همیشگی، در دولت سیزدهم هم باقی بماند.

تنها موضوع مهمی که وزیر ورزش دولت سیزدهم درخصوص موضوع جوانان مطرح کرد، ایجاد قرارگاه جوانان در دولت سیزدهم بود، حال اینکه این قرارگاه، چه تفاوت‌هایی با معاونت جوانان فعلی این وزارتخانه دارد و رویکرد آن نسبت به توزیعِ عادلانه کانون توجه، نگاه حرفه‌ای و حتی تخصیص بودجه این وزارتخانه نسبت به قرارگاه احتمالی جوانان و معاونت ورزش وزارت، چه مواردی خواهد بود نیز، همچنان نامشخص است.

سجادی در برنامه‌های محدودی که برای جوانان مطرح کرد؛ طی سخنانی تصریح کرد: امروز فصل میدان دادن به جوانان است، این نشان می دهد که برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید نقشی ستادی و تعاملی پیدا کند، نسل جوان را برانگیزد و استعدادهای آنها را شکوفا کند؛ اگر جوانان موتور پیشران کشور هستند.

وی همچنین اضافه کرد: انشاءالله این وزارتخانه را یک قرارگاه مسائل مربوط به جوانان می کنیم، مربوط به نیازهای آن‌ها، البته این کار یک دستگاه نیست، کار همه کشور است ولی دبیرخانه این قرارگاه قول داده‌اند که در این وزارتخانه تشکیل می‌شود، امروز دشمن امید را هدف قرار گرفته‌ است.

این وزارتخانه قرارگاه تولید امید خواهد بود، به امید خدا و کمک شما.

متاسفانه در طی سال‌های اخیر، ساختار دو حوزه ورزش و جوانان در این وزارتخانه، متوازن نبوده و سیاست‌های اشتباه دولتی‌ها، اغلب با بها دادن بیش از حد به ورزش، خصوصا ورزش قهرمانی، موجب شده، نیازهای جامعه که بیشتر به موضوع جوانان بازمی‌گردد، نادیده انگاشته شود، موضوعی که در بحث مدیریت وزارت ورزش و جوانان، در دولت‌های مختلف، تبدیل به یک معضل و خلاء مدیریتی شده و تا معاونت جوانان این وزارتخانه، یک پست تشریفاتی لقب گیرد و عملا برنامه خاصی برای ساماندهی و حل معضلات جوانان، حداقل در این وزارت‌خانه وجود نداشته باشد.

حال باتوجه به شرایط موجود، گویا باید به اثبات این نتیجه‌گیری برسیم که ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، از همان ابتدا طرح مناسب و کاربردی نبود، زیرا باتوجه به رویکردی که از وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال اخیر به چشم دیدیم، گویا این دو حوزه هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند و هیچ دولتی نتوانسته توازن را در این حوزه‌ها برقرار کند و همیشه مقوله ورزش به موضوع جوانان ارجحیت داشته است.

به هر جهت، گویا در دولت سیزدهم هم، چندان نقش جوانان در سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان، پررنگ نیست و هیچ یک از معضلات امروز جامعه ما که اغلب به جوانان کشور بازمی‌گردد، در برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان، دیده نمی‌شود، از ازدواج و تحصیل گرفته، تا اشتغال و اعتیاد و چندین مورد دیگر که فعلا در برنامه وزارت ورزش و جوانان در دولت سیزدهم، مغفول مانده است!

باری؛ امیدواریم، وزارت ورزش و جوانان، در همین ابتدای کار، برنامه‌ای تحولی در جهت، رسیدگی به امور جوانان تدوین کند و در چارتِ قرارگاه جوانان، اجرایی‌سازی آن، توسط شخص وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم، پیگیری شود، اگر هم امکان برقراری توازن مدیریتی در دو حوزه جوانان و ورزش، وجود ندارد، بهتر است با اعلام آن، یک تصمیم درست در قبال جوانان گرفته شود تا در ادامه، این مقوله مهم به دست فراموشی سپرده نشود! در نهایت باید منتظر ماند و دید، رویکرد و عملکرد سید حمید سجادی، در وزارت ورزش و جوانان چگونه خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه