English

آقای وزیر! مجامع استقلال و پرسپولیس را تحویل بده

یکی از مباحث تمام نشدنی فوتبال ایران، حواشی نخوه مدیریت دو باشکاه استقلال و پرسپولیس است.

آقای وزیر! 
مجامع استقلال و پرسپولیس را تحویل بده

به گزارش خبرگزاری موج، باشگاهی که سالیانِ مدیدی است، تحت نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شوند و همین موضوع حواشی و بحران‌های متعددی را در موارد مختلف اعم از مدیریت، بوجود آورده است.

اما یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که در شیوه مدیریت استقلال و پرسپولیس در چندین سال اخیر وجود داشته، این است که؛ از زمانی‌ که این دو تیم زیرنظر وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته‌اند، با چه شرایطی می‌تواند، رئیس مجمع هر دو باشگاه یک فرد خاص(وزیر ورزش و جوانان) باشد!

شوربختانه، رویکردی منفی که توسط وزارت ورزش در مدیریت این دو باشگاه بزرگ فوتبالِ ما حاکم شده، توازن را در مدیریت این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به هم زده، که اوجِ این سوءمدیریت را در دوران چهار و نیم ساله صدارت مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان به چشم دیدیم، وضعیتی که به شکل محسوسی توازن و عدالت را در مقوله مدیریت سرخابی‌های پایتخت از بین برد، این موضوع تا حدی قابل لمس بود، که حتی کساتی که تلاش می‌کردند، از ابتدا این موضوع را انکار کنند، در پایان دوران وزارت ورزش دولت تدبیر و امید، دیگر نتوانستند از نقش مهم مسعود سلطانی‌فر در موفقیت‌های باشگاه پرسپولیس چشم‌پوشی کنند، نقشی که به علت تعلق خاطری که وزیر ورزش دولت دوازدهم، به آن تیم داشت، به شکل عجیبی پررنگ شد.

اما آن‌طور که مشخص است، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم، برنامه بهتری برای اداره این دو باشگاه محبوب دارد، گویا وزارت ورزش در دولت سیزدهم، قصد دارد پس از مدت‌ها، اداره استقلال و پرسپولیس را از ید خود خارج کند و اختیارات ریاست مجمع این دو باشگاه را به دو فرد دیگر واگذار کند، افرادی که با عنوان ریاست مجمع استقلال یا پرسپولیس، تمام اختیاراتی که تاکنون وزیر ورزش در مدیریت این دو باشگاه را داشته را برای اداره سرخابی‌ها داشته باشند.

برنامه‌ای که می‌تواند، اجرایی‌ کردن آن به شکل درست و حرفه‌ای، از هر جهت هم برای وزارت ورزش و جوانان‌ و هم برای این این دو باشگاه، مفید واقع شود، چرا که در وهله اول، وزارت ورزش از فشار هواداران این دو باشگاه و ملقب شدن به وزیر استقلالی یا وزیر پرسپولیسی رهایی می‌یابد و عنوان باباحمید وارد فرهنگ لغات فوتبالی‌ها نمی‌شود، از طرف دیگر هم این دو باشگاه پس از سالیان مدیدی می‌توانند توسط یک مجموعه مدیریتی، متخصص و کارآمد اداره شوند.

اما راهکار درست اداره کردن استقلال و پرسپولیس چیست؟ باتوجه به بحران‌های متعدد و تمام‌نشدنی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارند، با تشکیل ساختار حرفه‌ای برای داشتن یک مجمع متخصص و کارآمد، این دو باشگاه از داشتن اعضای پوشالی هیات مدیره‌، که تاکنون توسط وزارت ورزش و جوانان در سال‌های اخیر به بدنه این دو باشگاه تحمیل می‌شدند و هیچ کارآیی و توانمندی هم نداشتند، رهایی می‌یابند.

اما در شرایطی یک مجمع باشگاه متخصص خوانده می‌شود که افراد متشکل از مجمع باشگاه استقلال یا پرسپولیس، خِبره‌های ورزشی باشند و این اهلیت را داشته باشند که بتوانند صلاحِ باشگاه را تشخیص دهند و در بزنگاه‌های حساس، تصمیماتی درست بگیرند، مجمعی که در کنار آن هیات مدیره انتخاب شود و آن هیات مدیره با اختیار تام، یک فرد را به عنوان مدیرعامل باشگاه برگزیند.

پروسه انتخاب مدیرعامل هم باید در شرایطی عملی شود، که هیات مدیره باشگاه، با گزینه‌های مطرح برای پست مدیرعاملی، مصاحبه کند و پس بررسی دقیق تمام برنامه‌های گزینه‌های مختلف، گزینه اصلح به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شود، رویدادی که در زمان تصدی سلطانی‌فر بر مسند وزارت ورزش و جوانان، به هیچ وجه دیده نمی‌شد و همین سوءمدیدیت، تنش‌های متعددی را برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بوجود می‌آورد.

مهم‌ترین اقدامی که وزارت ورزش و جوانان باید انجام دهد، الزام تشکیل یک ساختار حرفه‌ای با یک سلسله مراتب است، که رئیس مجمع با انتخاب اعضای هیات مدیره و سپس با برگزیدن مدیرعامل، افرادی را در سطح  مدیریت کلان باشگاه قرار دهند که علاوه بر تخصص و کارآمدی در حوزه ورزش، دارای یک برنامه مشخص برای اجرای اهداف راهبردی باشگاه در جهت موفقیت باشند.

باری؛ باید منتظر ماند و دید، شرایط مدیریت دو باشگاه محبوب پایتخت در آینده چه خواهد شد، آیا وزیر ورزش دولت سیزدهم، می‌تواند این راهکار درست را برای اداره کردن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را اجرایی کند یا فشارهای همیشه در صحنه، از افراد خارج از این محدوده، بازهم جلوی حرفه‌ای‌سازی سرخابی‌های پایتخت را خواهد گرفت!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه