English

عنبرستانی در گفت و گو با موج؛

یکی از ارکان مهم فوتبالِ پایه، آموزش و پرورش است

سرمربی اسبق تیم ملی دانش آموزی، ضمن ابراز خرسندی از استعداد یابیِ درستِ دانش آموزان توسط آموزش و پرورش، از کمبود بودجه برای این ارگان انتقاد کرد.

یکی از ارکان مهم فوتبالِ پایه، آموزش و پرورش است

داوود عنبرستانی سرمربی سابق تیم ملی دانش آموزی در گفتگویی با خبرگزاری موج، از ماهیت، کلیات و عملکرد تیم ملی دانش آموزی مطالبی را ارائه دادند که در ادامه توجه شما را به آن جلب میکنیم.

 

عنبرستانی درباره تیم ملی دانش آموزی و پتانسیل های آن در زمینه استعداد یابی گفت: 

همانطور که می دانید یکی از ارکان مهمِ فوتبال پایه، آموزش و پرورش است. زمانی که آموزش و پرورش در این زمینه دچار ضعف و ناتوانی شد، به دنبال آن فوتبال پایه ی کشور هم افت کرد که این موضوع باعث شد مسابقات آموزشگاهی به ندرت انجام شود. اما چندین سال است که فوتبال متوسطه و دبیرستانی در سطح کشور برگزار می شود که این مسابقات هر ساله، بهمن و اسفند ماه، بخاطر شرایط آب و هوایی در بندرعباس انجام می شود. 

بهترینهای ایران در آموزشگاه گِرد هم می آیند، باهم مسابقاتی برگزار می کنند و از بین آنها تیم ملی ایران انتخاب و وارد مسابقات آسیایی می شوند. از این تیم های دانش آموزی بازیکنهای بزرگ و با استعدادِ زیادی کشف و به فوتبال باشگاهی معرفی می شوند.

 

وی در این زمینه به مواردی اشاره کرد و ادامه داد:

نمونه ای برای شما مثال میزنیم که توانست از طریق فوتبال دانش آموزی دیده شود. آخرین بار که مسابقات در بندرعباس انجام شد، آریا برزگر از همین مسابقات شناخته و توسط آقای پور موسوی، سرمربی وقت تیم ملی جوانان، به تیم ملی دعوت شد. بازیکنی که با پرسپولیس قرارداد بست و به صورت قرضی به تیم های دیگر در لیگ برتر پیوست.

آموزش پرورش جایگاه خاصی در فوتبال پایه دارد چرا که دسترسی راحت تری به محل ها و مکان هایی که می شود بازیکن با استعداد پیدا کند، دارد که وزارت ورزش نمیتواند دسترسی داشته باشد. 

به عنوان مثال؛ وزارت ورزش نمیتواند به روستاهای دور افتاده در شهرهایی مانند کردستان دسترسی پیدا کند ولی از طریق آموزش و پرورش و به واسطه تحصیل دانش آموزان در مدارس، این عمل امکان پذیر می باشد. اگر دانش آموزی در زمینه ی فوتبال یا هر رشته ی دیگری استعداد داشته باشد توسط معلم شناسایی، معرفی و دیده می شود. فوتبال جایگاه و نقش تعیین کننده در آموزش و پرورش دارد و امیدوارم وزارت آموزش و پرورش بیشتر به این جایگاه توجه کند و برای آن سرمایه گذاری ویژه ای داشته باشد. 

 

سرمربی البرزی تیم ملی دانش آموزی درباره این که چرا به تیم ملی دانش آموزی توجه نمی شود، گفت:

در آموزش و پرورش بودجه همیشه کم است. ورزشِ ما در همه ی رشته ها نیازمند هزینه است که متاسفانه بودجه بسیار کمی به آموزش و پرورش و تربیت بدنی ما تعلق گرفته است . سالهای گذشته مسابقات در مقطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان در هر سه مقطع در سطح شهرستان و استان و کشور برگزار میشد.متاسفانه به دلیل این که دستخوش تغییرات شده است، فقط در مقطع دبیرستانی و هر چند سال یکبار برگزار می شود.

برای این که ورزش و یا فوتبال یک کشور پیشرفت کند باید سه ارگان اصلی که شامل آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت ورزش هستند، دست به دست هم بدهند و همکاری کنند. متاسفانه به علت کمبود بودجه که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است کمتر در این بخش سرمایه گذاری شده است. 

اگر آموزش و پرورش در قسمت ورزش سرمایه گذاری کند، در سالهای آینده قهرمانان بزرگی را به دنیا معرفی خواهیم کرد.

 

وی در ادامه اذعان داشت:

ما در کشورمان، استعدادهای بیشماری در رشته های مختلف ورزشی داریم که هنوز کشف نشده اند. خیلی از افراد با استعداد ما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی که دارند نمیتوانند در آموزشگاه ها ثبت نام کنند و این استعدادها فقط از طریق مدارس پیدا و دیده می شوند و با حمایت ناچیز، میتوانیم پرورش بدهیم.

متاسفانه در مدارس ایران، زمان خیلی کمی برای ورزش دانش آموزان در نظر گرفته شده است و این یک معضل بزرگ است که در کنار مسائل اقتصادی گریبانگیر ورزش و آموزش و پرورش شده است. 

زمانی که یک استعداد به عنوان فوتبالیست خیلی خوب کشف می شود، آموزش و پرورش می تواند در سال آخر راه درست را در این راستا، به دانش آموز نشان دهد. بازیکن وقتی به عنوان استعداد شناخته می شود مشکلات زیادی در مسیرش وجود دارد و امکان دارد به بیراهه کشیده شود و باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن او را پرورش بدهیم. به اعتقاد بنده حفظ و نگهداری و پرورش یک استعداد خیلی مهم تر از کشف کردن آن است. 

مربی و استعداد یاب فوتبال با اشاره به این که فوتبال پایه و آموزش پرورش مکمل هم هستند گفت:

فوتبال پایه و فوتبال آموزش و پرورش مکمل هم هستند اگر این دو باهم تعامل نداشته باشند قطعا با مشکل مواجه می شوند. آموزش و پرورش باید با هیات فوتبال تعامل کند. همانطور که می دانید در هیاتهای فوتبال ملاک تعیین رده سنی و خیلی از مسائل دیگر و همچنین گواهی اشتغال به تحصیل دانش آموز را باید از آموزش و پرورش دریافت کنند. آموزش پرورش سیستمی دارد که همه ی اطلاعات دانش آموزان در آن ثبت شده است.

بارها ما به این مشکل برخوردیم بازیکنی از آموزش و پرورش معرفی و وارد باشگاهی شده است، زمان برگزاری مسابقات تیم ملی دانش آموزی که بازیکن ها باید در اختیار تیم ملی قرار بگیرند، متاسفانه برخی از باشگاه ها همکاری نمی کنند .‌ اگر همکاری و تعامل بین دو ارگان وجود داشته باشد بازیکنان در بُعد بین المللی تجارب بسیاری را کسب خواهند کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد:

متاسفانه معلمان ورزشی روش کار تیم ملی دانش آموزی را نمی دانند. وقتی بازیکنی را کشف می کنند. 

آنها را به آموزشگاه ها معرفی می کنند در حالی که باید به مربیان تیم ملی دانش آموزی معرفی کنند. متاسفانه از سال ۲۰۱۷ که قهرمان آسیا شدیم دیگر تیم ملی دانش آموزی تشکیل نشد. همان سال آموزش و پرورش سیستمی را همانند استعداد یابی کمیته جوانان اجرا کرد. به این شکل که پس از استعدادیابی در سطح منطقه، تیم ملی دانش آموزی را تشکیل دادیم که ملاک کار ما این بود که هیچ بازیکن ملی پوش را به اردو دعوت نکنیم. 

به عنوان مثال: تیم ملی نوجوانان با سرمربیگری آقای چمنیان درگیر بازیهای جهانی بودند. همه ی بازیکنان تیم ملی نوجوانان، دانش آموزان بودند که ما میتوانستیم از آنها برای بازیهای تیم ملی دانش آموزی استفاده کنیم ولی این کار را انجام ندادیم.

و یا تیم ملی جوانان با سرمربیگری آقای پورغلامی درگیر مسابقات آسیایی بودن که نیمی از بازیکنان، دانش آموز بودند که از آنها هم بهره نبردیم. شعار ما این بود: استعدادهایی را کشف و پیدا کنیم که به هر دلیلی نتوانستن وارد تیم ملی بشوند.

در آن مقطع ما توانستیم تیم ملی سومی را که بر اساس قانون آموزش و پرورش تعداد ۱۸ بازیکن تشکیل دادیم و وارد مسابقات آسیایی شدیم که توانستیم در برابر تیمهای قدرتمندی همچون تایلند و کره جنوبی و مالزی و اندونزی را که صاحب سبک بازی بودند به پیروزی برسیم و در سال ۲۰۱۷ عنوان قهرمانی در آسیا را کسب کنیم. 

همه ی آن ۱۸ بازیکن در حال حاضر یا لیگ برتر حضور دارند و یا لیگ یک. مانند دانیال مومنی، فردین یوسفی، ارشا عباسی و ...

 

مربی اسبق تیم ملی دانش آموزی درخصوص استعدادیابی آموزش و پرورش گفت:

آموزش پرورش به درستی توانست استعدادیابی کند و بازیکنان را در کنار هم قرار داد احیا کرد و توانست تیم خوبی را تشکیل دهد. خداروشکر همه ی بازیکنان در لیگ های معتبر ایران حضور دارند. 

ما در جای جای ایران استعدادهای بسیاری داریم و آموزش و پرورش هم این پتانسیل را دارد که آنها را پیدا کند و پرورش دهد. متاسفانه مشکل اساسی کمبود بودجه است که باید تامین شود. برای مسابقاتی که از همه استانها شرکت کننده دارد و برای تامین نیازهایی مانند خوابگاه و غذا و رفت و آمد باید هزینه بشود. متاسفانه در بحث حقوقی آموزش و پرورش مشکل داریم که امیدوارم حل شود. 

 

عنبرستانی در پایان تصریح کرد:

امیدوارم روزی کشور ما در فوتبال پایه به جایی برسد که بتوانیم همانطور که در بازیکن ها دنبال استعداد هستیم و آنها را کشف می کنیم، مربیان توانا و با استعداد هم برای مربیگری کشف کنیم و برای آنها به صورت آکادمیک برنامه ریزی کنیم و پرورش بدهیم. به این شکل نباشد که بازیکنی از فوتبال خود خداحافظی کرده و دیگر بازی نمی کند با رابطه و بدون هیچ دانش فنی و علمی وارد مربیگری شود. این روند به فوتبال کشورمان آسیب خواهد زد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه