English

فرزاد آشوبی در گفتگو با موج:

تغییرات پیاپی در باشگاه ها باعث تضعیف تیم ها می شود/مربیان و بازیکنان باید تفکر و اندیشه ی حرفه ای داشته باشند.

پیشکسوت و مربی فوتبال ایران ضمن رضایت خود از جرائم سنگین کمیته ی اخلاق و کمیته ی انضباطی، از تیم گیری برخی مربیان و بازیکنان انتقاد کرد.

تغییرات پیاپی در باشگاه ها باعث تضعیف تیم ها می شود/مربیان و بازیکنان باید تفکر و اندیشه ی حرفه ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری موج؛ فرزاد آشوبی پیشکسوت پرسپولیس و استقلال ، در گفتگویی اختصاصی با اشاره به وجود بی ثباتی در کادر مدیریتی و فنی در بعضی از تیم های لیگ ایران، از آن به عنوان مهم ترین معضل و عامل ضعف و شکست تیم ها یاد کرد.

آشوبی درباره کیفیت لیگ برتر در فصلی که گذشت گفت: لیگ بیستم یک حرکت رو به جلو و روند رو به رشد و کیفیت بهتری نسبت به سال های گذشته داشت. سبک بازی و فلسفه عملکردی تیم ها بیانگر این موضوع است که البته پرسپولیس در این مسیر موفق تر ظاهر شد و همچنین سپاهان که در رده ی دوم جدول قرار گرفت. تیم سپاهان اصفهان، باشگاه بزرگی ست و افتخارات بسیاری دارد با توجه به این که چند سالی از جمع مدعیان فاصله گرفته بود ولی سال گذشته با قدرت پا به میدان گذاشت و با یک فلسفه و نگاه جذاب به فوتبال، توانست شانه به شانه ی پرسپولیس لیگ را پشت سر بگذارد. و از نظر بنده از سپاهان باید به عنوان سورپرایز لیگ نام برد.

وی در ادامه افزود:موفقیت در فوتبال شاخصه ها و فاکتورهای بسیاری دارد که یکی از آنها امتیازگیری است. زمانی که بخواهیم عملکرد یک لیگ را بررسی کنیم باید تعداد تیم هایی که در لیگ حضور دارند را در نظر بگیریم و صرفا نمیتوانیم عملکرد سه یا چهار تیم را برای کل تیم های شرکت کننده ملاک قرار بدهیم. ولی به اعتقاد بنده لیگ بیستم نسبت به لیگهای گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود ولی همچنان با شرایط استاندارد فاصله داریم.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره تیم استقلال و حضورش در فینال جام حذفی اظهار داشت: تیم استقلال به دلیل داشتن درگیری های متفاوت و مسائل پیرامونی، باعث شد بخش فنی دائما تحت تاثیر این موارد قرار بگیرد. با وجود این شرایط به سختی می شود عملکرد فنی تیم را بررسی و جمعبندی کرد. در شرایط نرمال راجع به عملکرد فنی یک تیم می شود صحبت کرد ولی به نظر بنده، مسائل پیرامونی، به روند فنی استقلال ضربه زد.

او در ادامه متذکر شد:تغییرات پیاپی در کادر مدیریتی و در مقطعی از فصل، در کادر فنی بیانگر این است که با وجود این مشکلات نباید از این تیم، انتظار نتایج عالی داشت. و همه ی این موارد باعث می شود در لیگ عنوان سومی حاصل شود و در فینال حذفی در حساسترین لحظه، جام را از دست بدهد. به اعتقاد بنده این بی ثباتی و حواشی، باعث شد استقلال علی رغم داشتن بازیکنان خوب و با کیفیت ضربات بزرگ و جبران ناپذیری را تحمل کند. 

پیشکسوت دو تیم آبی و قرمز درباره مدیریت باشگاه های پرسپولیس و استقلال اذعان داشت:درباره این موضوع نمی شود نظر داد، به دلیل این که نمیدانیم چه تصمیماتی گرفته می شود و خروجی این تصمیمات به چه صورت خواهد بود. اما همانطور که می دانید باشگاه پرسپولیس هم در بخش مدیریت دستخوش تغییرات بوده است. ولی این تغییرات بیشتر به روند باشگاه کمک کرده و نسبتا شرایط مطلوبی ایجاد کرده است. کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس، تغییرات کمی را تجربه می کنند و اغلب این تغییرات به رشد و بهتر شدن این مجموعه کمک می کند. پرسپولیس ازین نظر ثبات ویژه ای دارد.

وی در ادامه اشاره کرد:از تیمهای بزرگ انتظار می رود همیشه جزء مدعیان باشند و ترجیحا موفق به فتح جام هم بشوند.ما باید این موضوع را بررسی کنیم و دیدگاه و نگاهمان را بزرگتر و وسیعتر کنیم.پرسپولیس اگر موفق به تکرار نتایج خوب می شود بخش بزرگی از آن بخاطر ثبات است. 

آقای برانکو سه فصل و نیم سرمربی پرسپولیس بود. او در این مدت بدون تغییر، می تواند یک گروه را بسازد. بعد از آن تنها نکته ای که از این نظر با معیارهای استاندارد همخوانی ندارد، حضور کوتاه مدت آقای کالدرون است و به واسطه ساختار خوبی که شکل گرفته است در همان مدت کوتاه توانست نتایج خوبی را کسب کند. و سپس آقای گل محمدی هدایت تیم پرسپولیس را به عهده گرفت که این روند همچنان تداوم پیدا کرده است. وقتی یک گروه فنی و گروهی از بازیکنان می توانند کیفیت خوبی را تکرار کنند، خیلی مهم و تاثیرگذار است. پس اولویت حفظ و ارتقای آنهاست نه تعییرات اتوبوسی و پر تعداد.

آشوبی در ادامه بحث مدیریت باشگاه ها خاطر نشان کرد:استقلال نه تنها در بخش مدیریت خود، بلکه در بخش فنی هم تغییرات پر تعدادی را تجربه کرده است. و این تغییرات بعضا در بین بازیکنان هم وجود دارد که این رفت و آمدهای مداوم، باعث از بین رفتن زمان و انرژی تیم استقلال می شود و هیچ کمکی به مجموعه نمی کند. در نهایت موفقیت پرسپولیس طبیعتا احساس خوبی را برای هواداران به همراه خواهد داشت و فضا را برای گروه فنی یا مدیران یا بازیکن ها می تواند فراهم کند و آرامش به همراه خواهد داشت

بازیکن سابق فوتبال کشورمان درباره قانون تیم گیری برخی مربیان و بازیکنان گفت: به نظر بنده قبل از اینکه ما برای این موضوع نیازمند قانون باشیم، نیازمند یک تفکر و اندیشه ی صحیح و حرفه ای از سوی مربیان و بازیکنان هستیم. 

وقتی گروهی را تشکیل می دهیم و با آن جلو می رویم ولی به هر دلیلی موفقیت مورد نظر حاصل نمی شود و از آن گروه جدا می شویم، بهترین راهکار این است که مدتی به خودمان استراحت بدهیم، در مدت حضورمان در آن گروه، به شرایط و اتفاقاتی که رخ داد و باعث شد خارج شویم، فکر کنیم و در واقع اشکالات و ایرادات کار خودمان را متوجه بشویم و در زمان بهتر یه تصمیم و روش بهتری که می تواند ما را به سمت موفقیت هدایت کند بگیریم. و نباید بلافاصله بعد از جدایی، انتخاب دیگری داشته باشیم به دلیل این که یک گروهی از قبل انتخاب شده است و ما باید با آنها کار کنیم و خیلی مشکل است بتوانیم موفقیتی کسب کنیم. باید نگرش ما متفاوت تر دیدگاهمان بزرگتر باشد و بودن به هر قیمتی را ترجیح ندهیم. 

او با انتقاد از این روند گفت:بخشی ازین موضوع هم مربوط به باشگاه ها می شود و عجیب است و سوال پیش می آید؛ زمانی که یک مربی دو یا سه فصل، کارنامه موفقی را ارائه نمی دهد، یعنی یک مشکلی وجود دارد. دیدگاه من این است که مربی باید به خودش استراحت بدهد، فکر کند و به دنبال منابع جدیدی برای تغییر روش گذشته خود باشد تا بتواند شرایط کاری خوب برای خود فراهم کند. اما بخش دیگر این موضوعات، باشگاه و نگرش مدیران است، اگر مربی طی دو یا سه فصل عملکرد خوبی نشان نداده به چه دلیل شما مجددا به دنبال ایشان می روید؟! اگر انتخابهای دیگری را در نظر بگیرند و به این طریق بخش بزرگی از این معضل اصلاح می شود و دیگر شاهد جابه جاییهای پر تعداد و هزینه بر و بی سرانجام نخواهیم بود.

آشوبی درباره بازیهای آسیایی و احتمال فینالیست شدن تیمهای ایرانی اینگونه پاسخ داد: لیگ برتر به تازگی پایان یافته و فصل نقل و انتقالات را سپری می کنیم. تیم ها کادر فنی خود را حفظ کنند و اگر می خواهند تغییراتی انجام بدهند، سریعتر و با یک اندیشه درست و بر اساس نیازها این گروه و مجموعه تقویت شوند. اگر این اتفاق به درستی بیفتد، طبیعتا می توانیم به تکرار موفقیت امیدوار شویم در غیر این صورت، بازی با تیمهایی که به لحاظ ساختار و شرایط مالی و امکاناتی در وصغیت خوبی به سر می برند، بسیار سخت خواهد بود. 

بازیکن و مربی فوتبال کشورمان ضمن این که نظر مثبتی به سرمربی تیم ملی داشت افزود: عملکرد آقای اسکوچیچ را از زمانی که در ملوان بودند برای اولین بار کیفیت خوبشان را نشان دادند و سپس در فولاد و صنعت نفت آبادان هم تکرار کردند، بنده از همان زمان عملکرد ایشان رو دنبال می کنم و خیلی دوست دارم و اعتقاد دارم بسیار انتخاب خوبی بوده هر چند ممکن‌ است نتایج در زمین بازی مطابق انتظار ما رقم نخورد ولی بنده یک بخش عملکرد را با نتیجه میسنجم و بخش بزرگ را فلسفه و نگرش و سبک بازی و اهدافی که در بازی دنبال می شود. و از این نظر ایشان رو بسیار میپسندم.

آشوبی در پایان به این نکته اشاره کرد:موضوعی که درباره فوتبال ما شاید تازگی داشته باشد، برخوردها و جرائم سنگین و قاطعی است که کمیته اخلاق و انضباطی به تازگی در نظر گرفته است و بنده این موضوع را می پسندم‌.

شاید در کوتاه مدت بخشی از جامعه فوتبالیِ ما را آزار بدهد و اذیت کند و باعث نگرانی باشد. اما قطعا در بلند مدت حداقل به رشد جامعه فوتبالی ما کمک خواهد کرد. اجرای قاطعانه و سخت گیرانه قوانین را به سود فوتبال ایران میدانم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه