English

چرا هاشمی دو سال بعد از خداحافظی از قهرمانی دوباره به میدان آمد

بازگشت دوباره مریم هاشمی به دنیای قهرمانی حکایت خیلی از ملی‌پوشانی است که کم نیستند و تصمیمات یک‌شبه و ناگهانی با دلایل فراوانی که از آن‌ها می‌توان به آسیب‌های جسمانی یا مشکلات مالی و نیز عدم مشاوره به‌موقع به آن‌ها و نیز عدم‌حمایت به‌موقع فدراسیون‌ها مجبور به خداحافظی می‌شوند.

چرا هاشمی دو سال بعد از خداحافظی از قهرمانی دوباره به میدان آمد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، در ایران و جهان کسی نیست که مریم هاشمی را نشناسد خصوصاً در ایران که این روزها بحث‌های منطقی و غیرمنطقی و اختلافات و حواشی او با خواهران منصوریان جنجال‌های زیادی در پی داشته است و صدای قهرمان دیگر رشته‌ها را به حمایت از مریم هاشمی یا خواهران منصوریان درآورده است حتی رسانه‌ها نیز بر سر دوراهی قرارگرفته‌اند.

بازگشت دوباره مریم هاشمی به دنیای قهرمانی حکایت خیلی از ملی‌پوشانی است که کم نیستند و تصمیمات یک‌شبه و ناگهانی با دلایل فراوانی که از آن‌ها می‌توان به آسیب‌های جسمانی یا مشکلات مالی و نیز عدم مشاوره به‌موقع به آن‌ها و نیز عدم‌حمایت به‌موقع فدراسیون‌ها مجبور به خداحافظی می‌شوند اما بعد از چند سال بازگشت مجدد آن‌ها به اردوهای تیم ملی با تصمیم و موافقت رئیس فدراسیون مستقیماً یا سفارش مربیان و داوران که حرفشان سند است و هرگونه بند و تبصره را می‌توانند کنار بزند دوباره به گود قهرمانی بازمی‌گردند تا دوباره شانسشان را محک بزنند.

 مریم هاشمی هم از این قضیه مستثنا نبود وی به دلیل پارگی عضله ساق پایش مجبور به ترک اردو‌های تیم ملی شد. از طرفی سال 2017 از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد تا سال 2019 بازهم به مسابقات قهرمانی بازگردد، دلایل بازگشت مریم هاشمی به دنیای قهرمانی چه بود و این راه را چه کسی برای هاشمی ترسیم کرد تا دوباره بازگردد معلوم نیست، چون هاشمی در اوج خداحافظی کرده بود یا شاید هم هاشمی تحمل دور شدن از نام و آوازه و شهرت را نداشت و یا اینکه دنبال ثبت رکورد تاریخی مدال‌های خود بود.

 بهر حال وی تصمیم گرفت تا بازهم خود را در دنیای قهرمانی محک بزند وی در دور اول رقابت‌های انتخابی شکست خورد و مصدوم شد. در دور بعدی انتخابی مقابل خانم صدیقه دریایی به پیروزی رسید و برای اعزام به مسابقات جهانی ناچار به تغییر وزنش به 75 کیلوگرم شد و به سهیلا منصوریان رقیب اصلی‌اش برخورد که طبق نظر فدراسیون ووشو پیروز نهایی مریم هاشمی بود هرچند که خواهران منصوریان این نتیجه را قبول نداشتند و بازهم حواشی زیادی پیرامون انتخابی تیم ملی راه افتاد. بااین‌حال هاشمی به مسابقات اعزام شد.

پس از گرفتن مدال طلا و بازگشت تیم ملی از مسابقات جهانی در عین ناباوری تست دوپینگ تعدادی از ورزشکاران این رشته مثبت شد. حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی و مریم هاشمی سه ووشوکار دوپینگی ایران شدند.

مریم هاشمی در این مسابقات مدال طلا به دست آورده بود که با این اوصاف، مدال او از سبد مدال‌های ایران کم شد. فراموش نکنیم شعار ورزش قهرمانی مبارزه با دوپینگ است و باید در ورزشکاران قهرمانی نهادینه شود اما

بحث دوپینگ بسیار علمی است و در این مقال نمی‌گنجد و در همه کشورها و همه رشته‌ها این اتفاق ممکن است رخ دهد. اما دوپینگ هاشمی حواشی زیادی در پی داشت.

نکته مهم و جای سؤال اینجاست، چگونه ورزشکاری که چهار بار فینال جام جهانی را تجربه کرده از ماده ممنوعه ناندرلون آن‌هم در مسابقات جهانی که می‌داند آزمایش دوپینگ در آن قطعی است، استفاده می‌کند؟

ناندرلون از مشهورترین مواد ممنوعه در ورزش است و درواقع تمام ورزشکاران حتی آماتورها می‌دانند که ۱۷ ماه اثرات آن در بدن می‌ماند نیز جای پرسش دارد

از دوپینگ و اظهارنظرها و شکایت‌ها بگذریم زیرا در این چند ماه همه رسانه‌ها و فضای مجازی درگیر آن هستند و بارها به آن پرداخته‌اند و بحث اصلی سکوت فدراسیون ووشو در مقابل سه ملی‌پوش و دوپینگ این افراد است. اینکه دوپینگ‌ها را بعد از دو سال اعلام کردید یک دلیل برای این‌همه تأخیر بیاورید. و حتی این‌گونه رفع تکلیف و توجیه کرده‌اند که چون مریم هاشمی مدال خود را تقدیم رهبری کرده است نباید بیش از این در مورد آن صحبت کرد. اتفاقاً برعکس باید بیشتر در مورد آن صحبت کرد تا بار دیگر ورزشکاران این اشتباه را تکرار نکنند ورزشکاری که خود متوجه دوپینگ است چرا باید این‌گونه عمل کند؟

اینکه همه ورزشکاران ارادت دارند به رهبری و دوست دارند مدال‌های خود و حتی جانشان را تقدیم رهبر کنند بر کسی پوشیده نیست اما اینکه فدراسیون ووشو خود را در پشت این ماجرا مخفی کرده، شبهه برانگیز است. عملکرد دکتر علینژاد چه در بحث نتایج قهرمانی چه سکوت در مقابل دوپینگ و چه در بحث جنجال در ووشو و فضای متشنج ووشوی ایران در دو سال گذشته در نقش ریاست این فدراسیون بسیار ضعیف بوده است.

اینکه ایشان نتوانسته‌اند حتی جو آرامی را در دوران ریاست در فدراسیون ایجاد کنند و با تأخیر دوپینگ ورزشکاران را اعلام کنند توجیهی ندارد، البته نحوه انتخاب امیر صدیقی رئیس فعلی فدراسیون ووشو هم حواشی کم نداشت.

دکتر علینژاد شاید زمان بازنگری در عملکردتان در سمت معاون وزیر رسیده باشد، یادمان باشد ووشو ایران نیاز به آرامش دارد، التهابی که با محرومیت‌ها و جریمه‌های سنگین قهرمانان اعمال می‌شود در تاریخ ریاست شما در حافظه قهرمانان ووشو و باقی قهرمانان و ورزش دوستان ثبت‌شده است.

گلاره سهیل بیگی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه