English

فهرست موثرترین بازیکنان لژیونر فوتبال آسیایی/ مهدوی‌ کیا در بین تاثیرگذارترین لژیونرها

سایت AFC نام مهدی مهدوی‌کیا را در کنار ستاره‌های ژاپنی، کره‌ای و تایلندی در فهرست موثرترین بازیکنان لژیونر فوتبال این قاره قرار داد.

فهرست موثرترین بازیکنان لژیونر فوتبال آسیایی/ مهدوی‌ کیا در بین تاثیرگذارترین لژیونرها

به گزارش خبرگزاری موج، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC در گزارش امروز (چهارشنبه) خود در نخستین بخش بررسی وضعیت لژیونر‌های آسیایی، ۴ بازیکن از این قاره که وطن‌شان را ترک کرده و  در کشور‌های دیگر به یک ستاره تبدیل شده‌اند، معرفی کرده است.

 بازیکنان لژیونر فوتبال آسیایی

مهدی مهدوی‌کیا (بوخوم، هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت) 

لقب: افسانه باشگاه

این بازیکن ایرانی با بیش از ۱۰۰ بازی ملی در بوندس‌لیگا آلمان درخشید. مهدوی‌کیا پیش از حضور در آلمان و بازی برای بوخوم، ۳ بار همراه پرسپولیس در لیگ ایران قهرمان شد. هرچند او در نخستین فصل بازی در سرزمین ژرمن‌ها با بوخوم به بوندس‌لیگای ۲ سقوط کرد، اما عملکرد خوب بازیکن تهرانی در پایان نخستین فصل حضور در سبب انتقالش به هامبورگ شد.

مهدوی در این تیم نام خود را بیش از پیش مطرح کرد و درنهایت به اسطوره هامبورگ تبدیل شد. او در ۸ فصل بازی برای دایناسور‌ها (لقب تیم هامبورگ) بیش از ۲۰۰ بار به زمین رفت و در حالی که هامبورگ رتبه سوم را در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ کسب کرد، بهترین بازیکن این تیم در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ شد.  

یکی از بهترین نمایش‌های مدافع- هافبک سرعتی فوتبال ایران در لباس هامبورگ به بازی با یوونتوس و دپورتیوو لاکرونیا در مرحله گروهی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ قهرمانان اروپا باز می‌گردد. تیم‌هایی که در آن سال غول‌های فوتبال ایتالیا و اسپانیا بودند.  

مهدوی‌ کیا به دنبال خداحاحافظی از هامبورگ، ۳ فصل را در آینتراخت فرانکفورت سپری کرد تا اینکه درنهایت بوندس‌لیگا را  ترک و به ایران بازگشت. او در سال‌های اخیر با تیم‌های پایه هامبورگ فعالیت کرده است.  

کیسوکه هوندا (ونلو هلند، زسکا مسکو روسیه، میلان ایتالیا، پاچوکا مکزیک، ملبورن ویکتوری استرالیا، ویتسه هلند، بوتافوگو برزیل)

لقب: تروتر جهانی

مسیر این هافبک ژاپنی همواره موفقیت‌آمیز بوده است. او در ۲۱ سالگی از کشور خود خارج شد و در ادامه در کشور‌های هلند، روسیه، ایتالیا، مکزیک، استرالیا و برزیل بازی کرد.  

هوندا پس از ترک تیم ناگویا گرامپوس به ونلو هلند رفت و ۱۸ ماه بعد با درخشش در این تیم هلندی، با وجود سقوط ونلو در اردیویزه به تیم قدرتمندتر زسکا مسکو روسیه پیوست.  

او در بازی برگشت  مرحله یک هشتم نهایی فصل ۱۰-۲۰۰۹ لیگ قهرمانان با گلی که مقابل سویا اسپانیا به ثمر رساند، سبب شد تیم روس اولین و آخرین حضورش بین ۸ تیم نهایی مهم‌ترین رقابت باشگاهی جهان را تجربه کند. پس از ۴ سال بازی در زسکا، هوندا که قهرمانی لیگ و جام حذفی را به دست آورده بود، راهی ایتالیا شد تا به یکی از غول‌های این کشور یعنی آ. ث میلان بپیوندد. جایی که در آن بیش از ۸۰ بازی انجام داد و با روسونری کوپا ایتالیا را در فصل ۱۶-۲۰۱۵ کسب کرد.  

هوندا پس از خداحافظی با میلان، انتخاب‌های اعجاب‌آوری داشت. او یک فصل را در پاچوکا مکزیک و ملبورن ویکتوری استرالیا گذراند. مدت کوتاهی هم در ویتسه هلند بازی کرد و البته اکنون جزئی جدایی‌ناپذیر از کادرفنی تیم ملی کامبوج است.  

اتفاق جدید درباره این هافبک سامورایی از اوایل سال ۲۰۲۰ و با پوشیدن پیراهن تیم بوتافوگو برزیل آغاز شد تا او به این تیم پرطرفدار شهر ریودو ژانیرو ملحق شود. هوندا ۳۳ ساله قبل از شیوع ویروس کرونا که سبب لغو رقابت‌های لیگ برزیل شد، یک گل برای بوتافوگو به ثمر رساند.

سون هیونگ مین (بایرلورکوزن آلمان- تاتنهام انگلیس)

بازیکنی در سطح جهانی

شاید مشهورترین بازیکن فعلی فوتبال آسیا و بهترین بازیکنی که تاکنون در این قاره به دنیا آمده است، سون هیونگ مین کره‌ای باشد. او از زمان سفر به آلمان برای پیوستن به آکادمی جوانان هامبورگ در ۱۶ سالگی تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است. عملکرد سون بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در تیم اصلی هامبورگ، مسئولان بایرلورکوزن را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل آن‌ها با شکستن رکورد نقل و انتقالات تاریخ باشگاه، مهاجم ۲۰ ساله آسیایی را با قیمت ۱۰ میلیون یورو جذب کردند تا سون حرکت صعودی خود در فوتبال اروپا را ادامه بدهد.  

گل‌های او در ۲ فصل بازی برای سرخ و مشکی پوشان لورکوزن سبب شد این تیم با قرار گرفتن در رتبه چهارم بوندس‌لیگا بار دیگر به لیگ قهرمانان اروپا بازگردد و البته در یورو لیگ هم به مراحل پایانی راه یابد.  

تابستان سال ۲۰۱۵ باشگاه تاتنهام با پرداخت ۳۰ میلیون یورو به باشگاه آلمانی برای جذب سون، او را به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال آسیا تبدیل کرد. همین موضوع سبب شد او به سطح  یک استعداد واقعی در بالاترین درجه فوتبال جهان برسد.

از زمان ورود سون به اسپرز، این تیم شمال لندنی هیچگاه فصل را در رتبه‌ای پایین‌تر از رده چهارم لیگ جزیره به اتمام نرسانده است.  همچنین تاتنهام با درخشش مهاجم کره‌ای‌اش به ویژه ۳ گلی که او در بازی‌های رفت و برگشت مقابل منچسترسیتی وارد دروازه شاگردان پپ گواردیولا کرد، به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۹ رسید.  

اهداف قابل دسترس، لبخند‌های جذاب و خستگی ناپذیری، او را به چهره فوق‌العاده محبوبی بین هواداران تاتنهام تبدیل کرده است و سون با عملکرد بی نظیر خود دومین بازیکن تیم در فصل ۱۹-۲۰۱۸ شد.

سیراسون بونماسان (ویسل کوبه و یوکوهاما مارینوس ژاپن)

برنده عنوان ها

این دفاع چپ تایلندی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ با تیم‌های بوریرام و موانتونگ یونایتد، افتخار‌های زیادی در کشورش کسب کرد. او برخلاف سایر بازیکنان منطقه ASEAN برای تطبیق‌پذیری با تیم‌های خارجی سختی زیادی نکشید. مهارت او در استفاده از توپ ضربات ایستگاهی، نظر مسئولان تیم ژاپنی ویسل کوبه و  سپس یوکوهاما مارینوس را برای فرصت دادن به او در جی لیگ جلب کرد. 

این بازیکن بین‌المللی فوتبال تایلند سال ۲۰۱۸ گل‌های خیره کننده‌ای را برای تیمش مقابل سرزو اوزاکا، گامبا اوزاکا و کاشیما آنتلرز زد.  

در سال ۲۰۱۹ آنجه پوستکوگلو، سرمربی استرالیایی یوکوهاما، بونماسان را به صورت قرضی به این تیم آورد تا او نقش اصلی را در ثبت نخستین قهرمانی یوکوهاما در جی لیگ، پس از سال ۲۰۰۴ داشته باشد.  

این مدافع ۳۰ ساله پس از دائمی کردن قراردادش با یوکوهاما در سال ۲۰۲۰، توانایی‌های خود را در ثبت ۲ پیروزی ابتدایی این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نشان داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه