English

وقتی با وعده‌ سر خرمن میزبان مسابقات جهانی می‌شویم

کیش و مات شطرنج ایران

روز جمعه خبر تعلیق فدراسیون شطرنج ایران منتشر شد و این تعلیق به دلیل پرداخت نشدن جوایز رقابت های قهرمانی بانوان جهان و حق فیده بوده اما این تعلیق علاوه بر فدراسیون شطرنج، برای ورزش ایران نیز وجهه‌ی خوبی ندارد.

کیش و مات شطرنج ایران

به گزارش خبرگزاری موج، اولین میزبانی جهانی ایران، رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان بود که از ٢٢ بهمن تا ١٣ اسفند سال 95 به میزبانی تهران برگزار شد. حدود 70 بانوی برگزیده شطرنج جهان با هم به رقابت پرداختند و مجموع جوایز این رقابت‌ها حدود 450 هزار دلاربود، اما به دلیل پرداخت نشدن جوایز قهرمانان بعد از حدود دو ماه ونیم از پایان این رقابت ها، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون جهانی شطرنج، فدراسیون ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

فدراسیون شطرنج برای برگزاری این مسابقات از سه اسپانسر بهره برده بود، همچنین مسئول این فدراسیون از حمایت وزارت ورزش و جوانان نیز سخن به میان آورده بود، اما با همه این تفاسیر در پایان این رقابت‌ها فدراسیون جوایز نقدی و حق فیده را پرداخت نکرد.

البته حدود یک ماه بعد از برگزاری مسابقات جهانی شطرنج بانوان جهان (پنجم فروردین) جلسه هیات رئیسه فیده برگزار شد و به فدراسیون شطرنج ایران مهلت دو هفته ای برای تکمیل تأمین جوایز قهرمانی جهان داده شد. اما با وجود این مهلت، بازهم فدراسیون شطرنج ایران قادر به پرداخت این مبالغ نشد.

قول مساعد گرفتن رئیس فدراسیون

رئیس فدراسیون شطرنج مهرداد پهلوان‌زاده، در نهم فروردین ماه در یکی از مصاحبه‌های خود با سایت فدراسیون شطرنج گفته بود: " پس از کسب مهلت دو هفته ای برای تکمیل تامین جوایز قهرمانی جهان در جلسه هیات رئیسه فیده، وزارت نیز قول مساعد داد تا ظرف چند روز آینده با کمک آنها این هزینه را تامین کنیم. بی شک این میزبانی برگ زرینی در تاریخ ورزش کشور عزیزمان خواهد بود و نقشه های دشمنان جمهوری اسلامی ایران که سعی داشتند با تخریب و حاشیه سازی خللی در برگزاری این مسابقات ایجاد کنند را نقش بر آب کرد."

محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز بعد از پایان این رقابت ها در اسفندماه 1395 در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تامین شدن بودجه این مسابقات و مشکلاتی که در این باره وجود دارد، گفته بود: "تلاش وزارت ورزش این بوده که کمک کند تا مشکلی پیش نیاید .همان‌طور که گفتم برگزاری این رقابت‌ها نیازمند هماهنگی همه جانبه بیشتری بود، اما دوستان ما در فدراسیون توانستند شرایط لازم را فراهم کنند. قسمتی از بودجه مورد نیاز تامین شده است. ما هم در وزارت ورزش پشت فدراسیون را خالی نمی‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید".

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نیز در مراسم افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش تهران در پاسخ به این سوال که برجام در کسب میزبانی‌های بین‌المللی ورزشی و همچنین گرفتن میزبانی‌های بیشتر، چه نقشی داشته است؟ گفت: "این واقعیت است که از زمانی که برجام اجرا شد و تحریم‌ها از سر کشور برداشته شد رویکرد خوبی را در محافل بین‌المللی ورزشی دیده‌ایم که آمادگی این را دارند که میزبانی مسابقات مهم را به ایران بدهند. ما در ماه‌های اخیر مسابقات مهمی مانند مسابقات شطرنج زنان جهان و جام‌های جهانی آزاد و فرنگی کشتی را برگزار کردیم و فکر می‌کنم این روند ‌در سال‌های آینده بهتر شود و بتوانیم میزبانی مسابقات مهمتر و بزرگتر بین‌المللی را داشته باشیم."

یک سوال از فدراسیون شطرنج

اما سوال مهم این است که فدراسیون شطرنج اگر منابع مالی جایزه هنگفت این رقابت بسیار مهم جهانی را تامین نکرده، چرا برای میزبانی درخواست داده و شرایط را پذیرفته است. سوابق میزبانی رویدادهای مختلف در ورزش ایران نشان می دهد که بر اساس وعده نباید قدم به میدان مهمی گذاشت و نباید بر اساس قول‌ها برای ورزش ایران در قبال نهادهای بین‌المللی تعهد ایجاد کرد. اگر فدراسیون شطرنج از میزان کمک حامیان مالی و یا مقدار بودجه تخصیص یافته از وزارت ورزش مطمئن نبوده است، نباید درخواست چنین میزبانی بزرگی را می‌داد که حدودا یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان فقط جایزه دلاری آن می‌شود.

چنین مشکلاتی قطعا پیشرفتهای اخیر شطرنج ایران که با مدیریت پهلوان زاده نیز رقم خورده است را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر چه میزبانی مسابقات جهانی شطرنج بانوان در دوره محمود گودرزی وزیر ورزش قبلی اخذ شده اما اگر در آن زمان قولی داده شده، که باید به آن عمل شود چون همانطور که سلطانی‌فر گفته است، برگزاری رویدادهای مهم جهانی از لحاظ وجهه بین‌المللی برای کشور ایران ارزشمند است اما همانقدر که میزبانی مسابقات مهم می‌تواند چهره ایران را در دنیا خوب کند، عمل نکردن به تعهدات و تعلیق یک فدراسیون ورزشی ایران هم نمی‌تواند وجهه بین‌المللی مناسبی داشته باشد.

حال باید دید که فدراسیون شطرنج ایران می‌تواند هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کند یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه