English

چند رشته رایج ورزشی که نامشان را نشنیده‌اید

همان‌طور که در ایران ورزش‌های مختلفی به شکل سنتی در تمام استان‌ها اجرا می‌شود، ورزش‌های جالب و البته عجیبی هم در سطح جهان انجام می‌شود که شاید از شنیدن اسم آنها هم تعجب کنید. تعدادی از این رشته‌های ورزشی در سطح جهان حتی دارای مسابقات بین‌المللی هستند و شاید در آینده‌ای نزدیک در المپیک و بازی‌های آسیایی و اروپایی هم جای داده شوند.

چند رشته رایج ورزشی که نامشان را نشنیده‌اید

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه «شهروند» در ادامه آورده است: برخی از این ورزش‌ها آن‌قدر عجیب هستند که شاید به راحتی نتوان شرکت‌ کردن در آن را تجربه کرد و نیاز به آموزش هم داشته باشد. البته گاهی اوقات این مسابقات شکل طنز و تفریح‌گونه هم به خود می‌گیرد.

رشته‌های برفی

به نظر می‌رسد تا چند ‌سال آینده با روند فعلی شاهد برگزاری خیلی از ورزش‌های متداول درجهان روی برف باشیم. اخیرا یک دوره مسابقات جهانی والیبال دربرف در ایران برگزار شد تا ایرانی‌ها تا حدودی با این پدیده آشنا شوند. والیبال برفی از تمام رشته‌های دیگر شهرت بیشتری پیدا کرده و مسابقات آن حتی در سطح جهان نیز پیگیری می‌شود. از این نوع ورزش‌ها که در برف برگزار می‌شود، هر روز نوع جدیدی را مشاهده می‌کنیم. به‌عنوان مثال راگبی هم دربرف انجام می‌شود و قوانین آن خیلی نزدیک به همان رشته درچمن است.

یکی از جالب‌ترین رشته‌هایی که دربرف انجام می‌شود، اسکیت روی برف است. این‌که یک اسکیت باز بتواند تعادل خود را روی برف هم حفظ کند، درنوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد. رشته اسکیت به‌طور معمول هم یک رشته تخصصی به حساب می‌آید و اجرای آن روی برف می‌تواند جذابیت‌های دوچندانی داشته باشد. عجیب‌تر ازهمه شاید برگزاری مسابقات بولینگ روی برف باشد که همه علاقه‌مندان به این رشته تصورشان از مسابقه‌دادن در یک سالن سرپوشیده است. چوگان که رشته‌ای متعلق به ایران است نیز، در سال‌های اخیر روی برف انجام می‌شود و این ورزش هم به صورت تخصصی دنبال می‌شود. درنهایت هم باید از گلف روی برف بگوییم که شرایط خاص خودش را دارد و با جذابیت ویژه‌ای بین هواداران این رشته برگزار می‌شود.

شطرنج - بوکس در آلمان

این رشته را می‌توان یکی از ورزش‌های عجیبی نامید که به صورت حرفه‌ای در جهان برگزار می‌شود. قوانین شطرنج - بوکس که به صورت مخفف «بوکسنج» نامیده می‌شود، بدین صورت است که رقیبان در چهار وزن و ١١ راند متناوب که متشکل از ٦ راند بازی ٣ دقیقه‌ای شطرنج و ٥ راند ٣ دقیقه‌ای بوکس می‌شود، صورت می‌پذیرد که درنهایت هر فردی راند بیشتری را پیروز شده باشد،‌ برنده مسابقه خواهد بود. نکته جالب برگزاری مسابقات شطرنج روی رینگ بوکس است.

قایقرانی و هاکی به شیوه نوین

رشته ‌هاکی را حتما به شکل‌های مختلف ازجمله در سالن، روی چمن و روی یخ مشاهده کردید اما بازی‌کردن ‌هاکی با چرخ ازجمله شیوه‌های عجیبی است که استفاده می‌شود. «هاکی با یکچرخه» نام این ورزش است که در آن بازیکنان ٢ تیم روی یکچرخه قرار دارند و برای رساندن توپ به دروازه حریف تلاش می‌کنند. جالب است بدانید که دراین ورزش دروازه‌بان وجود ندارد و به دلیل دشواری آن هیچ‌کس درون دروازه قرار نمی‌گیرد. همچنین قایقرانی روی یخ هم یکی از ورزش‌های عجیب محسوب می‌شود که بیشتر درکانادا رواج دارد و مسابقات آن هرساله برگزار می‌شود. این نوع ورزش بسیار خطرناک و دشوار به حساب می‌آید.

رقابت انسان و حیوان

برخی از ورزش‌های عجیبی که در سراسر جهان انجام می‌شود، حیوانات نقش پررنگی درآن دارند. از جمله مرسوم‌ترین این ورزش‌ها می‌توان به مسابقات شترسواری در استرالیا اشاره کرد که به نوعی جای اسب سواری را گرفته است. تنها نوع ورزشی که از رقابت مستقیم انسان و حیوان سراغ داریم، می‌توانیم به ورزش «ماراتن اسب و انسان» اشاره کنیم که هرساله درکشور ولز انجام می‌شود. هدف از این ورزش، فایق‌آمدن بر قدرت اسب‌های انتخاب‌شده‌ای است که درکنار ورزشکاران می‌دوند. برتری انسان‌ها تنها درمناطقی جنگلی است که می‌توانند از لابه‌لای درختان عبور کنند اما اسب‌ها باید آنها را دور بزنند. «بُزکِشی» از دیگر ورزش‌هایی است که حیوانات درآن دخیل هستند و ورزش ملی افغانستان محسوب می‌شود.

نحوه انجام بازی به این صورت است که عده‌ای سوار بر اسب برای جابه‌جاکردن لاشه یک بز یا گوساله تازه ذبح‌شده با هم به رقابت می‌پردازند. سوارکاران باید لاشه بز را درحین سوارکاری از روی زمین برداشته و آن را با پیشی‌گرفتن از رقبا درمحل مشخصی که معمولا یک دایره علامت‌گذاری شده در زمین بازی است، بر زمین بگذارند. فوتبال با اسب نیز دربرخی ازکشورهای جهان انجام می‌شود، اگرچه فوتبال به دلیل محبوبیت با استفاده از خیلی از حیوانات رواج دارد. بولینگ بوقلمونی، پرتاب جیرجیرک با دهان و اسکی با گاومیش از دیگر ورزش‌هایی هستند که شاید نامشان را هم تا به‌حال نشنیده باشید اما دربرخی ازکشورهای جهان انجام می‌شود. بولینگ بوقلمونی شاید یکی از عجیب‌ترین ورزش‌ها باشد که در آمریکا و کانادا بیشتر رواج دارد و در آن به جای توپ استاندارد بولینگ از بوقلمون استفاده می‌شود و ١٠ بطری نوشابه نیز جای ١٠ هدف این ورزش قرار می‌گیرند.

ورزش حرفه‌ای در شرایط سخت

اسنوبورد و اسکیت ورزش‌هایی هستند که درتمام دنیا به شکل حرفه‌ای دنبال می‌شوند و علاقه‌مندان زیادی هم دارند. با این حال، جالب است بدانید درهند ورزشی به نام «اسکیت برزخی» هرساله برگزار می‌شود و درجریان این رقابت‌ها چند نفر هم جانشان را از دست می‌دهند. دراین نوع اسکیت‌بازی ورزشکار باید به ‌حدی انعطاف داشته باشد که بتواند زیر خودروها اسکیت‌بازی کند. رکورد غیررسمی این ورزش در دست پسربچه‌ای به نام «آنیکت چینداک» است که توانسته از زیر ٥٧ خودرو عبور کند. همچنین یکی از ورزش‌های جدید و عجیبی که چند وقتی می‌شود در نیکاراگوئه آغاز شده، اسنوبوردسواری روی کوه آتشفشان است.

در این ورزش باید به بالای یک کوه فعال آتشفشانی رفته و از آنجا تنها با استفاده از یک تخته اسنوبورد به سمت پایین حرکت کرد. این درحالی است که اسنوبورد تنها برای برف ساخته شده و روی سنگلاخ‌های کوه آتشفشانی کنترلی روی آن نخواهید داشت؛ از این‌رو ورزشکاران با سرعتی بیش از ٨٠کیلومتر به سمت پایین حرکت می‌کنند و معمولا سالانه مجروحان زیادی به جا می‌گذارد. «باسبال» نام ورزش دیگری است که درسال ٢٠٠٤ توسط بلژیک و اسپانیا اختراع شده و تلفیقی از والیبال، فوتبال و ژیمناستیک است. زمین بازی دراین ورزش روی ترامپولین در سایز بزرگ است. هر تیم شامل ٣ تا ٥ بازیکن است که در دوطرف زمین توسط تور جداشده قرار گرفته می‌شوند. بازیکن شروع‌کننده در نقطه وسط زمین قرار می‌گیرد و توپ را به سمت تیم مقابل پرتاب می‌کند. تیم مقابل باید توپ را درکمتر از ٨ ضربه برگرداند.

چیزی شبیه سرگرمی

در کنار ورزش‌هایی که تقریبا حرفه‌ای دنبال می‌شوند، اما برای مردم ناآشنا و عجیب و غریب هست، بازی‌هایی نیز درنقاط مختلف دنیا مرسوم است که خیلی حرفه‌ای دنبال نمی‌شود. ازجمله این بازی‌های عجیب می‌توان به مسابقه «موش در شلوار» اشاره کرد که در انگلیس برگزار می‌شود. دراین بازی عجیب بازیکنان موش را درشلوار خود می‌اندازند و به دنبال بستن راه برای خارج‌نشدن موش از آن هستند. رکورد این بازی ٣٠: ٠٥ ثبت شده است! دیگر مسابقه‌ای که در انگلیس به انجام می‌رسد، «دنبال‌کردن پنیر» است. هرساله هزاران نفر از اقصی‌نقاط جهان برای تماشا و شرکت درمسابقه سنتی دنبال‌کردن پنیر از بالای تپه به روستای «بروک ورث» انگلستان می‌روند. دراین مسابقه سنتی که سابقه ١٠٠ساله دارد، یک قالب پنیر ٢,٥کیلوگرمی گرد از بالای تپه‌ای به نام «کوپر» به پائین غلتانده می‌شود و مردان نیز به دنبال پنیر از بالای این تپه که شیب تندی دارد، به پایین می‌دوند و هرساله تعداد زیادی نیز مجروح می‌شوند. این مسابقه برای افراد زیر ١٨‌ سال ممنوع است. «تیراندازی با نخود» مسابقه‌ای است که شاید درظاهر به شکل تفریح به نظر بیاید، اما برای شرکت‌کنندگان دراین مسابقه آنقدر جدی است که برای پرتاب نخود از داخل لوله ازجدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. «مچ‌اندازی با شست پا» دیگر بازی عجیبی است که قدمت آن به ٤٠‌سال می‌رسد. این نوع مسابقه همان مچ‌اندازی است که با شست پا صورت می‌گیرد. «جنگ با سر» هم ورزش زمستانی قطب شمال است که ٢نفر با انداختن یک کش دور سر خود با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

دوئل حیوانات

برخی از ورزش‌های عجیب جهان صرفا به مبارزه حیوانات با یکدیگر مربوط می‌شود که انسان‌ها درمیدان مسابقه نقشی ندارند و فقط به تربیت حیوانات خود می‌پردازند. «کشتی گاوها» که در چین رواج زیادی دارد، ازجمله این مسابقات است که به مبارزه ٢ گاو منحصر می‌شود. از این نوع کشتی درمیان شترها نیز وجود دارد و دوئلی بین ٢ شتر برای برنده‌شدن انجام می‌شود که قوانین خاص خودش را دارد. بسکتبال فیل‌ها نوع دیگری از رقابت بین حیوانات است که از جذابیت بالایی برخوردار است. دراین ورزش فیل‌های تربیت‌شده با دراختیارگرفتن توپ بسکتبال آن را وارد سبد می‌کنند. مسابقات سرعت حلزون‌ها یکی از عجیب‌ترین نوع رقابت بین حیوانات است که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد و اخیرا مسابقات جهانی این رشته نیز برگزار شد. دراین رقابت حلزون‌ها باید در مدت زمان مشخصی مسیر تعیین‌شده را که دایره شکل بوده و با خطوط قرمز مشخص شده بود، طی می‌کردند. دراین دوره از رقابت‌های جهانی حلزون‌ها، حلزونی به نام «جورج» توانست با طی پیست ٣٣سانتی‌متری در مدت زمان ٢ دقیقه و ٤٠ ثانیه برنده مسابقه شود. موج‌سواری سگ‌ها نیز درنوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد که درجنوب کالیفرنیا طرفداران زیادی دارد.

ورزش‌های زیر آب

قطعاً تصور برگزاری بسکتبال در آب می‌تواند دور از ذهن باشد؛ با این حال جالب است بدانید این ورزش در ایالات متحده آمریکا، برزیل و اروپا رواج دارد. رشته «بسکتبال در آب» ترکیبی از رشته‌های بسکتبال و واترپلو به حساب می‌آید. دراین ورزش در هر تیم ٥ بازیکن وجود دارد که باید توپ را وارد سبد کنند. این ورزش قبل از درآمدن به شکل امروزی در دهه ١٩٧٠ درهلند رواج داشته و در سال ٢٠٠٥ فدراسیون بسکتبال ایتالیا، این بازی را به‌عنوان نوعی از بسکتبال به رسمیت شناخته‌است. به جز بسکتبال که روی آب انجام می‌شود؛ چند رشته وجود دارد که مسابقات آن در زیر آب برگزار می‌شود. شاید باورتان نشود اما از راگبی بگیر تا فوتبال وهاکی در زیر آب جریان دارد. دراین بازی‌ها ٢ تیم زیر آب با یکدیگر رقابت می‌کنند و بازیکنان نیاز به تجهیزات غواصی مناسب دارند. به‌عنوان مثال، در فوتبال زیر آب هر تیم شامل ٥نفر است که سعی می‌کنند توپ را در زیر آب شور یک استخر وارد دروازه حریف کنند.‌ هاکی نیز با قوانین مشابهی برگزار می‌شود و جذابیت این رشته‌ها بیشتر درتصاویری است که از آن در زیر آب ضبط می‌شود.

غواصی در لجن

نام این ورزش در ابتدا شاید حس خوبی به هر فردی ندهد اما غواصی در لجن یکی از ورزش‌های پرطرفدار در بریتانیا محسوب می‌شود. دراین ورزش که می‌توان آن را یکی از کثیف‌ترین رشته‌های جهان نامید، شرکت‌کنندگان باید یک مسیر ٤٠متری در یک رودخانه پر از گل‌ولای را به صورت زیرآبی طی کنند. رکورددار این رشته هم شخصی به نام «فلیپ جان» است که توانسته مسیر را دریک دقیقه و ٣٥ ثانیه طی کند.

شنا در باتلاق

این رشته هم یکی دیگر از رشته‌های کثیف ورزش جهان محسوب می‌شود که بیشتر در ایرلندشمالی مرسوم است و هرساله مسابقات قهرمانی آن دراین کشور برگزار می‌شود. دراین ورزش شرکت‌کنندگان باید درمسیری پر از گل و باتلاق‌های زغال‌سنگ شنا کنند و خود را به خط پایان برسانند. این رشته بیشتر از شرکت‌کنندگان برای عکاسان و تماشاگران آن به خاطر ظاهر عجیب ورزشکاران جالب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی